Mælkeknuder mm

Hej, har brug får råd…

Jeg har her til aften (kl.16) været til dyrlæge med Micha, som har 2 killinger (begge snart 4 uger)

Tænkte at hun muligvis havde brystbetændelse, da hun imorges kikkede på mig og græd, når killingerne ammede. Hun lod dem ikke ligge særlig længe og gik.

Tjekkede hende og kunne se hun var lidt hævet og rød, og der var bidt hul.

Og rigtigt nok, så nu har hun fået medicin, og smertestillende.
Heldigvis nåede hun ikke at få feber og bli dårlig, og killingerne har taget fint på siden igår.

Fået mælkeerstatning med til killingerne, som de er meget glade for, samt ZooLac.

Nu er mit problem, at jeg ikke kan lide, at hendes bryster hæver mere, og der kommer knuder.
Er jo klart, da hun ikke må amme før imorgen eftermiddag, da hun er bedøvet.

Jeg kan ikke malke ud med varme omslag, da hun flygter, men håber jo det er rigtigtig det dyrlægen har sagt med bare at holde dem adskildt??

[QUOTE=MuzzeLykke;632741]Hej, har brug får råd…

Jeg har her til aften (kl.16) været til dyrlæge med Micha, som har 2 killinger (begge snart 4 uger)

Tænkte at hun muligvis havde brystbetændelse, da hun imorges kikkede på mig og græd, når killingerne ammede. Hun lod dem ikke ligge særlig længe og gik.

Tjekkede hende og kunne se hun var lidt hævet og rød, og der var bidt hul.

Og rigtigt nok, så nu har hun fået medicin, og smertestillende.
Heldigvis nåede hun ikke at få feber og bli dårlig, og killingerne har taget fint på siden igår.

Fået mælkeerstatning med til killingerne, som de er meget glade for, samt ZooLac.

Nu er mit problem, at jeg ikke kan lide, at hendes bryster hæver mere, og der kommer knuder.
Er jo klart, da hun ikke må amme før imorgen eftermiddag, da hun er bedøvet.

Jeg kan ikke malke ud med varme omslag, da hun flygter, men håber jo det er rigtigtig det dyrlægen har sagt med bare at holde dem adskildt??[/QUOTE]

Bedøvet? Har hun været i narkose eller?

Hvad var dyrlægens forklaring på at hun skulle holdes adskilt fra killingerne?

Samt jeg har problemer med at få tis og afføring fra de små, nogle råd?

Læst og gjort som jeg skal, tror jeg…

Og glemte at spørge hvor mange ml. de må få ad gangen, de æder helt vildt.

Mener smertestillende, pga. smerter.

Forklaringen var at vorterne/betændelsen skulle ha ro.

Som tommelfingerregel gives 1 ml erstatning pr. 30 gram killing ved hver fodring (ca. hver 2-3 time døgnet rundt i starten) indtil killingen vejer ca. 200 gram – så øges til 1,5 ml erstatning pr. 30 gram legemensvægt

Hvorfor har morkatten været i narkose- og hvad var begrundelsen for de ikke måtte patte?

Du skal gnubbe f.eks, med en frotte vaskeklud.

[QUOTE=MuzzeLykke;632757]Mener smertestillende, pga. smerter.

Forklaringen var at vorterne/betændelsen skulle ha ro.[/QUOTE]

Jeg har to gange haft en hun med det problem, og har altid ladet killingerne die. Betændelsen kommer med ud med mælken og det letter mormis´ spændinger. Så klart de små kan få lidt dårlig mave, både af betændelsen og medicinen, men så er det heller ikke værre. Selv små menneskebørn udsættes for det :wink: Jeg ville klart lade dem die, og med smertestillende til mormissen, så skal det nok gå.

Held og lykke med de små og din hun.

ang aff og urin, så våde vatrundeller…og så gnider du maverne og måsene gerne i cirkelbevægelser…

så længe de sutter må de få… tror hittekilling.dk har noget anvisning…ang mængde

jeg håber du får svar fra nogle af de gamle garvede opdrættere…for jeg forstår slet ikke at killinger og mormis skal være adskilt og at de små ikke må die… så jeg ser frem til et svar fra de garvede opdrættere

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;632761]Som tommelfingerregel gives 1 ml erstatning pr. 30 gram killing ved hver fodring (ca. hver 2-3 time døgnet rundt i starten) indtil killingen vejer ca. 200 gram – så øges til 1,5 ml erstatning pr. 30 gram legemensvægt

Hvorfor har morkatten været i narkose- og hvad var begrundelsen for de ikke måtte patte?[/QUOTE]

Hun fik smertestillende, mig der fik formuleret mig forkert. Derfor de bla. ikke må patte, og for at patterne skal få ro.

Tak for jeres svar, vil prøve igen med varme klude, og se om jeg kan tømme lidt ud, ved hvor ondt det kan gøre med betændelse og knuder (har 3 børn)

Så i mener ikke det smertestillende kan være skadeligt for de små?

Virker heldigvis ikke som om nogen lider overhovedet.
Missemor er også pludeselig ligeglad med de små når de kalder, tror hun er lidt dopet.

Meget glad for jeres råd, takker.

[QUOTE=MuzzeLykke;632773]Hun fik smertestillende, mig der fik formuleret mig forkert. Derfor de bla. ikke må patte, og for at patterne skal få ro.

Tak for jeres svar, vil prøve igen med varme klude, og se om jeg kan tømme lidt ud, ved hvor ondt det kan gøre med betændelse og knuder (har 3 børn)[/QUOTE]

Gad vide hvad smertestillende det så var? Hvilken klinik var du på?

Jeg har haft samme situation for ikke længe siden - katten fik også smertestillende der blev ikke sagt noget om de ikke måtte patte

Det var på hovedvejen i Glostrup.
Kl. var nok 16.30 da hun fik de 2 sprøjter.
Og skal ha medicin i 5 dage.

[QUOTE=MuzzeLykke;632780]Det var på hovedvejen i Glostrup.
Kl. var nok 16.30 da hun fik de 2 sprøjter.
Og skal ha medicin i 5 dage.[/QUOTE]

Min erfaring er 5 dages antibiotika behandling er for lidt - 10 dage er mere passende.

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;632778]Gad vide hvad smertestillende det så var? Hvilken klinik var du på?

Jeg har haft samme situation for ikke længe siden - katten fik også smertestillende der blev ikke sagt noget om de ikke måtte patte[/QUOTE]

Ja, ved ikke hvad smertestillende hun fik, men er SÅ meget i tvilvl om jeg skal sætte dem sammen, hun har jo masser af mælk der skal ud, samt knuder der blir større :frowning:

Så må jeg ringe på mandag, men lidt svært at sige til hende hun ikke har ret i flere ting.

Men så glad for jeg opdagede det så hurtigt, og for svar og sød hjælpsomhed her :slight_smile:

Tværtimod har jeg altid fået at vide, at killingerne helst skulle skulle sutte, betændelse eller ej, og desuden stresser det mormissen alt for meget ufrivilligt at være væk fra de små.

Hvis det smertestillende middel er Metacam, står der ganske vist på ilægssedlen, at det ikke må gives til diegivende katte, men ved kejsersnit bliver hunkatten også smertedækket og killingerne dier bagefter, så kunne dyrlægen ikke have givet hende noget, der var godkendt til hendes situation.

Om ikke andet kan du give hende en løs bodystocking på. Så kan killingerne ikke die, men de kan være sammen med mormis og hun kan rengøre dem, som hun plejer.

Tror jeg giver dem lidt erstatning, og lader mormis komme ind til dem her lidt senere. Lyder det ikke som en go ide?

Måske er det også pga. sårene hun har (de er meget små) at hun skal ha fred i et døgn…

Tusind tak for råd, må lige regne… Milo vejer ca. 500g. er fra d.12/6 og Tino ca.300g. fra d.16/6 (adoptivkilling)

Jeg vil tro at Metacam advarslen med drægtige og diegivende dyr er fordi det ikke er aftestet på disse - så skal de advare. Sådan er det med meget medicin til kat - ikke noget man lægger store udgifter i at afteste.

[QUOTE=Mega;632786]Tværtimod har jeg altid fået at vide, at killingerne helst skulle skulle sutte, betændelse eller ej, og desuden stresser det mormissen alt for meget ufrivilligt at være væk fra de små.

Hvis det smertestillende middel er Metacam, står der ganske vist på ilægssedlen, at det ikke må gives til diegivende katte, men ved kejsersnit bliver hunkatten også smertedækket og killingerne dier bagefter, så kunne dyrlægen ikke have givet hende noget, der var godkendt til hendes situation.

Om ikke andet kan du give hende en løs bodystocking på. Så kan killingerne ikke die, men de kan være sammen med mormis og hun kan rengøre dem, som hun plejer.[/QUOTE]

Rigtig go ide, må lave sådan en… Men synes det er SÅ synd med de knuder og det hæver med al den mælk.
MEN vil jo heller ikke dræbe de små, hvis bedøvelsen går i blodet på dem.
Og jo ikke noget jeg tænkte på at spørge om da jeg var der :frowning:

[QUOTE=MuzzeLykke;632790]Rigtig go ide, må lave sådan en… Men synes det er SÅ synd med de knuder og det hæver med al den mælk.
MEN vil jo heller ikke dræbe de små, hvis bedøvelsen går i blodet på dem.
Og jo ikke noget jeg tænkte på at spørge om da jeg var der :-([/QUOTE]

Mine fire lever i bedste velgående - de er ca. 1½ år nu:-)