[QUOTE=LadyS;1195578]
Med hensyn til pelspleje så er de begge lige krævende nu eller hvad ? Har hørt at skovkatten er blevet avlet på så meget at den har mistet sin naturlige næsten plejefrie pels ? (man høre jo så meget) [/QUOTE]
Den kunne jeg godt tænke mig, at du uddybede lidt.
Hvad mener “man” med avlet på så meget og mistet sin plejefrie pels? Hvad er problemet / problemerne?
Tænk jeg vidste næsten at nogen ville blive lidt knotne. Det er overdrivelser til extrem grad, som netop kan være med til at gøre det synligt for de uinviede.
jeg ved sgu da godt at ikke alle skovsere ser sippede ud- lige så vel som ikke alle peterbalds ligner grillkyllinger, alle persere ikke ser sure ud, alle burmesrere lumske etc…
men brugte denne forklaring for mine killingekøbere på et show. og pludselig kunne de se hvilken der var hvilken. så derfor gentog jeg den her
:hug:
Jeg syntes det var en sjov beskrivelse og de billeder du lagde op var bare super. Det var faktisk grundet dem det gik op for mig hvor fine Nordmanden kan være for man tænker ofte på en klods af en kat når de nu er så store.
Btw hvis min næste grilkylling bare tilnærmelsesvis ligner en PB så ringer jeg og beder om mine penge tilbage
[QUOTE=kira v;1195637]Tænk jeg vidste næsten at nogen ville blive lidt knotne. Det er overdrivelser til extrem grad, som netop kan være med til at gøre det synligt for de uinviede.
jeg ved sgu da godt at ikke alle skovsere ser sippede ud- lige så vel som ikke alle peterbalds ligner grillkyllinger, alle persere ikke ser sure ud, alle burmesrere lumske etc…
men brugte denne forklaring for mine killingekøbere på et show. og pludselig kunne de se hvilken der var hvilken. så derfor gentog jeg den her :-)[/QUOTE]
nu var det såmænd ikke noget specielt men noget jeg har læst hist og pist og også talt med en opdrætter om. Men fra nogle af jeres beskrivelser om at ryste katten og så er den køreklar viser jo at det ikke er tilfældet for alle og det er da kun glædeligt for personligt ville jeg syntes det er en skam hvis man fik rodet ved den kvalitet. Det at Nordmanden er nærmest selvhjulpen gør jo helt klart at det åbner for dem som ikke helt orker massivt pelspleje.
Hvis man ikke spørger så får man jo ikke noget af vide vel? Nu kan jeg så med sindsro sige at det ikke har helt noget på sig og at selvom de ligner en kat der er pelskrævende så er det ikke altid tilfældet.
Hvis jeg kan komme afsted til Skælskør så vil jeg nok slå et smut omkring den Norske Skovtrold og Coonen
[QUOTE=DK Lindvig;1195598]Den kunne jeg godt tænke mig, at du uddybede lidt.
Hvad mener “man” med avlet på så meget og mistet sin plejefrie pels? Hvad er problemet / problemerne?[/QUOTE]
Jeg påpeger bare, at din mening strider mod FIFes NFO-standard. Faktisk nævner standarden som en fejl:
vh
Andreas[/QUOTE]
Jeg har da vist ikke skrevet jeg fandt den norske lille eller fintbygget? Jeg skrev vist om hvordan jeg ser forskellen på de to racer sådan generelt og ikke ud fra de individer der har og bo her i huset - Men jeg har da også en fin lille elegant main coon, men er hun så repræsentativ? Igen tag på udstilling
[QUOTE=DK Lindvig;1195598]Den kunne jeg godt tænke mig, at du uddybede lidt.
Hvad mener “man” med avlet på så meget og mistet sin plejefrie pels? Hvad er problemet / problemerne?[/QUOTE]
Jeg ved ikke med ‘avlet på så meget’ - men jeg har nu også hørt flere NFO-opdrættere fortælle, at der efterhånden er rigtig mange NFO’er med alt for dårlig (blød) pels og for meget underuld, der filtrer. Og det skyldes nok dels forkert selektion og måske også forkerte produkter i forbindelse med showvask. NFO’er skal jo have en ‘strid’ pels/dækhår og ikke være blød …
det har jeg som steward også hørt mere end en gang… om det er opsætning eller matchet mellem han og hunkat i den parring, pas, det ved jeg ikke nok om skovkatte til. Men jeg har fået det nævnt flere gange på udstilling af dommerne, at flere skovkatte efterhånden har for blød pels.
Takker Pia B og Camilla
Måske en god ting at være obs på hvis man har kastet sin kærlighed på racen = tjek med opdrætter om den har en race typisk pels = ikke en fin og fluffy pels, hvis man kan sige sådan :?
den er da super fin. Når nu vi taler pels så virker denne her (på billedet altså) som om dens pels er mere over mod Main Coonens bløde og mere fine type? Det er svært at vurdere på et billede da den jo nok godt kan være piffet op til anledningen (vi andre sætter jo også normalt hår osv hvis vi ved vi skal fotograferes )
[QUOTE=PiaR;1195666]Bwt, så kan skovkatte også være ultra feminine, fine og blide
Næste gang kunne du forsigtigt prøve at spørge dommerne, hvad de gør ved det.
Blød (“silkeagtig”) pels er en fejl. Der er 20 point i skovkattens pels, og pelsen bedømmes især på struktur og kvalitet.
Så hvis dommerne er utilfredse med visse skovkattes pelsstruktur, så kan de bare give disse katte excellent minus cert. Så vil skovkatte med blød pels hurtigt forsvinde fra udstilling og avl.
[QUOTE=Ann K;1195683]Nej, nej, Missebarnet (ja det hedder den hvide pige ) har en meget fin skovkattepels… god struktur.
[/QUOTE]
Det er ikke Missebarnet, som i øvrigt ikke hedder Missebarnet men Hailey (staves det ikke sådan Pia?)
Mht. forskel på pels hos MCO og NFO, så har vi pt. 10 NFO og 2 MCO. De 2 MCO er klippet ned, det siger vist alt. Var de ikke klippet ned, så kunne vi bruge en time om ugen på pelspleje af hver af de 2, hvor vi på skovkattene tilsammen bruger en halv time om ugen.
[QUOTE=Andreas;1195681]Næste gang kunne du forsigtigt prøve at spørge dommerne, hvad de gør ved det.
Blød (“silkeagtig”) pels er en fejl. Der er 20 point i skovkattens pels, og pelsen bedømmes især på struktur og kvalitet.
Så hvis dommerne er utilfredse med visse skovkattes pelsstruktur, så kan de bare give disse katte excellent minus cert. Så vil skovkatte med blød pels hurtigt forsvinde fra udstilling og avl.
vh
Andreas[/QUOTE]
Så længe der er så mange ‘opdrættere’, der aldrig sætter deres ben på en udstilling, tror jeg ikke det vil have den store effekt … De opdrættere jeg kender, som netop udstiller flittigt, er meget opmærksomme på at NFO’ens pels skal være som standarden foreskriver - men der er altså mange opdrættere, som ikke udstillere eller som måske ikke instruerer deres killingekøbere i, hvordan pelsen skal være og ikke hjælper dem med showvask mv.
Der må jeg så protestere ud af den store flok MCO der bor her,har vi kun en med pels problemer og det er pga hans stofskifte sygdom.
De andre har ikke brug for pels pleje,og kunne nemt undvære at jeg børstede dem igennem hver uge.
Men det er social hygge og træning i at af klippe negle , se mund , øre , øjne ect . Det er god træning til udstilling og dyrlæge besøg og især generelt håndtering
[QUOTE=En forhenværende bruger;1195691]Det er ikke Missebarnet, som i øvrigt ikke hedder Missebarnet men Hailey (staves det ikke sådan Pia?)
[/QUOTE]
Det ved jeg skam udmærket at katten hedder på stamtavlen… jeg ved også at den ikke bliver kaldt andet end Missebarnet… med mindre man da er begyndt på noget andet? (og så kan det da i sidste ende også være at jeg tager fejl og det er en af Pias andre hvide katte)
Det vil jo trods alt ikke være hverken den første eller sidste kat i verden, som til dagligt hedder alt andet end det som står på stamtavlen.
[QUOTE=Noël;1195697]Der må jeg så protestere ud af den store flok MCO der bor her,har vi kun en med pels problemer og det er pga hans stofskifte sygdom.
De andre har ikke brug for pels pleje,og kunne nemt undvære at jeg børstede dem igennem hver uge.
Men det er social hygge og træning i at af klippe negle , se mund , øre , øjne ect . Det er god træning til udstilling og dyrlæge besøg og især generelt håndtering :)[/QUOTE]
Jeg aner ikke, om vi har været uheldige med vores cooners pels, men faktum er at vi ikke magter at holde deres pels, så derfor bliver de klippet ned. Skovkattene derimod har vi ingen problemer med. Jeg kan kun svare ude fra egne erfaringer.