Mærkelige dyr,kiwi, åkande og op af jorden kom

[QUOTE=Sannela;884839]Er det møllarve??

https://www.google.dk/search?q=møllarve&hl=da&prmd=imvnsfd&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=d23tT9mGL4HbtAaZgL2ODw&ved=0CFwQsAQ&biw=2560&bih=1232[/QUOTE]

Det kunne det måske godt være.
Det er svært at se.
Jeg prøvede at åbne en og der er ikke rigtig nogen larve i i endnu.
Men det er måske fordi de ikke er så gamle endnu.

Hvis det er møl…er det mon Tommy som har haft åbnet sin pengepung så der er sluppet en ud…ej pjat :høhø:

Måske er det konvalbladhvepselarver?

[QUOTE=solveig;884892]Måske er det konvalbladhvepselarver?

http://www.fugleognatur.dk/gallery.asp?mode=ShowLarge&ID=98572[/QUOTE]

Ja, det kunne det godt være…det vil jeg altså hellere have end møllarver :tihi:
Jeg må holde øje med hvad de udvikler sig til :slight_smile:

de ser sq sære ud :stuck_out_tongue:

Ah så det er sådan små … kokonagtige ting og ikke larver i sig selv? Det var lidt svært at se (det er det faktisk stadigvæk :tihi:)

Men altså ca 1 cm store, hvide lådne kokoner. :grubler:

Møl ville vel ikke være ude på en plante. Ikke hvis det er den slags møl der går i tøj… Men der er selvfølgelig mange andre slags møl osse…

[QUOTE=TrekkieGrrrl;885012]Ah så det er sådan små … kokonagtige ting og ikke larver i sig selv? Det var lidt svært at se (det er det faktisk stadigvæk :tihi:)

Men altså ca 1 cm store, hvide lådne kokoner. :grubler:

Møl ville vel ikke være ude på en plante. Ikke hvis det er den slags møl der går i tøj… Men der er selvfølgelig mange andre slags møl osse…[/QUOTE]

Ja, det er svært at se fotoene blev ikke gode :S
Men ja, små hvide lådne kokoner.
Nej, det ligner ikke larver, ikke endnu ihvertfald.
Jeg aner ikke om møl yngler ude…jeg håber ihvertfald ikke at de kommer ind hvis det er møl :tihi:

Kunne det monstro være en art skjoldlus?

Sikke fine Snabelkalla - dem har jeg aldrig set - må straks google!! :smiley:

Larverne er faktisk ret fine, men det duer jo ikke i længden når de æder dit træ… Der er også en eller anden, der er på rov i mine storkenæb, bladene er fulde af huller! :venter:

Det ligner faktisk dem ret meget, så måske er det sådan nogle.
Må vist lige have læst lidt om hvad det er for nogle sjovere :slight_smile:

[QUOTE=Bamselette;885332]Sikke fine Snabelkalla - dem har jeg aldrig set - må straks google!! :smiley:

Larverne er faktisk ret fine, men det duer jo ikke i længden når de æder dit træ… Der er også en eller anden, der er på rov i mine storkenæb, bladene er fulde af huller! :venter:[/QUOTE]

Tak :slight_smile:
Ja, det er noget værre noget med de larver :venter:
Øv med dine storkenæb, det er vel ikke dræbersnegle?

Her er vi meget plaget af bladlus i år, håber at de går til i al den regn her :slight_smile:

:inlove:Snabelkalla… smuk smuk.

De der hvide larvebæster… desværre intet bud. Du kan også prøve at sende et par billeder til “Alt om haven” hvis du har mod på det. De har jævnligt spørgsmål fra læserne af sådan en art.

[QUOTE=Coon Danica;885029]J
Jeg aner ikke om møl yngler ude…jeg håber ihvertfald ikke at de kommer ind hvis det er møl :tihi:[/QUOTE]

Møl, hvis vi altså snakker om den slags der æder ens tøj, yngler i det de lever af :slight_smile: Det er larverne der æder tøjet. Det ved jeg desværre af erfaring :S

Dejlige billeder - nå, ja måske ikke lige dem af larverne. :wink:

Kommer der frugt på kiwien?

[QUOTE=Vipstøsen;885642]:inlove:Snabelkalla… smuk smuk.

De der hvide larvebæster… desværre intet bud. Du kan også prøve at sende et par billeder til “Alt om haven” hvis du har mod på det. De har jævnligt spørgsmål fra læserne af sådan en art.[/QUOTE]

Ja, den er meget smuk :slight_smile:
Jeg tror bare jeg venter og ser hvad de bliver til…og så håber at de flytter herfra :tihi:

Så skulle der ikke være fare for noget herinde…det er heldigvis kun den plante som de har ædt af :slight_smile:

[QUOTE=FinnFrode;885678]Dejlige billeder - nå, ja måske ikke lige dem af larverne. :wink:

Kommer der frugt på kiwien?[/QUOTE]

Nej, larverne er der ikke meget ved :slight_smile:

Der har ikke været kiwi på endnu og vi har haft den i mange år snart…men jeg håber hver gang den blomstrer :tihi:

Jeg slog den lige op i Wikipedia, hvor der blandt andet står:

“The plants are normally dioecious, meaning individual plants are either male or female. Only female plants bear fruit, and only when pollenized by a male plant. […] Kiwifruit is notoriously difficult to pollinate, because the flowers are not very attractive to bees.”

Så I skal nok ikke regne med for meget, desværre… :cool2:

[QUOTE=FinnFrode;885817]Jeg slog den lige op i Wikipedia, hvor der blandt andet står:

“The plants are normally dioecious, meaning individual plants are either male or female. Only female plants bear fruit, and only when pollenized by a male plant. […] Kiwifruit is notoriously difficult to pollinate, because the flowers are not very attractive to bees.”

Så I skal nok ikke regne med for meget, desværre… :cool2:[/QUOTE]

Da vi købte planten fik vi at vide at den var “begge køn” og ville kunne få frugt.
Men det med bierne kan vi ikke rigtig gøre noget ved:)

Jeg ved da at man med andre planter kan “lege bi” med en vatpind og sådan møfle den rundt i blomsterne som en bi ville gøre. Det virker ikke på alle slags planter (nogen kræver f. eks. et insekt med en speciel lang snabel eller sådan noget)… men det er da et forsøg værd… Og Kiwifrugter koster jo ikke en herregård, så man må kunne komme uden om bi-problemet relativ nemt… ellers kunne jo ingen leve af at dyrke kiwier :slight_smile:

Ja, men så skal man iføre sig sådan et bi-kostume for at narre planten.

Men det gør Tommy sikkert gerne… :høhø: