Mælkedranker?

Mine får ikke mælk, de gider det ikke rigtig.

Min moster har en gammel kat, han bliver 19 år til September.
Da han var 5 uger fik min moster ham fordi hans mor ikke gad ham og de 3 søskende til ham var døde fordi mormis ikke gad dem. Så han var underernæret da min moster fik ham så hun gav ham fløde og han har lige siden fået lidt fløde hver dag uden problemer.

Jeg har ikke prøvet at give mine katte mælk, så jeg ved ikke, om de ville kunne lide det :?

Robin Madøre ville sikkert - han er da vild med ost :tihi:
En af de første dage, han var her, hev han et stykke franskbrød med ost ned af bordet og guffede osten i sig - den lille bølle :smiley:

Min 13 årige huskat har hele sit liv hver dag fået ½ dl piskefløde. Hun ville ikke kunne undvære det. Bimserne får kaffefløde efter behov :slight_smile:

Ja ikke? Og han er faktisk ikke tyk, men stor. Og en siataler skal jo være, som dommeren sagde en “small to medium sized cat” og der var det så han mente at Stevie var Medium Plus L Og da han hørte jeg stod og jokede med en af de andre om at han havde sagt Stevie var “XL” understregede han (med et grin) at nej nej ikke XL, kun M+ L Det var faktisk ret sødt.

[QUOTE=Ann R;846612]I wouldn’t know… mine får ikke mælk, og er heller ikke specielt interesserede (ja okay, Whiskey er interesseret i alt, men han har også en lidt sart mave, så han får ikke lov :sorry:). Jeg har aldrig overvejet at købe kattemælk, for det er jo ikke noget de har behov for. (Hvad er det for resten lavet af? Soya?)
Donna og Ditte slikkede yoghurtskåle og holdt meget af det, men så fik vi jo Greven, der var allergisk overfor bl.a. mælkeprotein (ikke laktose), og så var mælkeprodukter jo pludselig gift for katte. Det sidder nok stadig i os, så de har ikke adgang til mælk eller mælkerester.[/QUOTE]

Whiskey vil sikkert elske det, når nu både farmand og brormand er så vilde med det L

Whiskas Kattemælk er bare laktosereduceret, let kondenseret mælk :slight_smile: Altså lavet af … mælk :slight_smile:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;846852]Ja ikke? Og han er faktisk ikke tyk, men stor. Og en siataler skal jo være, som dommeren sagde en “small to medium sized cat” og der var det så han mente at Stevie var Medium Plus L Og da han hørte jeg stod og jokede med en af de andre om at han havde sagt Stevie var “XL” understregede han (med et grin) at nej nej ikke XL, kun M+ L Det var faktisk ret sødt.
[/QUOTE]

Siam skal da ikke være small til medium i følge standarden? Der skal de være medium? :slight_smile:

Vil det sige, at mælk mest vil have indvirkning på afføringen (hvis der ikke desideret er tale om allergi, som i Ann’s tilfælde) hvis katten ikke kan tåle mælk?

Altså det kan ikke skade andre ting på sigt, hvis de generelt ikke har problemer med maven, eller får tynd afføring af det?

Ikke at jeg vil begynde at give mælk som sådan, men prøvede i går i kampen om mere vådfoder, at blande lidt mælk i, istedet for det sædvanlige vand, og nøj det var altså en stor succes. Så stor, at der rent faktisk blev spist en hel del mere af vådmaden end der plejer. Har tidligere brugt surmælksprodukter til at blande i, men dem foretrækker hun idag, at få ren naturel og uden moste dåsemads ingridienser i. Det gik i starten men ikke længere. Hendes daglige teske ymer eller lign. foretrækker hun serveret ren og uden klumper i.

Mvh
Yvonne

Kiwa - Ja, problemet med mælk er laktosen (mælkesukkeret), som ikke kan optages hvis ikke dyret har enzymet laktase, hvad de fleste, men ikke alle, holder op med at producerer, når de er ude over den første alder. Men får katten ikke lind afføring af lidt mælk, så er der intet problem i at give dem det, efter min mening :slight_smile:

Tak for forklaringen Eva. Hendes afføring her i dag har været fin, så umiddelbar har den lille smule mælk ikke haft indvirkning. Vil måske prøve igen om nogle dage. Igen ikke at det skal være noget fast, men næsten alt der kan få noget mere vådfoder i hende er værd at prøve, sålænge det selvfølgelig ikke skader. Målet er at hun lærer at sætte pris på vådt helt uden alle mulige kunster for, at få det i hende.
Mvh
Yvonne

[QUOTE=Kiwa;846930]Tak for forklaringen Eva. Hendes afføring her i dag har været fin, så umiddelbar har den lille smule mælk ikke haft indvirkning. Vil måske prøve igen om nogle dage. Igen ikke at det skal være noget fast, men næsten alt der kan få noget mere vådfoder i hende er værd at prøve, sålænge det selvfølgelig ikke skader. Målet er at hun lærer at sætte pris på vådt helt uden alle mulige kunster for, at få det i hende.
Mvh
Yvonne[/QUOTE]

Ja helt sikkert… En masse trick i starten kan jo være lige det der får katten til at lære at synes om vådfoder :slight_smile: (og det hjælper jo altid hvis de er lidt sultne inden de får det serveret) :slight_smile:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;846852]
Whiskey vil sikkert elske det, når nu både farmand og brormand er så vilde med det L

Whiskas Kattemælk er bare laktosereduceret, let kondenseret mælk :slight_smile: Altså lavet af … mælk :)[/QUOTE]

Okay - jeg havde en eller anden tanke om soyamælk, fordi det vist er det man giver mennesker, der er laktoseintolerante :gruble:

Og Whiskey er med på hvad som helst der kan indtages, f.eks. prøver han jævnligt at drikke min the :rulleøjne:, så - sikkert! Men jeg vil påstå at de ikke mangler noget mad-mæssigt her :wink: Så jeg er ikke sikker på han får det… (onde mig…)

Her får de også lov at at slikke tallerkener… Og det er uanset om det er mælk, yoghurt eller sovs, osv. Og har faktisk aldrig rigtigt oplevet nogle af mine have rigtigt dårlig mave. På trods af at de får lov at smage på et meste.

Bort set fra det… Var der så ikke engang noget med at mælk kunne give katte orm?

Kiwa: Jeg er enig med Eife. Katte er normalt blot laktoseintolerente, og det er der ikke noget farligt ved. De skal selvfølgelig bare ikke leve af det og helst ikke have dårlig mave. Du kan jo også prøve den laktosefri variant, der er nævnt her i tråden.

Mht. orm i mælk, så ville vi vel i så fald også selv få det? Jeg er sikker på, at mælken til forbrugerne gennemgår så grundig en kontrol, at det ikke er værd at spekulere på. Det er nok noget andet med mælk direkte fra en ko udenfor kontrol.

Da der blev opdaget spolorm hos Bailey her for et par måneder siden, mener jeg helt bestemt, at dyrlægen sagde, at spolorm kan overføres fra mormis til killinger når de dier.
Så måske kan en ko også være bærer - og via mælken så smitte alt og alle, der drikker den? Altså hvis mælken drikkes lige når den kommer ud af koen? Ved det ikke, men det kunne da være muligt…

Jeg tror nu absolut heller ikke, at der er nogen risiko ved den mælk, vi køber i kartoner. :slight_smile:

Mælk vi høber er pasturiseret og kontrolleret… Det er ikke en mulighed at få orm af det.
Den friske mælk lige fra koen er en mulighed. Lille men den er der :slight_smile:

[QUOTE=Diana F;847446]Da der blev opdaget spolorm hos Bailey her for et par måneder siden, mener jeg helt bestemt, at dyrlægen sagde, at spolorm kan overføres fra mormis til killinger når de dier.
Så måske kan en ko også være bærer - og via mælken så smitte alt og alle, der drikker den? Altså hvis mælken drikkes lige når den kommer ud af koen? Ved det ikke, men det kunne da være muligt…

Jeg tror nu absolut heller ikke, at der er nogen risiko ved den mælk, vi køber i kartoner. :-)[/QUOTE]

Nåh, på den måde. Jo, en mormis med orm kan smitte sine killinger, men mælk fra køledisken vil aldrig på samme måde kunne give smitte :slight_smile:

[QUOTE=Diana F;847446]Da der blev opdaget spolorm hos Bailey her for et par måneder siden, mener jeg helt bestemt, at dyrlægen sagde, at spolorm kan overføres fra mormis til killinger når de dier.

Jeg tror nu absolut heller ikke, at der er nogen risiko ved den mælk, vi køber i kartoner. :-)[/QUOTE]

Umiddelbart tror jeg ikke man ser smitte med spolorm fra kvæg via mælken, jeg har i hvert fald aldrig hørt om det, men jeg vil selvfølgelig ikke udelukke noget. Jeg fandt lige den her omkring katte og orm:
http://www.animalhealth.bayer.dk/export/sites/animalhealth_nor/da/_galleries/downloads/3810_Har_min_kat_orm_Alt._021006.pdf

Der nævnes det du også siger, med smitte via modermælken :slight_smile:

Er kattenes orm ikke arts-bestemte - altså ikke samme art som vi kan få og igen forskellige fra hvad køer måtte ha’?

[QUOTE=Gucci;847466]Umiddelbart tror jeg ikke man ser smitte med spolorm fra kvæg via mælken, jeg har i hvert fald aldrig hørt om det, men jeg vil selvfølgelig ikke udelukke noget. Jeg fandt lige den her omkring katte og orm:
http://www.animalhealth.bayer.dk/export/sites/animalhealth_nor/da/_galleries/downloads/3810_Har_min_kat_orm_Alt._021006.pdf

Der nævnes det du også siger, med smitte via modermælken :)[/QUOTE]

Jeps :slight_smile:
Det er åbenbart ret ‘almindeligt’ hos katte. Men ved godt nok ikke, om køer er specielt udsatte for orm? Katte får dem vel typisk fra byttedyr, ikke? (Ja, og så smitter de selvfølgelig også hinanden).
Men en ko spiser jo ikke ligefrem særligt meget kød…:høhø:

Jeg har i øvrigt heller aldrig hørt om det med komælk og orm, det var bare fordi PivC spurgte til det længere oppe i tråden… :slight_smile:

[QUOTE=Diana F;847495]Jeps :slight_smile:
Det er åbenbart ret ‘almindeligt’ hos katte. Men ved godt nok ikke, om køer er specielt udsatte for orm? Katte får dem vel typisk fra byttedyr, ikke? (Ja, og så smitter de selvfølgelig også hinanden).
Men en ko spiser jo ikke ligefrem særligt meget kød…:høhø:

Jeg har i øvrigt heller aldrig hørt om det med komælk og orm, det var bare fordi PivC spurgte til det længere oppe i tråden… :-)[/QUOTE]

En ko får det ind via parasitter på græsset/planterne eller småkravl med parasitter i græsset :slight_smile:

Tak for svar… Kunne nu heller ikke selv se en logisk forklaring på det, men mente bare at have hørt noget engang… hehe