Mærkning af killinger

Emnet har været oppe før, og jeg fandt en rigtig god tråd fra marts ‘15, men håber jo så på, at der er kommet nye kreative idéer til siden :wink:
Jeg står og venter et kuld sort sølv tabby. Og med mit “held” og hunkattens tidligere levering, så kommer der 7 “ens”. Og det er jo det med antallet, hvor problemet opstår. For jeg vil denne gang godt kunne skelne killingerne fra hinanden hurtigere end jeg tidligere har gjort (ny opdrætter - 7 killinger a’ 2 gange), hvor jeg ikke skal dele dem op af 3 og/eller komme til at vende den samme killing 3 gange for at konstatere, at dén har jeg jo haft fat i, og nej, det var jo pigen, men jeg skulle have drengen nr. 3 osv. Det hele foregik jo stille og roligt alligevel, men jeg synes det var tidsspild og en potentiel stressfaktor de gange, jeg desværre måtte famle rundt (især da de begyndte at kravle på tværs af hinanden og endnu ikke havde et synligt tabbymønster til at hjælpe med at skelne). Det blev nemmere da de var 2-3 uger og opefter, for så havde de jo fået øjne og individuel ansigtsudtryk.
Jeg har prøvet at mærke dem med garnhalsbånd, tusch i ørene og i armhulerne, uden held. Næste gang var tuschen vasket væk og halsbåndene lå spredt rundt, også efter at have strammet dem inden for en forsvarlig grad). Det bliver nok lidt nemmere denne gang, i og med det også bliver hunkattens 2. kuld, men jeg vil rigtig gerne kunne mærke dem alle inden for de første par døgn og så kunne kende dem fremadrettet uden at skulle starte “forfra” hver anden dag den første uge pga. killingemix.
Første gang var der 5 piger og 2 drenge, og andet kuld var der 4 drenge og 3 piger (så lidt nemmere at dele op). Men denne gang kommer der sikkert 7 tøser eller sådan noget (7, 9, 13)…

Nå, det blev et lidt langt opslag for et relativt simpelt emne. Men så har I andre der også er så godt som isoleret i hjemmet jo også noget at lave :slight_smile:


Billede: DK Sagaleo’s Cerro Colorado, MCO n 22, fra tema “Amerikanske sølvminer”. Han var så alt andet end sølv, men de fik navnene som spæde :wink:

1 Synes om

Vi bruger farvede velcro bånd til at mærke killingerne med. jeg deler båndet i 2, 1/3 som bruges den første uge eller 2, hvor de så skifter til den er større

Er de ikke ret store til dem som nyfødte? Kan de holde sig på en flok, der mosler rundt?

Nej det kan de ikke. :smile: Jeg havde 3 pakker til mine 5 jeg har nu, kun Melvin har formået at beholde sit på :slightly_smiling_face:
Nu er de så gamle jeg sagtens kan se forskel, men næste gang klipper jeg en lidt pels af. Det kan de nemlig ikke gøre noget ved :blush:

Det med at klippe lidt i pelsen er også hvad jeg har haft gjort ( 2 kuld i træk med 4 sorrel drenge) så en der ikke blev klippet en foran halen, en på venstre skulder og den sidste på højre skulder

1 Synes om

Men det er jo også meget beskedne kuld. Jeg vil helst ikke skulle kigge dem 3 gange omme i prutten for at konstatere hvem af dem jeg har, så har også selv tænkt klip. Men med 7 løber man jo hurtigt tør for steder at klippe, haha :wink:

Gør som jeg, få 4 killinger i 4 forskellige farver :wink:

1 Synes om

Jeg har brugt lige at sætte en lillebitte plet neglelak på de yderste halehår de første par dage. Det har jeg gjort i mange år hvis jeg har nogen med samme farve, til jeg lige kan kende forskel, og det har fungeret rigtig godt. Nogen ved jeg sætter en lille plet inde i øret med en sprittusch eller giver lidt neglelak på bagkløerne i stedet. Sidste år havde jeg så 5 sort klassisk tabby piger, der var meget ens i farve og type som små. Der brugte vi de farvede halsbånd fra de var en 2-3 uger, og også ret langt op, for Casper er ikke så god til at kende forskel :hoho: Men jeg har set dem brugt fra nyfødt uden det virker til at genere killingerne eller være et problem på nogen måde. Ligeledes har jeg set flere opdrættere knytte farvede halsbånd til dem.

De 5 piger endte dog med at være til at kende forskel på fra de var en 5-6 uger og frem, og her er det blevet ret nemt

1 Synes om

Jeg bruger normalt ikke neglelak, og at skulle købe 5-6 forskellige neglelak bare for det, er lidt overkill, synes jeg :smiley: Ellers godt bud.

Bare det var så nemt, haha, men mor bærer desværre ikke nonagouti og ingen af forældrene bærer fortynding :’( Ikke at der er noget i vejen med ns 22!!! <3
Men jeg bruger nok det trick næste gang, for da er hunkatten ds 22 og far ns. Håber på en masse lækre tortier i dét kuld og et par ds-drenge.

1 Synes om

Nu har vi jo også lidt flere farver at lege med ovre i orientalerne :wink:

Tjaeh, man kan typisk finde dem til 5 kr stykket i rodekasserne. Men klart, er det ikke noget man ligger inde med så er det ikke den mest indlysende løsning. Jeg er så heldig at have nogle rigtig gamle i forskellige mystiske farver, fra jeg var yngre og mere “eventyrlysten” i den henseende :hoho:

Jeg synes aldrig jeg ser sådan nogle tilbud, men handler heller ikke så ofte i Bilka og lign. eller Matas :smiley:

Vores Føtex har nogle gange haft sådan en rodekasse. Købte en orange med duft en gang kan jeg huske :tihi:
Ift halsbåndene så havde vi ingen problemer overhovedet med at de smed dem, og man kan uden problemer sætte dem så stramt at de ikke kan få dem af (stadig løse selvfølgelig), da de ikke kan justeres/rykkes i hvor stramt de er pga velcro’en. Vores første mistede sit som 12 ugers eller sådan noget, fordi en af de andre havde fået det bidt over, men der havde de jo så også haft dem på i mange uger :slight_smile:

Og så er der missemødre der selv bider det stads af deres børn. :blush:

Christina - Her kan man ca. se hvor tæt de sidder, og de var rigeligt løse nok til at kunne dreje rundt etc. :smil:

:klappe: Europé mødre er noget nemmere der :hoho:

Billig-Billy har standard deres neglelak til en 10’er kan jeg se. Og plusshop.dk har til 9 kr :slight_smile:

1 Synes om

Ved mit første kuld, var der desværre en killing, der havde fået det der stof halsbåndene er lavet af hvilket ind over tænderne i underkæben (sådan nærmest trevlet), så den rendte rundt og var i fare for at brække kæben :frowning: Det var et grimt syn, men killing havde det heldigvis helt fint! MEN siden da, har jeg i hvert fald ikke skænket tanken om at bruge det til de større, der tumler rundt som et elefantcirkus på afveje. Jeg synes ellers jeg havde strammet ordentligt til, uden de døde… men jeg har nok været for blid dér og måske skulle det have været strammet yderligere? Men det har ikke været et problem for mig at se forskel i den store alder. Der var de individuelle særpræg (både fysisk og psykisk) så markant, at jeg bare tog dem af dem alle sammen og bestilte så ikke nye hjem til 2. kuld.

1 Synes om

Det her var også første kuld i små 10 år at det var nødvendigt, og det var i høj grad for min kærestes skyld, da han ikke er helt så skarp på de der små nuance forskelle, og jeg var en del væk ifbm arbejde i den periode vi havde det kuld, så det var ok vigtigt at han kunne se forskel på dem :slight_smile: Men ja, som man kan se på billedet, så skal de sidde ret tæt for at det IMO er sikkert, også så de ikke hænger fast i alt muligt. Og jeg ved ikke lige havde du har brugt af garn, men for mig turde jeg ikke bruge noget jeg skulle binde selv, men ved så også at knuder, der ikke skrider, ikke lige er min spiskompetance :hoho: Trods evne til at lave et råbåndsknob erhvervet som spejder i barneårene

Vi sætter velcrobåndene på allerede inde de er tørre efter fødslen og de genere dem på ingen måde og bliver pænt siddende på vores, dog har vi haft en enkelt missemor der ikke mente killingerne skulle have dem på

Ved at dele båndet i to fordelt 1/3 og 2/3 passer den lille bedre til de nyfødte, men syntes du den er for bred, ja kan du dele den på langs

2 Synes om