Som tidligere luftet i anden tråd, fylder jeg 40 år til maj - og jeg er på herrens mark.
Tror snart jeg har lidt styr på maden.
Men drikkevarer?? Det positive er jo at de kan holde sig, men jeg er jo ikke milliardær, så hvis jeg kan få det til at passe sådan nogenlunde, ville det jo være perfekt.
Der er planlagt en slags bobler/drinks til velkomst + snacks (det er endnu ikke med i beregningen) - derudover rød- og hvidvin, og øl og sodavand til maden som består af mexicansk buffet og islandsk skyrkage (tak @Skattekat !) Og ja, så frit slag i vin, øl, sodavand og drinks - som pt er planlagt til at være Gin Hass, Mojito og Espresso Martini i dispensere.
Hvis alle kommer, bliver vi pt 14, som er en ret blandet flok af sutter, afholdenhedsfolk, folk der kun er til øl, nogle er kun til vin, nogle er kun til drinks, nogle er til alt.
Hvor meget skal jeg beregne af:
Rødvin
Hvidvin
Øl
Sodavand (i alt - skal nok finde ud af at fordele på smag)
Drinks i alt pr person, oven i det øvrige
Vil hellere købe for meget, end for lidt - men er som sagt heller ikke milliardær. Har forsøgt med diverse beregne man kan finde online, men ved ikke hvor pålidelige de er.
Min veninde skal over grænsen i weekenden, og har tilbudt at tage vin/spiritus med - så derfor kunne regnestykket pludseligt haste lidt.
Hvordan drikker dine gæster?
Min første tanke var 1/2 flaske vin til hver gæst og 3 kasse øl…
Sodavand ville jeg tænke 6stk til hver af
Og så regner jeg ikke på drinks.
Men da det er en fest med go mad og rå mængder alkohol vil jeg nok købe 9 flasker rød og 9 flasker hvid. (For nogle drikker nok ikke af det og andre drikker mere end 1 flaske af hver, men er folk til primært det ene så tilret det… men det handler jo også om de vil drikke vin hele aften eller hurtig skifter til andet at drikke. Men køber man saftevands hvidvin vil jeg købe mere end 9 for der smager man ikke alkoholen og så ryger der nemt meget, ved især piger)
Igen alt efter hvor mange der drikker øl og hvor voldsomt de drikker vil jeg nok stadig tænke 3-4 kasser øl
Men med sodavand handler det også om der er mulighed for blande med det. Altså hvis folk elsker rom og cola så køb 1 ekstra kasser sodavand pr drink… men jeg ville nok tænke 6 sodavand til hver, hvilket er 4 kasser sodavand med 24 i hver, men igen så ville jeg nok selv købe 7 bare for at føle mig sikker på der er nok.
Men er det ikke samme sodavand i de drinks du nævner? Og må de drikke det under maden? Hvis svaret er måske, så køb 2 kasser sodand til hver drink og overvej at trække noget fra hvis det ender på 7 kasser tonic.
Tak for dit svar - så har jeg da noget at regne med!
Som sagt er folk ret blandede. Nogle er meget til vin (måske en overvægt af rødvinsdrikkere i forhold til hvidvinsdrikkere?), nogle er mest til øl, nogle er mest til drinks, få er kun til vand og sodavand - og mange er til det hele!
Mit sodavandsregnsskab er separat fra drinksregnskabet. Så de sodavand jeg nævner her, er kun til at indtage rent. De drinks jeg nævner, der skal jeg nok selv regne ud hvad der skal bruges til. Der bliver indkøbt separat spiritus+diverse. Men antal af drinks i alt - fordelt på tre slags?
Men når folk netop er til lidt af hvert - hvor mange drinks skal man så beregne pr person?
Kan måske også mistænke at nogle få smutter tidligt (primært pga. forpligtelser overfor unger ), hvor andre bliver hængende til den lyse morgen. Og det skal de være så velkomne til! Men det påvirker jo drinksregnskabet.
Yikes. Skal jo nok finde ud af det, sådan økonomisk - der skal ikke mangle. Men det er også surt at brænde inde med helt absurde mængder.
Mængder kan jeg ikke hjælpe med, men som en der syntes de fleste sukkerfri sodavand smager af sæbe og som er træt af gæsters overraskelse når jeg alligevel har købt sukkerfri til dem, Husk lidt af begge dele
Hvis velkomst drinken til afholds folkene skal være lidt ekstra, som velkomst drinks jo ofte er, kan jeg varmt anbefale alkoholfri cider fra Val De France - hvis jeg kan få den med når vi skal i byen, så kører jeg gerne hjem, hvert gang vi er til noget
Hvis I køber over grænsen, er det selvfølgelig ikke en mulighed. Men køber man lokalt, kan man nogle gange lave en aftale om, at butikken tager overskydende tilbage. Det har jeg i hvert fald hørt om - har ikke selv prøvet. Men tænker da godt, at man kunne få den lokale købmand Ronni med på idéen
Hvis jeg ikke husker helt galt, kan man faktisk også gøre det i større supermarkeder, men det er jo noget man hurtigt kan undersøge ved at tjekke hjemmesider eller ringe der til, tænker jeg.
Jeps en hurtigt googlesøgning gav dette:
Føtex: “Vin og spiritus kan returneres i 365 dage fra købsdatoen, såfremt flasken er intakt. Desuden kan sodavand og øl i rammer/kasser returneres inden for 30 dage, såfremt de er fulde og intakte”
Bilka har vist det samme, og fleggaard skriver dette: "Kan jeg levere varer tilbage, hvis jeg har købt for store mængder?
Ja, vi tager varer i ubrudt emballage retur - Du skal blot henvende dig på lageret/ved vareudleveringen eller i kundeservice. Husk at medbringe kassebonen!
Bemærk, at du dog kun kan levere varerne tilbage til dén butik, du har handlet i.
Det beløb, du har betalt for varerne, får du udbetalt ved aflevering.
Du skal selvfølgelig gerne aflevere varen hurtigst muligt og gerne indenfor en måned."
Tusinde tak for jeres svar!
Ved simpelthen ikke hvorfor jeg selv ikke har tænkt på det med mulighed for returnering.
Min veninde bor ikke nær grænsen, men skal derned i andet ærinde, og har så tilbudt at købe lidt med for mig. Så lige dér bliver et ikke en mulighed med returnering. Men troooor jeg er ved at nærme mig nogle fornuftige bud på mængder på vin/spiritus.
Så må jeg finde ud af noget på vand/øl, med mulighed for returnering.
Jeg selv er til diverse sukkerfri sodavand, men ved at min bror ville dø langsomt hvis jeg serverede andet end Coca-Cola med sukker. Så skal nok sørge for lidt muligheder. Og god idé med cider!