Maden juleaften

I min familie er jeg vokset op med and og evt. flæskesteg, og så al det klassiske tilbehør.
Nu er jeg jo så vegetar, så jeg laver min egen mad til juleaften, i år tror jeg det bliver en slags nødde-stegs-roulade, dvs. farsen til nøddesteg, som jeg smører ud på filodej, og ruller til en roulade. Og så skal jeg have sovs juleaften, det bliver en hjemmelavet rødvinssovs.
Tilbehøret spiser jeg sammen med familien, hvide og bruge kartofler, franske kartofler, rødkål - klassisk og rødkålssalat.

Til dessert spiser vi is - ingen af os synes ris a la mande siger og noget særligt, så i mange år har vi fået is, med mandel. I år laver svigerinden vist is til os…

Senere på aften er der min hjemmelavede konfekt, lidt andet juleslik og formentlig Irish Coffee. (Alle os der er på det hold skal heldigvis ikke bekymre os om at skulle køre hjem)

Jeg går og overvejer om jeg skal bage en julekage til os til eftermiddagskaffen, evt. en sirupskage med smørcreme, men ved det ikke endnu.

Jeg har altid serveret and, kamsteg, hvide og brune kartofler, rødkål og sovs juleaften.
Men nu hvor børnene er blevet store har vi flere gange snakket om at man da godt kunne prøve noget andet, så nu må vi se hvad det bliver:gruble: Ann K´s menu ville gå rent hjem her i huset :slight_smile:
Til gengæld er jeg “Maja 5 år” når det kommer til Ris alá mande.
Jeg kan blive helt ulykkelig hvis den ikke er som jeg synes at den skal være.
Ét år, hvor mine børn holdt jul hos deres far, skulle jeg ud til min egen far juleaften. Vi aftalte at jeg lavede middagen og han stod for desserten. Oh, ve og skræk, det skulle jeg aldrig have accepteret :yikes:

Jeg holder min del af aftalen. Steger to andebryster, laver kartofler og hele balladen. Pakker det ned, og cykler ud til min far.
Da vi har spist, siger han: “Jeg laver lige desserten”, og allerede dér bliver jeg lidt urolig…
Vi går ud i køkkenet, hvor han tager nogle kogte, løse ris frem…nu kan jeg mærke skuffelsen snige sig ind på mig…
“Hov, jeg har ikke noget vanilie”, bliver det næste…
Og da han siger: “Vi bruger bare noget hindbærsyltetøj, for jeg glemt at købe kirsebærsovs”, er jeg lige ved at græde:S

Men det bliver værre endnu, for pludselig hiver han en boremaskine frem, og påmonterer et piskeris dér hvor boret skal sidde. Hælder fløde i en margretheskål. og starter maskinen. På fuld knald og slagbor, så skålen splintres og der er fløde på vægge og loft:uha:

Nu betyder det til gengæld ikke noget at han ikke har købt mandler…

Jeg laver altid selv min ris alá mande fremover :surrender1:

Det, der kaldes traditionel julemad er jo det samme, man får serveret 117 gange til samtlige julearrangementer fra starten af november og indtil jul + minimum én gang i kontorets kantine (hvis man har sådan en), så jeg kan personligt godt blive bare en lillebitte smule træt af det, når jeg når frem til juleaften :slight_smile:

Dengang det blev besluttet, at julen skulle gå på omgang i min familie, besluttede jeg derfor, at så nægtede jeg at lave det traditionelle julemad (bl.a. fordi jeg ikke orkede at stå med det hele alene og sådan fungerer tingene desværre i min familie), så jeg har altid lavet et “twist”, som f.eks. and á l’Orange.

Fordi hverken min mor eller min søster spiser ris ala mande har der altid været forbud mod at servere det til dessert (uanset at der er tre, der gerne spiser det og min søster for øvrigt ikke spiser dessert overhovedet) og derfor skal man alligevel være lidt kreativ med menuen i forhold til det “normale”. Et år lavede jeg f.eks. portionsanrettet panna cotta.

I år er det officielt min nevø, der skal stå for maden for første gang, så jeg har ingen anelse om endnu, hvad han finder på. Reglen er, at værten bestemmer (om han så husker, at “man” ikke må servere ris ala mande, kan jeg godt blive i tvivl om :)) menuen. Men han er heldigvis god til at lave mad, så det skal nok blive godt :slight_smile:

Jeg er så en af dem, der er ved at være godt træt af alternativerne :tihi:

Det er mange år siden vi har fået julefrokost til firmaets julefrokost :regler:

Julemad får jeg heller ikke på andre tidspunkter end juleaften. Aner ikke hvad det er for mange arrangementer folk er til, men mine kan tælles på få hænder, hvor jeg er til julearrangementer og får julemad (and/steg) - og så altså heller ikke julefrokost (medmindre jeg selv gider holde en).

Så jeg ville godt nok være ked af det, hvis jeg end ikke fik julemad på selve juleaften :ked:

Puha,

Ja jeg er jo opvokset med at juleaften, skal være en stille rolig dag/aften. Ingen råben og skrigen osv.

Når vi skal holde jul i familien, så starter vi dagen med lækkert og hyggeligt morgenmad, og tager det roligt, også ser vi ellers julefilm, indtil tidligt på eftermiddagen.

Julefilmene plejer at være:
Alene Hjemmefilmene
Peter Plys: Juleferien ( Den kan jeg så godt lide)
Dyrlægens plejebørn.

Når vi så kommer der hvor vi skal holde juleaften, så plejer vi at få eftermiddagskaffe / sodavand og spiser lidt konfekt og hjemmelavet julebag.
Og så skal vi se Disney´s Juleshow.

Også kommer flæske og andestegen på bordet, med rødkål, sovs og franske kartofler til.
Så slapper vi lige af også kommer ris ala manden på bordet, med varm kirsebærsovs, foretrækker den så uden kirsebær.

Også står den bare på julekonfekt og julebag resten af aftenen

[QUOTE=Vivi_Fletcher;997515]Jeg er så en af dem, der er ved at være godt træt af alternativerne :tihi:

Det er mange år siden vi har fået julefrokost til firmaets julefrokost :regler:

Julemad får jeg heller ikke på andre tidspunkter end juleaften. Aner ikke hvad det er for mange arrangementer folk er til, men mine kan tælles på få hænder, hvor jeg er til julearrangementer og får julemad (and/steg) - og så altså heller ikke julefrokost (medmindre jeg selv gider holde en).

Så jeg ville godt nok være ked af det, hvis jeg end ikke fik julemad på selve juleaften :ked:[/QUOTE]

Hvis du ligefrem skal have hænder i brug og ikke kun fingre, så får du IMO rigeligt med julemad :wink: Det er jo mere end 5 arrangementer med den samme fede menu :slight_smile:

Men det er godt, man er så forskellig - bare alle i samme selskab er tilfredse :slight_smile:

[QUOTE=Temple Bar;997525]Hvis du ligefrem skal have hænder i brug og ikke kun fingre, så får du IMO rigeligt med julemad :wink: Det er jo mere end 5 arrangementer med den samme fede menu :slight_smile:

Men det er godt, man er så forskellig - bare alle i samme selskab er tilfredse :)[/QUOTE]

:tihi:

Okay - få fingre så :slight_smile:

Jeg har ikke fået julemad en eneste gang indtil nu - som sagt ikke engang til firmajulefrokosten.
Forventer at få and juleaften - men julefrokost tror jeg ikke det bliver til i år - desværre :frowning:

[QUOTE=Temple Bar;997511]

Fordi hverken min mor eller min søster spiser ris ala mande har der altid været forbud mod at servere det til dessert (uanset at der er tre, der gerne spiser det og min søster for øvrigt ikke spiser dessert overhovedet) og derfor skal man alligevel være lidt kreativ med menuen i forhold til det “normale”. Et år lavede jeg f.eks. portionsanrettet panna cotta.[/QUOTE]

Det havde jeg så skidt højt og flot på, der skal være rismammelam juleaften, om jeg så skulle medbringe en lille portion til mig selv, gjorde jeg gerne det :slight_smile:

Det gider jeg så under ingen omstændigheder stå og lave til én person :slight_smile: Og eftersom det trods alt er desserten, mandlen er i, så ville jeg samtidig sætte mig ud over jagten på den - bare for at få noget, jeg trods alt får indtil flere gange i løbet af december :slight_smile:

[QUOTE=Theomilou;997504]Ét år, hvor mine børn holdt jul hos deres far, skulle jeg ud til min egen far juleaften. Vi aftalte at jeg lavede middagen og han stod for desserten. Oh, ve og skræk, det skulle jeg aldrig have accepteret :yikes:

Jeg holder min del af aftalen. Steger to andebryster, laver kartofler og hele balladen. Pakker det ned, og cykler ud til min far.
Da vi har spist, siger han: “Jeg laver lige desserten”, og allerede dér bliver jeg lidt urolig…
Vi går ud i køkkenet, hvor han tager nogle kogte, løse ris frem…nu kan jeg mærke skuffelsen snige sig ind på mig…
Og da han siger: “Vi bruger bare noget hindbærsyltetøj, for jeg glemt at købe kirsebærsovs”, er jeg lige ved at græde:S

Men det bliver værre endnu, for pludselig hiver han en boremaskine frem, og påmonterer et piskeris dér hvor boret skal sidde. Hælder fløde i en margretheskål. og starter maskinen. På fuld knald og slagbor, så skålen splintres og der er fløde på vægge og loft:uha:

Jeg laver altid selv min ris alá mande fremover :surrender1:[/QUOTE]

:klapper::klapper::klapper::klapper::klapper::klapper::klapper::klapper::klapper: ROFL!!!

Jeg har været til EN julefrokost, og det var med buffet. Der var ikke and, men steg, og derudover sild og alt, men stadigvæk ikke sådan HELT “rigtig” med æbleflæsk og blodpølse og alle de andre ting man ellers kun spiser til jul.

Og min svigermor har som jeg vist har sagt, proklameret at hun ikke orker at holde noget 1. juledag :ked: - og Manden har så sagt at HAN heller ikke orker at holde det :frowning: - jeg foreslog ellers at vi så kunne invitere… Så 1. juledag, som ellers er min omtrent eneste fridag i julen… kommer der til at ske absolut INTET :frowning: Det er ikke lige den fedeste jul i år. Godt der kommer en igen om et års tid…

Den eneste anden julebuffet jeg har været til var på Sverigesfærgen her i søndags. Og det var jo så den svenske udgave. Ganske vist var der flæskesteg osse, men de steger den på en anden måde. Og selvom jeg godt kunne li’ lutfisken, så er det jo ikke lige dét der siger JUL til en dansker :slight_smile:

Så JULEAFTEN… når jeg engang kommer hjem fra arbejde… vil jeg ha’ JULEmad og ikke et eller andet fancy L

[QUOTE=Theomilou;997504]Jeg har altid serveret and, kamsteg, hvide og brune kartofler, rødkål og sovs juleaften.
Men nu hvor børnene er blevet store har vi flere gange snakket om at man da godt kunne prøve noget andet, så nu må vi se hvad det bliver:gruble: Ann K´s menu ville gå rent hjem her i huset :slight_smile:
Til gengæld er jeg “Maja 5 år” når det kommer til Ris alá mande.
Jeg kan blive helt ulykkelig hvis den ikke er som jeg synes at den skal være.
Ét år, hvor mine børn holdt jul hos deres far, skulle jeg ud til min egen far juleaften. Vi aftalte at jeg lavede middagen og han stod for desserten. Oh, ve og skræk, det skulle jeg aldrig have accepteret :yikes:

Jeg laver altid selv min ris alá mande fremover :surrender1:[/QUOTE]

øhhhh og det der er ikke bare en historie vel

[QUOTE=TrekkieGrrrl;997616]Jeg har været til EN julefrokost, og det var med buffet. Der var ikke and, men steg, og derudover sild og alt, men stadigvæk ikke sådan HELT “rigtig” med æbleflæsk og blodpølse og alle de andre ting man ellers kun spiser til jul.

Og min svigermor har som jeg vist har sagt, proklameret at hun ikke orker at holde noget 1. juledag :ked: - og Manden har så sagt at HAN heller ikke orker at holde det :frowning: - jeg foreslog ellers at vi så kunne invitere… Så 1. juledag, som ellers er min omtrent eneste fridag i julen… kommer der til at ske absolut INTET :frowning: Det er ikke lige den fedeste jul i år. Godt der kommer en igen om et års tid…

Den eneste anden julebuffet jeg har været til var på Sverigesfærgen her i søndags. Og det var jo så den svenske udgave. Ganske vist var der flæskesteg osse, men de steger den på en anden måde. Og selvom jeg godt kunne li’ lutfisken, så er det jo ikke lige dét der siger JUL til en dansker :slight_smile:

Så JULEAFTEN… når jeg engang kommer hjem fra arbejde… vil jeg ha’ JULEmad og ikke et eller andet fancy L[/QUOTE]

Du kan da kigge forbi 1. juledag :wink:

Nej, det er det ikke :slight_smile:
(Min far ER ret speciel, men dér overgik han nu sig selv :tihi:)

Jo tak :slight_smile: Der er bare lidt langt desværre L

[QUOTE=Theomilou;997626]Nej, det er det ikke :slight_smile:
(Min far ER ret speciel, men dér overgik han nu sig selv :tihi:)[/QUOTE]

ved du hvad, jeg har en lillebror der kunne finde på det samme

:tihi: Så er min far da ikke den eneste.