Mælkeerstatning til nyfødte killinger

(Nej, vi har ikke noget problem. Det er bare forebyggende forberedelse.)

Spørgsmålet er, hvad man fodrer nyfødte killinger med, hvis moderkatten ikke leverer mælk, f.eks. pga kejsersnit.

Løsningen plejede at være flydende KMR. Men det leveres for tiden ikke.

Der snakkes om gedemælk. Men hvor meget kvalitetskontrol er der med det? Set i lyset af, at vi vil bruge det i en speciel situation.

Alternativet er opløst pulver. F.eks. fra RC. https://www.zooplus.dk/shop/kat/tilskudsfoder_specialfoder/kattemaelk/killing/220861
Her er advares der om, at man skal undgå klumper. Men det kan man vel også, hvis man er omhyggelig, og man bruger lidt ekstra vand?

Hvad har I af erfaringer?

Jeg kigger lige med her da jeg jo har kuld på vej.

Vedr. klumper og nyfødte så ville jeg være ekstra omhyggelig med st røre det ud, forsigtig så du ikke pisker en masse luft/bobler ind i det. Når jeg så forsigtigt har rørt ud ud vil jeg køre det gennem en meget fintmasket si til lige at tage de sidste små klumper.

Til mine killinger sidste år da de begyndte at få smatmad, blendede jeg KMR pulver og blandede det godt med paté vådfoder. Det var nammenam :wink: men igen ikke blende til flaske killinger da de så vil få mere luft end mælk

Ja, jeg tænkte på at hælde det gennem et tefilter af papir. Men bliver for meget af mælkeerstatningen så hængende?

Igen, jeg vil gerne høre fra nogen, som har prøvet det.

Jeg kender en som altid kun bruger pulver - også til nyfødte.
Hvis du kommer til Hedensted på lørdag, så kan jeg sætte jer sammen :slightly_smiling_face::+1:

1 Synes om

Beaphar eller kmr pulver smager bedre iflg mine piger og tidligere flaskebørn. Og er nemmere at røre ud synes jeg end rc.
Måske en dråbe vand eller 2 extra for en sikkerheds skyld, til en start.

2 Synes om

Det er uge 1, der bekymrer mig. Og vi plejer at have en dåse flydende KMR stående i reserve til netop den situation.

Har du erfaring med at give det til 0-7 dage gamle killinger?

Fra 48 timer agtigt plejer jeg at skifte over på pulver. Plejer lyder så grimt, men har måttet støtte /fuldfodre et par gange

1 Synes om

Jeg tør ikke bruge pulver-noget-som-helst til nyfødte killinger, fordi jeg gennem årene har set flere tilfælde hvor de trods folks bedste intentioner alligevel er døde af forstoppelse :frowning: Jeg bruger kaffefløde med lidt lunt vand i, hvis endelig vi skal til det - det forstopper de aldrig af.
VH
Susanne

4 Synes om

Der er meget modstridende budskaber på det punkt. På den ene side fortæller nogle, at pulver fungerer fint for dem. Og produkterne sælges jo.

På den anden side fortæller andre, at det tit går galt.

Når man nu har fået at vide, at det skal gøres grundigt, hvorfor går det så galt med at røre pulver ud?

Denne løsning har i hvert fald den kvalitet, at ingredienserne er nemme at skaffe.:clap:

Det har yderligere den fordel at hvor erstatningsmælk som regel kun har ganske kort holdbarhed, så bliver kaffefløde ikke bare dårlig. Det kan godt være praktisk når man for nat nummer mange i træk er oppe og fodre, halvt bevidstløs, hvis man bare kan snuppe noget der ER klar og kun lige skal lunes :slight_smile:
VH
Susanne

1 Synes om

Noget andet (her i huset) er at mine missemødre alle har været vild med kaffefløde. Det har været med til igennem diegivningstiden, at de aldrig er blevet udmagrede men stort set har holdt deres vægt fra før drægtighed :slight_smile: Min lille nye pige bliver også lært til at det smager dejligt, for det gør det let at holde huld på dem, hvis de bare kan drikke sig til kalorier når de ligger med en kurvfuld nye børn :slight_smile:

Dagens dumme spørgsmål, og i øvrigt uden relevans for trådens emne - men hvad er grunden til, at katte tåler (ko)fløde, men ikke (ko)mælk…?

Så vidt jeg husker er problemet med mælkeprodukter at det enzym der omdanner lactosen tabes af mange individer, når de bliver voksne og derved bliver mælk et problem. Flødens fedtmolekyler er større, og åbenbart derfor mere venlige. Der er sikkert en langt mere uddybende forklaring et sted, men det er hvad jeg umiddelbart kan huske :slight_smile:
VH
Susanne

1 Synes om

OK - vil det sige at kiĺlinger også tåler mælk?
Mener at ha’ læst, at (også) voksne katte tåler fløde fortyndet med vand - men den relative koncentration af laktosemmolekyler, må selvfølgelig også blive lavere, når fløden i forvejen er “fortyndet” med fedt…

Kan man ikke få laktosefri kaffefløde ? For en sikkerheds skyld.
Nu har jeg ikke prøvet at stå uden KMR, men i den første uge fortynder jeg altid den færdigblandede med gedemælk i forholdet en til en.
Nu ved jeg ikke hvor man kan få Gedemælk i det Jyske, men her på djævleøen købes det i Irma. 1 liter for 30 kr.
Som så kan fryses ned i mindre portioner. Ved ikke hvad Andreas mener med kvalitetskontrol, men det er i hvertfald godkendt til human konsumering, og jeg har ikke haft problemer med de killinger som har fået det.

1 Synes om

Der er jo ingen Irma i Jylland :slight_smile: Vi har nogle gange hentet gedemælk hos en gedefarmer herovre, som leverer til human konsum - vi har så fået friskmalket med hjem i rengjorte halvliters colaflasker. Og de har godt kunne lide det, men som jeg husker det er der mindre fedtindhold end i kaffefløde = mindre ernæring hvis det strammer lidt til, så mit første valg endte alligevel tilbage på kaffefløde.
Men Andreas, sådan en skovkatte hun skal nu nok have mejeriet iorden, mon ikke :slight_smile:
VH
Susanne

1 Synes om

Jeg ved at min SuperBrugsen fører nogle af Irmas varer, må da lige tjekke om Gedemælk er deriblandt :slightly_smiling_face::slightly_smiling_face:

ellers er der en rigtig fin gedefarm et sted mellem Horsens og Odder, hvor man kan købe helt friskmalket mælk :slight_smile:
VH
Susanne

Har en veninde som kender til en masse produkter (soyamælk, gedemælk osv) og hun siger at der ligger en butik i Århus der hedder Ren Kost og der kan man købe gedemælk.
Så det er vist ikke lige noget der hænger på træerne

Nej, vi ringede fra herodes til pilatus i sin tid for at finde et farm - Arla var meget behjælpelig, men jeg måtte da stilles om en del gange, inden der var bid :slight_smile: