Måske man kunne lave noget med elastik og tryklås, man kunne jo lave flere i forskellige størrelser og gemme dem - eller måske fra et gammelt halsbånd et justeringsbeslag der ikke låser?
jeg prøvede ad med neglelak- men et: det slides hurtigt to : det lugter tre : det skal tørre
så anden gang valgte jeg tusch - men på maven, der hvor pelsen er tynd, eller i lysken. der vasker mor ikke så meget og det holder en uges tid.
det fungerer fint og beroligere mine nerver - jeg kan følge deres vækst og behøver ikke give dem noget om halsen
Hvis jeg har et kuld der ligner hinanden meget ( f.eks. et helt vildtfarvet kuld eller endnu værre - et helt sorrel/rødt kuld) så ser jeg den første uges tid på navlestrengen - den tørrer hurtig ind i en form der er unik for hver killing. Når den falder af ( omkring når de er en uges tid gammel) så kender jeg som regel killingerne godt nok til at jeg kan kende forskel på dem.
Jeg kigger på detaljer - f.eks. selv om de har samme farve så vil der oftest være en forskel i farve intensititeten - hvor meget sort de har og hvor de har det. Med sorrel er det sværere, men ofte kan jeg se noget på ørerne - eller kroppen eller halen ( i.e. store ører og små ører, høje ører og lave ører, lang hale og kort hale m.m.) Jeg bruger så de små forskelle til at give dem navn:
- mellemfarvet han “med ører” ( hvis han f.eks. har de mest spændende ører men ikke så meget farve)
- farvedrengen ( den med mest intens farve)
Det kræver lidt fantasi og måske lidt mere erfaring
Men jo mere man kigger killingerne “i sømmene” jo bedre bliver man til det.
I starten skrev jeg så de ting op jeg så på killingerne sammen med deres vægt. Det gør jeg ikke mere, men det var rigtig godt at gøre det i starten og jeg gjorde det vel med de første 20 kuld.
Ellers HAR vi nødtvunget være nødt til at bruge at barbere lidt pels af et ben. Det gør vi dog kun hvis det er min katteri partner, Henning, der skal f.eks. give medicin til en killing, eller hvis jeg skal være væk et par dage og han holde specielt øje med en specifik killing. Han kan nemlig ikke se forskel på de små ( ofte har han også problemer med de større).
Jeg tror det har noget at gøre med hvor god man er til at se detaljer og det har altid været en af mine styrker.
Teresa
Den der kender jeg godt, jeg kikker nemlig også sådan, altså ikke den med navlestrengen…
en har lidt mere hage, en er det øre, en anden har en lidt mere f,eks gylden farve osv
[quote=Hanne P;404767]Den der kender jeg godt, jeg kikker nemlig også sådan, altså ikke den med navlestrengen…
en har lidt mere hage, en er det øre, en anden har en lidt mere f,eks gylden farve osv[/quote]
Jo, men det forudsætter jo at man har killingerne oppe i længere tid for at nærstudere dem.
Og jeg synes da det må være bedst at man den første tid kun tager dem så lidt som overhovedet muligt af hensyn til moderen.
i naturen ville en kat jo helst gemme sine unger fuldstændigt fra omverdenen, så det må jo være op til os at “Pådutte” os selv så lidt som muligt på killingerne.
Jeg har dem kun oppe for at veje og lige kigge på, og så får moderen lov til at have dem i fred.
Jeg har gjort det ved de her 4 at jeg har barberet en lille plet i nakken på en, og en over haleroden på en anden og en midt på ryggen ved den tredie.
Og så er der en heldig lille killing der får lov at beholde hele sin pels.
Du har helt ret - og jeg har heller aldrig haft behov for at mærke mine aby’er, for der er temmelig stor forskel på dem! Men burmeserne … sådan et kuld chokolade/lilla, de er bare fuldstændig umulige at se forskel på de første 3-4 uger, når de stadig har suttenæser og ingen farve overhovedet!
[quote=alleos7;404778]Jo, men det forudsætter jo at man har killingerne oppe i længere tid for at nærstudere dem.
Og jeg synes da det må være bedst at man den første tid kun tager dem så lidt som overhovedet muligt af hensyn til moderen.
i naturen ville en kat jo helst gemme sine unger fuldstændigt fra omverdenen, så det må jo være op til os at “Pådutte” os selv så lidt som muligt på killingerne.
Jeg har dem kun oppe for at veje og lige kigge på, og så får moderen lov til at have dem i fred.
Jeg har gjort det ved de her 4 at jeg har barberet en lille plet i nakken på en, og en over haleroden på en anden og en midt på ryggen ved den tredie.
Og så er der en heldig lille killing der får lov at beholde hele sin pels.[/quote]
Det er faktisk utrolig vigtigt at man har killingerne i hænder hver dag - og selv om det selvfølgelig i starten ikke vil være så længe ad gangen så er det utrolig sjældent at racekatte ikke akseptere at deres ejere håndtere killingerne et par minutter hver dag. Og det tager faktisk ikke lang tid at se de der små forskelle og evt. lige skrive dem ned ( hvis man har behov for det - i starten kan det være en hjælp).
Man har lavet undersøgelser der viser at killinger der håndteres et par minutter hver dag lige fra fødslen bliver mere “intelligente” end killinger der ikke håndteres. Og ærlig talt - kan man lade være :))
Vi har lige nu et kuld killinger på en hunkat vi har importeret fra Sydafrika og hun er altså ikke meget for at vi rører ved hendes killinger. Men hun hører til undtagelserne og vi arbejder stille og roligt med hende sådan at hun lærer at vi altså skal have killingerne i hænderne hver dag. Det er jo også vores eneste mulighed for at checke om de er som de skal være
Men som sagt - der er også forskel på mennesker. Jeg hører til dem der altid har set detaljer og gjort det hurtigt og nærmest instinktivt - og andre ser dem slet ikke og har dermed brug for andre hjælpemidler ( til gengæld er jeg talblind så her har jeg brug for hjælpemidler - sådan er vi så forskellige).
Teresa
jeg har aldrig brugt andet med “klipning” - og her fungerer det perfekt også på maskede katte - selv om jeg er blevet TUDET ørene fulde igennem mange år, at det ALTSÅ giver mørke pletter hvor der er klippet - det kender mine birmaer så ikke til…og hår vokser også flot flot ud hurtigt - har ikke kunne se klipningen i 1½ uge nu på mine 3 uger gamle birmaer - og de var klippet HELT ned til huden
Hilsen Heidi
Så må du have klippet meget små pletter… - eller også har dine birmaer en helt anden genetik end andre maskekatte :høhø:
VH
Susanne
[quote=Susanne W;407552]Så må du have klippet meget små pletter… - eller også har dine birmaer en helt anden genetik end andre maskekatte :høhø:
VH
Susanne[/quote]
de har en anden genetik ;O) - afklipning er ca. 1 cm2 og det er jo egentlig ikke “lidt”
Men nej ingen har en sort plet - “desværre” for genetikken
KH Heidi
Jeg ville under ingen omstændigheder bruge elastik - og slet ikke sikkerhedsnåle -what, men jeg har gennem årene oparbejdet et millimeterblik og har kun én gang haft brug for mærkning. Da brugte jeg børnetusch på indersiden af øret, og det fungerede fint.
Ellers har jeg ligesom Dorte ikke killingerne oppe den første uges tid - kun lige for at føle, om de tager på.
Måske derfor, mine katte virker ret dumme :øhmm: :høhø:
Jamen mine katte er ligeglade med at jeg tager dem op, det må jeg gerne efter et døgns tid.
Men jeg har moderen i gæsteværelset, som jeg holder mørkt og uforstyrret.
Den første uge, har jeg altså kun killingerne oppe lige og blive vejet, og kigget hurtigt på.
Den anden uge, begynder jeg at have dem oppe et minuts tid måske, men stadig kun ganske kort.
Først når alle killingerne har åbnet øjnene helt, og begynder at mosle mere rundt, begynder jeg at sidde med killingerne i længere tid.
Mine katte er godt nok heller ikke så intelligente, men de er da utroligt sociale.
Jeg bryder mig ikke om at pille for meget ved killingerne den første tid, for jeg er sikker på moderen helst vil have vi lader være.
Dog sidder jeg ofte ved kassen og læser en bog, mens jeg nusser mormis.
Det plejer de at synes er rart.