Main Coon eller Norsk Skovkat

Hvad er forskellene på disse?

Temperament
Pelspleje - er én mere krævende end den anden? Hvor tit skal de børstes osv
Størrelse

Spørger fordi jeg har talt med en bekendt omkring det og jeg har så søgt på dem og er stadig lige forvirret da de umiddelbart ligner hinanden

erhhhm ligner hinanden - en coon er sat sammen af klodser og en skovkat har fået næsen i en blyantspidser.
en skovkat ser “sippet” ud, sådan lidt fornærmet og en coon ser “ond” ud- den skuler.

og ja det er overdrivelser - men det kan som regel lære folk at se forskel.

i opførsel mener jeg at skovkatten ofte er lidt mere egen og knytter sig mere til den enkelte. Den er så omvendt lidt mere elegant end coon’n pelsen er også forskellig, men det kan jeg ikke beskrive umiddelbart- der må opdrætter på banen.

skrid - du forstyrrer.
nå så det mener du , jamen hvis du synes det skal være på den måde

“sippet” :?

Det er rigtigt, at nogle skovkatte ser ud, som om de lige er kommet ud af en frisørsalon.

En klassisk skovkat ligner noget, der lige er kommet ud af en norsk skov:

vh

Andreas

Det der med ord er svært :slight_smile:
IMO ser en Maine Coon mere grov ud i sit udtryk, og den Norske skovkat ser mere fin/mild ud. Men det er et spørgsmål om, hvad man ligger i ordene.

Engang var der en der sagde til mig, at en Maine Coon ligner en, der har en tændstikæske i munden :tihi:

Jeg synes nu heller ikke at skovkatte ser sippede eller fornærmede ud?
Men ellers synes jeg at beskrivelsen passer godt :slight_smile:

de norske er så fine og elegante og maine coons er nolge store skrumler - og så er der alle undtagelserne. Men løs om dem og gå på udstilling ofr det er to meget forskellige racer :slight_smile:

Nej, reglen - ikke undtagelsen - er:

Kroppens struktur: Lang, kraftigt bygget, kraftig knoglestruktur.

At sige “Fin og elegant” om en skovkat er tæt på at være en fornærmelse - hvis ellers ejeren kan sin standard.

vh

Andreas

[QUOTE=PiaR;1195491]Jeg synes nu heller ikke at skovkatte ser sippede eller fornærmede ud?

[/QUOTE]’

Det er jo nok øjnene der ser, for jeg synes netop det billede du viser passer rigtig godt til lige de to ord :høhø:

[QUOTE=PiaR;1195491]Jeg synes nu heller ikke at skovkatte ser sippede eller fornærmede ud?

[/QUOTE]

Det synes jeg heller ikke…
MEN… der er bare ingen anden race, der i dén grand kan se ned langs sin lange lige profil og udstråle “Ja… og???” :klapper:

Tjaa der er jo nok forskel på OM man er til den ene eller anden slags og for mig er den norske fin, elegant - det er min mening. Den har jeg vel ret til?

Men læg mærke til at folk jo udtaler sig på baggrund af hvad type de slev har, derfor ville jeg om jeg var dig/jer gå på udstilling - se ved selvsyn og tale med folk om deres race

Jamen - jeg har begge slags herhjemme… og skal man tale om noget på høje ben og slanktbygget, så er det altså min maine coon :slight_smile:
Sammenligner man han med mine andre katte, så er han klart et stort skrummel… men den grove bygning med ben som bundgarnsstolper - det står min superfeminine skovkattepige altså for :slight_smile:

Pelsen er også vidt forskellig…
Maine Coonen har en silkeblød pels… mens at skovkatten har en mere grov pels, hvor man tydeligt kan mærke dækhårene…
Begges pels er sjovt nok ganske vandafvisende, trods den meget forskellige struktur - og meget langt fra perseren med den bløde vattede/dunede pels, der bare siger KLASK-pladdervåd-kat i det øjeblik det regner nok :slight_smile:

Jovist. :slight_smile:

Jeg påpeger bare, at din mening strider mod FIFes NFO-standard. Faktisk nævner standarden som en fejl:

Fejl, generelt: For små og fintbyggede katte.

vh

Andreas

Men Andreas, i forhold til en Maine Coon, der som udgangspunkt er nogle klodsede skrumler, så ser en Norsk Skovkat bare finere og mere elegant ud - i forhold til en Abyssinier gør den selvfølgelig ikke, så der er jo på ingen måde tale om, at den er fintbygget eller lille …

super interessante observationer, det giver bestemt et godt billede af deres forskelligheder :slight_smile:

Ja jeg kan sagtens gå på udstilling og taler med ejere men jeg syntes det er en god ide også at spørge herinde da der jo er flere af jer som har begge racer og enda i samme “kattehusholdning” :slight_smile:

Med hensyn til pelspleje så er de begge lige krævende nu eller hvad ? Har hørt at skovkatten er blevet avlet på så meget at den har mistet sin naturlige næsten plejefrie pels ? (man høre jo så meget)

Edit: Nåå jo et andet punkt vi ikke kunne blive enige om er hvilken af de to er den største? Coon eller Nordmanden ? Jeg mener at det er Coon men jeg blev i tvivl

Vi har pt 14 skovkatte, og ud af dem er der én, der har en plejekrævende pels.
De andre bliver nærmest bare rystet en gang, så blade mm falder af, og så er de klar til udstilling :slight_smile:

LOL fed beskrivelse, så hvis det var en indekat så skulle man bare lige fjerne nullermænd? :wink:

øøøhhh undslyld sagde du 14?!?!

[QUOTE=PiaR;1195580]Vi har pt 14 skovkatte, og ud af dem er der én, der har en plejekrævende pels.
De andre bliver nærmest bare rystet en gang, så blade mm falder af, og så er de klar til udstilling :)[/QUOTE]

[QUOTE=LadyS;1195578]super interessante observationer, det giver bestemt et godt billede af deres forskelligheder :slight_smile:

Ja jeg kan sagtens gå på udstilling og taler med ejere men jeg syntes det er en god ide også at spørge herinde da der jo er flere af jer som har begge racer og enda i samme “kattehusholdning” :slight_smile:

Med hensyn til pelspleje så er de begge lige krævende nu eller hvad ? Har hørt at skovkatten er blevet avlet på så meget at den har mistet sin naturlige næsten plejefrie pels ? (man høre jo så meget)

Edit: Nåå jo et andet punkt vi ikke kunne blive enige om er hvilken af de to er den største? Coon eller Nordmanden ? Jeg mener at det er Coon men jeg blev i tvivl[/QUOTE]

Som mange årig steward - det er maine coonen, men den norske er en tæt opfølger :slight_smile:

Takker …jay jeg huskede rigtigt :slight_smile:

[QUOTE=LadyS;1195581]LOL fed beskrivelse, så hvis det var en indekat så skulle man bare lige fjerne nullermænd? :wink:

øøøhhh undslyld sagde du 14?!?![/QUOTE]

Ja, 14.

Småting :wink:
VH
Susanne