Main Coon hankat er tynd

Hej :slight_smile:

Jeg har en Main Coon hankat på 1 år og 3 måneder. Han er kastereret. Han vejer lige omkring små 5 kilo. Vi synes han virker tynd, vi kan mærke hans knogler over ryggen når vi stryger hånden hen over. Han er både inde/ude kat. Han får Royal Canin tør foder til Maine Coon, og så er vi startet op med at give ham dåsemad (First Price fra Kiwi, som han godt kan lide) hver dag. Men vi synes ikke det rigtig virker på vægten. Han virker gald og rask, og orm har vi også tjekket ham for. Dyrlægen siger også han virker sund og rask, men ikke er stor af at være en Main Coon hankat.

Jeg vil høre om der er nogen som kan hjælpe med lidt fif som kan hjælpe ham med at få lidt flere kilo på kroppen, eller høre om andre har oplevet det samme?

Hilsen Nmøller

De 2 Coon’er jeg har haft, var nogle lange, høje tynde pinde indtil de begyndte at sætte muskelmasse og som jeg husker det, var de over 2 år da det begyndte og de var først færdigudviklet da de var omkring 4 år :slight_smile:

Altså jeg går ud fra at I har prøvet en ormekur? Sådan nu hvor han har muligheden for at fange mus mv. :slight_smile:

Men mange maine coons i den alder er ranglede og “knoglede” at mærke på, og muskelfylden kommer så først senere. Derudover vil jeg sige at de fleste maine coons har en tydeligere rygrad end så mange andre racer, så det er bedre at mærke på ribbenene her :slight_smile:

Maine coons er sent udviklet som de andre skriver, og når han går ude og kan fange mus, fugle etc. Så er der en ret stor chance for han har orm. Jeg ville give ham en ormekur regelmæsigt efter hvad dyrlægen foreslår og så ville jeg kastre ham om han ikke er det.

lige et ekko af de andre. Da Coon først er færdig med at vokse/udvikle sig ved 4 år så jeg vil sige at 5 kg med hans alder er en ok størrelse. Ormekur når han løber ude og kan fange mus/fugle er altid en god ide at give jævnligt. Tal med doktor dyr om hvor tit han ska ha :slight_smile:

Vokse i knoglerne, og altså længde og højde, stopper de med ved 1 års alderen, men brede, fylde og muskler kan godt komme en del senere :slight_smile: For lige at uddybe

Jeg kom lige til at tænke på en ting…er det en MCO fra en registreret opdrætter, altså en kat med stamtavle. ?

Hvis han ikke har stamtavle, kan det være en del af forklaringen. :slight_smile:
En MCO uden stamtavle er ikke altid en raceren MCO…:S

Er der stamtavle på jeres kat?

Begge mine vejer omkring 7 kg.

Mine er 8 år. Det er ikke mit indtryk, at MCO vejer meget - bortset fra få eksemplarer. Det er en stor kat i højden, resten er pels her i huset. Min bobtail er tungere og jeg har mødt mange briter tungere vægtmæssig end mine to. Gæster tror tit de vejer 12 kg og de slags, men det gør de altså ikke. Tara vejede 10 da jeg fodrede forkert - det var fordi hun var fed. Hun vejer 6,9 kg nu, og Nanoq vejer 6,5 kg. Min bobtail vejer - efter vægttab - 9 kg. Men han ser ud til at være halvt så stor som MCOerne

Min vejede vidst nok 6-6,5kg da vi fik ham som 6 måneder :yikes: nu vejer han 9kg, meeen han har måske også en liiiidt for stor kastratdelle :slight_smile:

Jeg har forresten lige et billede af ham som 6 måneder gammel…han ser ihvertfald ikke tynd og ranglet ud, men heller ikke tyk synes jeg :slight_smile:

Min MCO dreng vejer 9,4kg, nu da han er 2½år gammel. Det har han gjort det sidste år og han er ikke tyk, bare lang/høj og ranglet. Min første tanke var også om han er raceren, eller om der er blandet “noget” i, for umiddelbart synes jeg at han virker lille udfra det du beskriver. Jeg skal dog indrømme at alt min erfaring med MCO udspringer af en kat, så jeg vil ikke sige at jeg er ekspert på området :slight_smile:

En mco udvikler sig meget forskelligt og det er meget linje bestemt :slight_smile: En mco kastrat med stamtavle er ikke pr. definition en stor kat med en kampvægt på 9kg+, og slet ikke i den alder. Derfor lad være med at gøre alt op i vægt - kig på katten som helhed og er den en slank model, så vær glad for det - for på sigt vil det være bedre for hans led :slight_smile: Der er forskel på slank og undervægtig.

Du skal kigge på de katte der ligger bag katten - hvordan udvikler de sig? Er det en linje, hvor de formår at holde den slanke linje? Er det en linje, hvor de først putter masser af muskelmasse på, når de når 3-4 års alderen.

Vi har fx arbejdet med en linje, hvor alt afkom var lange lømler og meget slanke indtil 3-4 års alderen. Og hvor bedstemor som i dag er 9 år og kastrat, stadig holder en flot slank linje.

Mange tak for alle jeres svar :slight_smile:
Han er desværre uden stamtavle, vi så både moren og faren, men derfor kan det jo intet bevise at han er ægte main coon hele vejen igennem.
Vi har snakket om han skal have en ormekur igen, for at være 100 % sikker på det ikke er det han har, og så ser vi tiden an, efter det mange af jer skriver, så vokser han helt til 3/4 års alderen.

Tak igen for jeres svar :slight_smile:

Der er nu mange dyrlæger, der ikke behandler orm med mindre, der decideret er tegn på orm :slight_smile:

Det må man faktisk slet ikke - det er hele årsagen til, at det i sin tid blev receptpligtigt :slight_smile: