Maden juleaften

Jeg er ikke spor i tvivl om at de fleste herinde skal have den traditionelle julemad, ribenssteg, and, gås, medisterpølse med hele baduljen til…

Men er der andre end mig, der skal have noget andet… og har det som tradition?

Jan og jeg har talt om at vi i år vil forsøge at få fat i en lille hjortesteg/mørbrad… og så med kartoffelfondant, vildtsky, glaserede perleløg og nogle bagte rodfrugter.
Forret dropper vi sikkert - Jan vil meget hellere spise masser af hovedretten :smiley:

Desserten - ok… dér er vi med på traditionerne… nemlig ris a l’amande m kirsebærsauce (uden kirsebær)…

Senere på aftenen deler vi lidt lækkert konfekt… mens vi ser den film, som vi har specielt indkøbt til lige netop juleaften.

Og det er så det…

Vores anderledes juleaftensmad er udsprunget af at jeg faktisk ikke bryder mig om ribben/flæskesteg… og er ret så ligeglad med and og gås…

Andre med anderledes julemadstraditioner?

Ja det er bestemt ikke Ribbensteg der bliver serveret her juleaften. Det er en Kamsteg :savle:

Medister er der intet med i vores familier. Heller ikke gås.

Det eneste anderledes der har været i vores familie har været da min søster ikke kunne lide flæskesteg eller and som mindre - så fik hun hakkebøffer :tihi:

Anderledes ved jeg ikke om det er, men det er ikke de fleste der får kalkun :slight_smile:
Det har vi altid fået i mit hjem, og jeg førte selv den tradition videre, da vi holdte jul selv :slight_smile:

Farseret kalkun med brune og hvide kartofler. rødkål, asier, ribsgele, chips og måske waldorfsalat :tihi: (kom lidt an på hvem der kom)+ MASSER af sovs :slight_smile:

Alamande til dessert eller risengrød til forret :slight_smile: Igen bestemt af gæsterne :slight_smile:

Vi spiser altid kamsteg og and med brune-/hvide kartofler, brun sovs, rødkål, gele æbler, og chips (til at dyppe i sovsen :slight_smile: ) … det hverken kan eller skal der laves om på… Kærestens familie plejer vist at få gås - det siger mig så absolut intet -synes både det er tørt og trist!

Desserten er helt klassisk - ris a l’amande m. kirsebærsovs… og så plejer vi at spise småkager og konfekt til vi er lige ved at sprække mens vi spiller pakkeleg og åbner gaver…

Her får vi det traditionelt med and … dog får vi citronfromage til dessert frem for ris a la’mande, så på det punkt er vi utraditionelle. :slight_smile:

And eller gås eller kalkun (alt efter antal personer) med brun sovs, kartofler og rosenkål. Hjemmebragte franske oste (mine forældre er som oftest i Paris i december) og salat (ingen middag hos mine forældre uden salat!). Og så Christmas Pudding (skal dampe i mindst 3 timer og serveres flamberet! - naturligvis er der en mandel i (ellers er der jo ingen mandelgave:p)) med hjemmelavet brandy butter sauce (laves om formiddagen, helst med så meget brandy at den ikke kan fryse helt:høhø: - tages ud af fryseren, når den skal bruges på den varme pudding) efter min farmors håndskrevne opskrift. Til de ikke-spruttede er der opvarmede mince pies med god vanilleis:ok: Til kaffen og træet er der marzipan, nougat, chokolade trøfler, og hvad min mor ellers har taget med hjem fra det franske til lejligheden.
Til det hele serveres rigeligt med god fransk rødvin:ok:

Om det er traditionelt eller ej, aner jeg ikke - sådan husker jeg, at julen altid har været.

Vi skal have AND! nom nom nom… :savle:

Min lille sorte madamme GLÆDER sig, for hun synes at and er det bedste i verden. :hjertehop:

har faktisk haft fryseren tømt i dag…der var 5 kamstege, såååååååå - det bli’r nok så’n en - egentlig ikk hva der var lyst til:argh:
ris a l’amanden …ingen af os gider krisebærsauce, det bli’r karamelsauce af karamel, vendt i tyndt flødeskum og fyldt med hakkede mandler

I år skal Michael og jeg holde juleaften, vi bliver hele 4 mennesker da mine forældre kommer :slight_smile:

Vi skal, naturligvis, have andesteg. Det har vi altid fået i min familie.
Samt en god medister, min far mener ikke det er jul uden medister :smiley:
Anden bliver grillet over kul på rotisserie så den bliver sprød og lækker hele vejen rundt.

Den serveres med hvide og brune kartofler, god andesauce og asier.
Rødkålen er hjemmelavet, jeg har en fantastisk opskrift på julerødkål.
Vi skal også have en grønkålssalat til, den er med lidt æbler og nødder og en dressing af balsamico og appelsinsaft.
Der bliver også en tranebær/fennikelkompot til. Den er super til den fede and/-sauce.

Desserten er også meget traditionel, vi skal have Ris a’lamande med amarenabær og en chili/appelsinsauce til Michael der ikke bryder sig om kirsebær.

Uhm - jeg glæder mig!

Vores tradition lyder på
Andested, kamsteg, brune, hvide of franske kartofler, rødkål, ribsgele og tyk sovs i lange baner, selvfølgelig med ris a’la mande til dessert :slight_smile:

Vi har desuden en gammel tradition med at min søster og jeg (og andre der gerne vil) får en lilleskål risengrød som forret. Det er et levn fra da vi var små og havde for meget spænding i maven til juelamden. Der fik vi hver en potrion risengrød, som Mor fik os til at spise ved at have en mandel i hver, som ledte til en gave med en bog eller tegneserie eller andet der kunne holde os beskæftiget mens de voksne spiste. Vi deltog heller ikke i ris a’la manden så der fik de lov at slås og gaven helt selv :slight_smile:

I min familie plejer vi at få and og flæskesteg - og vi er meget enige om at flæsesvær ikke er gode dagen efter … og til dessert Ris’almande med kirsebærsauce.

Jeg regner også med at det er menuen i år, om ikke andet så er desserten da sikker, da min mor har påtaget sig den opgave. Og så bliver det nok både dansk og amerikansk jul - det er godt der er 2 hunde der skal luftes.

[QUOTE=Ann K;997172]Jeg er ikke spor i tvivl om at de fleste herinde skal have den traditionelle julemad, ribenssteg, and, gås, medisterpølse med hele baduljen til…

Men er der andre end mig, der skal have noget andet… og har det som tradition?

Jan og jeg har talt om at vi i år vil forsøge at få fat i en lille hjortesteg/mørbrad… og så med kartoffelfondant, vildtsky, glaserede perleløg og nogle bagte rodfrugter.
Forret dropper vi sikkert - Jan vil meget hellere spise masser af hovedretten :smiley:

Desserten - ok… dér er vi med på traditionerne… nemlig ris a l’amande m kirsebærsauce (uden kirsebær)…

Senere på aftenen deler vi lidt lækkert konfekt… mens vi ser den film, som vi har specielt indkøbt til lige netop juleaften.

Og det er så det…

Vores anderledes juleaftensmad er udsprunget af at jeg faktisk ikke bryder mig om ribben/flæskesteg… og er ret så ligeglad med and og gås…

Andre med anderledes julemadstraditioner?[/QUOTE]

den menu lyder altså ret lækker

hos os er det en blanding af tradionel julemenu og så noget anderledes. for der bliver serveret 2 forskellige menuer

den tradionelle er kamsteg m/ brune kartofler, fed brun sovs og rødkål

og så er der min Menu som er

roastbeef med ovnbagte kartofler, rødvinssauce, flutes og menuchips

jeg gider ganske enkelt ikke spise flæskesteg,kamsteg e.lign og kan desværre ikke tåle fugl, derfor er der den ekstra menu og det sjove er at det faktisk er den der bliver spist mest af juleaften.

desserten bliver noget så anderledes som citron-fromage, idet ingen af os har den store lyst til ris ala mande. men vi har dog stadig en slags mandelgave , for vi skal nemlig hver især have 2 små 10-20 kr gaver med som vi så spiller gavespil om, det er altid skrigende skægt

Vi har altid fået andesteg med tilbehør og ris a la mande.

Lige indtil min mor mødte sin mand for 10 år siden. I hans familie spiser de nougatfromage. Og lige meget hvor meget jeg skaber mig, skriger eller protesterer nægter de at servere ris a la mande for mig, selvom det er det jeg vil ha. Så i protest spiser jeg ikke mere dessert juleaften :slight_smile:

Normalt set er vi meget traditionelle med julemaden, og den fåes endda i flere varianter alt efter hvor der holdes jul

Farmor og Farfar (favoritten)
Risengrød til forret efterfulgt af and med aspargeskartofler, ribsgele og i spandevis af farmors allerbedste brune sovs (og den fåes bare ikke bedre end det - ja jeg kunne godt bruge et sugerør hvis det skulle være :tihi: :ups: ) og rødkål
Til kaffen og gaverne er der clementiner, vindruer, 3 slags af farmors hjemmelavede småkager (og hun laver bare de BEDSTE jødekager :savle: ), blandede chokolader og min mors nougatroulade (den er et must til enhver jul uanset hvor den holdes) og så naturligvis diverse kolde drikke, kaffe og the til os der drikker det (mig og min faster mand)

Mormor og morfar:
Størstedelen af os spiser and, men min mellemste fætter på det hold (frederik) kan ikke lide and så der serveres også kamsteg med hvide og brune kartofler, ribsgele og min fars brune sovs (og han har haft en god læremester i min farmor) og rødkål
Til dessert får størstedelen af os ris a l’mande men da frederik ikke kan lide det får han risengrød (og ja knægten er MEGET kræsen - han kan fx. ikke lide jordbær :besvimer: )
Til kaffen og gaverne får vi diverse fyldte chokolader, blandet slik (af hensyn til børnene men de voksne holder sig bestemt ikke tilbage :høhø: ), en enkelt småkage og så diverse kolde drikke, kaffe og the.

Mor og Far:
Se her begynder den at blive kritisk. Vi får and med brune og hvide kartofler, ribsgele min fars brune sovs og rødkål i to afskygninger. Jeg er MEGET traditionel (ja sammen med min farmor og farfar er jeg nok den mest traditionelle i familien) hvad angår julen, og i mine øjne skal der ikke eksperimenteres med alt mulig eksotisk - det har man de resterende 364 dage på året til at gøre. Juleaften skal det være traditionelt!
Min mor vil gerne have en fancy rødkål med alt mulig mystisk i. Jeg har krævet en helt almindelig klassisk-uden-dikkedare rødkål.
Til dessert går den så gal igen :venter: Vi skal have ria a l’mande - hvilket er helt fint med mig - men min mor vil død og pine mig lave en sovs af appelsin og passionsfrugt istedet for den helt almindelige kirsebærsovs :surrender: Jeg har taget mine bedste rasmus-modsat sko på og forlangt kirsebærsovs!
Nå, men når min mor så har fået gennemført sine vanvittige tiltag skal vi have nougatroulade til kaffen og gaverne, mors hjemmebagte småkager (men lur mig om ikke farmor måske har taget nogle med også :savle: ), valnødder vi selv kan knække (det er så hyggeligt!), fyldte chokolader og clementiner samt diverse drikke.

Jeg har engang lavet stegt tofu juleaften :tihi: Det var dengang Alex var fuldtidsvegetar. Vi andre fik dog en traditionel nakkekam (som det selvfølgelig skal være. Langtidsstegt!)

I år havde Manden truet med at lave … KYLLINGEFRIKADELLER fordi jeg jo ikke er hjemme til spisetid. Og fordi Alex ganske vist har opgraderet sig til at inkludere fjerkræ men stadig ikke spiser svine/oksekød.

Så fortalte jeg ham at så kom jeg overhovedet ikke hjem til jul :lol: Så nu har han - lettere modstræbende - indvilget i at lave en and. Vi er nemlig for første gang nogen sinde kun os selv juleaften. Og jeg er der jo så ikke engang fordi DSB synes det er mere vigtigt at jeg sidder og glor i Kolding det meste af aftenen :argh: Nå… jeg får jo da fri igen på et tidspunkt, og så vil jeg godt nok ha’ MAD!

I går prøvesmagte Alex og jeg en færdiglavet risalamande som var overraskende god, så det tror jeg det bli’r. Det har altid været min mor der har lavet den. Sidste år var det så min svigermor. Og det er ikke fordi jeg ikke kan lave risalamande… men … det PLEJER jeg ikke…

Jeg skal holde jul alene i år, så jeg skal have den julemenu jeg altid har drømt om: Risengrød og ris al¨amande, og jeg glææææææder mig :stuck_out_tongue:

Vi skal, som vi plejer, have kalkun i spandevis, kartofler og hele tilbehørspakken :tihi:

Og selvfølgelig risalamande til dessert hvor vi har en mandelgave til børnene og en til min bror :lol: :lol: :lol:

[QUOTE=Helene C;997291]i mine øjne skal der ikke eksperimenteres med alt mulig eksotisk - det har man de resterende 364 dage på året til at gøre. Juleaften skal det være traditionelt!
[/QUOTE]

:ok:

Juleaften skal man have and - alternativt gås/kalkun.
Er vi mange bliver der også lavet en kamsteg, men næppe i år, da det er den “lille jul” (både mine og min søsters børn er hos deres fædre)

Juleaften er meget traditionel hos os, og det er jeg rigtig glad for :slight_smile:

Da jeg mødte Thomas spiste de i hans familie altid steg og medister juleaften og i min familie var det and og steg. Derfor laver vi nu and, steg og medister.

Når vi holder jul med mine forældre laver min mor som regel det hele selv, bortset fra medisteren. Den køber og steger jeg hjemmefra, og tager den med.

Når vi holder jul med svigermekanikken (det er ikke hos dem mere, de vil inviteres ud) så deles “opgaverne” op. Jeg laver ænderne, for det aner hverken svigermor eller svigerinde hvordan man gør.
Svigermor laver stegen, der som regel er en ribbensteg. Svigermor er eminent god til at lave sprøde svær!
Derudover laver svigermor også altid rismammelammen når vi holder med dem (hun laver ubetinget verdens bedste rismammelam).
Jeg koger og piller (sidste år sammen med Nicki) asparges kartofler som jeg bruner, skræller alm. kartofler som koges og varmer rødkålen (som skal være Beuvais).
Svigermor laver sovsen når hun kommer hjem til os, for ifølge Nicki er der ingen som laver bedre “julesovs” end farmor, og jeg må jo nok give ham ret :wink:
Svigerinde har ikke fået nogen madlavningsopgaver (hun ankommer på cykel) så hun står for at indkøbe guf og mandelgaven.

I år skal vi holde jul med min familie den 23. og med svigerne selve juleaften. Den 25. skal vi igen ud til mine forældre, hvor hun laver det store julefrokostbord til os.

Jeg begynder så småt at glæde mig :slight_smile: