Altså allerførst: Jeg ved godt at katte ikke har særlig godt af laktulosen i mælk. Så vi snakker laktosefri youghurt/mælk og “Whiskas kattemælk” her i det efterfølgende
Ib er ualmindelig tosset med mælk!
(ja ja han er i det hele taget tosset ;))
Før i tiden mente “man” jo at katte skulle have mælk. Og der må jo være en grund til det, vel blandt andet fordi de er glade for det. Eller altså nogen er.
Her er Ib storslem, man kan IKKE spise noget med mælk på uden at ha’ en brun kat med hovedet nede i tallerknen bare man blinker med øjnene Så familien er sendt på laktosefri diæt L for at han ikke skal blive dårlig af det…
Har I andre osse katte der er sådan helt SYGE med mælk? Han nærmest SUGER det i sig, han kan tømme sådan en halv flaske “kattemælk” på få minutter…
Nu er han heldigvis på den tynde side af slank, så den side af det bekymrer mig ikke… jeg synes bare det er lidt sjovt at han er SÅ vild med det… og nu er jeg så nysgerrig for at vide om det er de andre der er sære fordi de ikke er lisså tossede efter det (bevares, de drikker det da gerne hvis Ib har levnet noget, men det er ikke så de ligefrem slås med ham om det…)
Ja, jeg har et par stykker, der vanvittig gerne vil have mælk, og ærlig talt så får de mælk, og det er ikke laktulose fri, til gengæld er det i små mængder til deling, at de får det.
Jeg har haft en huskat, der aldrig havde problemer med laktulose, og hun drak en del letmælk igennem hendes knap 15-årige liv
hm gud ved om de kan oparbejde tolerance lissom mennesker? Sådan at de faktisk kan vænnes til at tåle almindelig mælk? Det ville unægtelig være lidt billigere… Laktosefri mælk koster 16 kr for en liter >_<
Ja. Ib har tendens til splatmave hvis han får bællet for meget almindelig mælk (inden vi var opmærksomme på at fordi EN af os lod ham få det sidste fra en portion cornflakes, så skete der ikke noget, men når hele familien en efter en lod den STAKKELS lille kat få det, så fik han mere end han havde godt af L Og så gik vi over til laktosefri… hvad gør man ikke for Ib?
Nemlig… kombineret med som Trekkie siger, at mængden ikke bliver alt for stor
Alle mine katte (naturligvis med undtagelse af Brian) drikker mælk med den største fornøjelse… Både Thane og Ting sidder nogenlunde tålmodigt og venter på min tallerken om morgenen - så deler de vel omkring to spiseskefulde skummetmælk, nogle gange kommer Leo fordi og tager en lille tår med - og af og til kommer Brian lige og snuser inden han med alle tegn på væmmelse bakker væk fra tallerkenen igen
Jeg har aldrig haft katte som ikke kunne tåle mælk - bare de ikke fik for meget… og Brian er den første kat, jeg har, som ganske enkelt ikke kan lide mælk
Selvom jeg udmærket godt ved, det ikke er ‘sundt’, har jeg nu altid givet mine katte lov til at få lidt mælk - hvis de ville have det. Og har aldrig oplevet, at nogen fik tynd mave af det.
Artemis elsker mælk! Altså, hun får ikke store mængder, men det er hendes job at slikke tallerkener efter havregryn og müsli.
Der lader jeg nok en 2-3 spiseskefulde mælk ligge tilbage til hende.
Hverken Alban eller Bailey er synderligt interesserede i mælk.
Men her får han altså lov at få en sjat mens vi spiser “mælkemad” Det har hidtil ikke givet problemer, men holder ham fra tallerknen så vi kan nå at sluge vores mad
Bina er også glad for mælk, almindelig sødmælk. Ikke at hun får særlig meget, men hvis jeg ikke passer på mit glas, så er hun over det som en høg, og labber i sig.
En gang imellem lader jeg en smule være tilbage, og så kommer poten som altid i brug, når der er tale om glas af en vis højde.
Hun har ikke problemer med tynd mave eller noget. Men ved så heller ikke andet end, at man jo som regel siger, at de ikke kan tåle det, og derfor tilbyder jeg hende det generelt ikke, da jeg ikke har sat mig ordentlig ind i hvad der kan ske. Vores gamle katte tog nu ikke skade af at få lidt mælk engang imellem.
Da vi fik hende sagde ejer, at hun var vild med kattemælk, og købte sådan en flaske, men der blev kun drukket en lille smule hver gang jeg tilbød hende det, så det var jeg ikke helt enig i. Måtte smide 90% ud efter 3 dage. Så det investerer jeg ikke i igen. Hun får som nævnt lidt fra mit glas engang imellem, og det håber jeg da ikke skader hende.
Jeg tænker hvis han er så tosset med mælk hvad med at give ham surmælks produkter . Ved ikke hvordan det hænger sammen men kærnemælk , tykmælk , ymer med mere i den stil kan vores birma godt tåle.
Tænker også lidt hvad med økologisk for jeg har alergi over for laktose og økologisk produkter kan jeg meget bedre tåle. Det fik jeg af vide fra diætisten at det er fordi det er behandlet anderledes det kunne du jo også forsøge
Ja, jeg fandt faktisk piskefløden før jeg opdagede at der osse var minimælk. Og uha, piskefløden er ENDNU bedre end mælken L
MEN… jeg har jo så en kat (Stevie) der er sådan lidt på kur… så han til næste udstilling kan undgå prædikatet “medium plus” som dommeren så sødt kaldte ham :klapper: så derfor er piskefløden pt bandlyst herhjemme
Surmælksprodukter ryger også fint ned. Måske jeg skulle prøve med en omgang økologisk mælk og se om det gi’r splatmave eller ej. Det er jo da billigere end det laktosefri…
[QUOTE=TrekkieGrrrl;846603]Ja, jeg fandt faktisk piskefløden før jeg opdagede at der osse var minimælk. Og uha, piskefløden er ENDNU bedre end mælken L
MEN… jeg har jo så en kat (Stevie) der er sådan lidt på kur… så han til næste udstilling kan undgå prædikatet “medium plus” som dommeren så sødt kaldte ham :klapper: så derfor er piskefløden pt bandlyst herhjemme
Surmælksprodukter ryger også fint ned. Måske jeg skulle prøve med en omgang økologisk mælk og se om det gi’r splatmave eller ej. Det er jo da billigere end det laktosefri…[/QUOTE]
Det var virkelig den sødeste og meget elegant måde at omtale Stevies størelse på Men han pointerede vel også han ikke var tyk… bare medium +
I wouldn’t know… mine får ikke mælk, og er heller ikke specielt interesserede (ja okay, Whiskey er interesseret i alt, men han har også en lidt sart mave, så han får ikke lov ). Jeg har aldrig overvejet at købe kattemælk, for det er jo ikke noget de har behov for. (Hvad er det for resten lavet af? Soya?)
Donna og Ditte slikkede yoghurtskåle og holdt meget af det, men så fik vi jo Greven, der var allergisk overfor bl.a. mælkeprotein (ikke laktose), og så var mælkeprodukter jo pludselig gift for katte. Det sidder nok stadig i os, så de har ikke adgang til mælk eller mælkerester.
Cæsar får de fleste dage lidt alm. skummetmælk … 1/4-1/2 dl vil jeg tro. Han elsker det, og hans mave kan sagtens tåle det.
Hvis hverken laktosen eller kalorieindholdet er et problem, så lad da katten få sin mælk.
Hvis det dog drejer sig om store mængder, (altså sådan at katten faktisk drikker sig mæt), bør man måske være opmærksom på, om katten så også får spist nok af den rigtige mad, sådan at de ikke kommer til at mangle f.eks. taurin.
Thea er stadig på fodertest så mælk er pt bandlyst. Men før vi begyndte testen ELSKEDE hun flødeskum og mælk. Hende og Tjalfe kunne deles om samme skål.