Maine coon måske

Hej Allesammen:)
Som nogen af jer ved lurer vi lidt på at få en til kat efter vi desværre måtte aflive vores ene kat. Jeg ville ellers rigtig gerne have en maine coon/orientaler blanding som vi har set. Men de er jo blevet syge og det er en lidt dum sygdom at måske tage ind, så jeg kigger lidt i andre retninger.
Så kom jeg til at se det her billede af en maine coon killing og den ser desværre frygtelig sød ud:) Den ligner lidt en langhårs udgave af ham kastraten vi har gående og så er det en hun kat stamtavle neutraliseret opvokset med hunde. Egentligt er jeg jo ikke pjattet med de der langhårs dyr, men hun får mig til at overveje det. Plus at når jeg har været rundt på diverse udstillinger, er det den race de har anbefalet. Fordi temperamentet er godt.
Så mine spørgsmål er : Er det virkelig så besværgeligt at have de der langhårsdyr ? Skal man støvsuge hele tiden ? Hvordan er maine coons intelligens ift andre katteracer ? Kan de lide at blive taget op og nusset ? Er der noget jeg skal være obs på ift racen ? Er selvfølgelig klar over de kan have forskellige sygdomme. Hvordan er deres rummelighed ? Bliver de let stresset ? Er der andet jeg skal tænke på ? Tak:)

Forstår ikke helt hvad du mener, når du skriver at det er den race der anbefales på div. Udstillinger ? Langt de fleste katte har da heldigvis et godt temperament.
Der er pelspleje med en mco, nogle mere end andre , men forvent de skal friseres et par gange om ugen. Syntes ikke de fælder mere end andre katte. Igen er det op til hver enkelt kat om den vil løftes og nusses, her må nuværende ejer kunne guide dig bedst om lige denne kat.
Syntes de mco jeg har mødt er ret nervefaste og ikke stresser så nemt. Ang sygdomme ville jeg vælge en der er scannet for hcm eller forældrene er det.

Det er når jeg har snakket med kattefolk på udstillinger, siger de at det er nok den der passer bedst i temperament til hvad vi kan tilbyde. Men er ret glad for de orientalere også :slight_smile:

Det med pelsplejen er meget individuelt, jeg har katte som skal have en tur en gang om ugen og andre der aldrig ser en børste eller kam. De fælder ja, men til forskel fra korthårsracerne så fælder de i totter og ikke sådan noget som kravler ind i tøj og møbler :wink:

Racen gøres ofte dummere end den er, de er katte der er på når de er på og så er intet helligt for dem. De er lige så gode som de er store, og elsker opmærksomhed og det at være med i alt. De findes bestemt også i ligge i arm udgaver, men de fleste vil helst ligge tæt og gerne på det som kan optage deres mennesker og tage opmærksomheden fra dem :slight_smile:

Eneste ulempe ved dem jeg sådan lige kan komme på, er at de altid kommer i flertal; man bliver bidt af dem og deres sind og må bare have en mere :slight_smile:

Jeg har 6 cooner, de er meget forskellige. Nogen har en let pels at holde, andre skal man være over.
Mine er ikke så vild med at blive tage op, de vil meget hellere ligge sig ved siden af os os nusse. De har jo en vægt der er lidt større end normalt, så gå rundt og bære på dem bliver du nok hurtig træt af.
De bliver også kaldt “den blide kæmpe”. Det syntes jeg passer så godt til dem.

[QUOTE=Katka;1043265]
Så mine spørgsmål er : Er det virkelig så besværgeligt at have de der langhårsdyr ?[/QUOTE]

Alene det, at du spørger, fortæller, at det sikkert for dig vil være besværligt :slight_smile: Vi har alle vores egne normer og standarder for, hvad der er besværligt eller ej - og det som for mig er noget der bare følger med, kan for andre være mere end nok til at de ikke gider at få en langhårskat :slight_smile:
Der er intet forkert i at have det sådan… mennesker er jo heldigvis forskellige…

Skal man støvsuge hele tiden ?

Jeg nærer et inderligt had til begrebet “støvsugning”, hvilket også tydeligt kan ses, hvis du besøger mig… Altså - hvis du er en af dem, som helst skal have et totalt fnug- og støvfrit hjem… Hvis du klarer sig fint med støvsugning en gang om ugen, kan det være at du måske nok vil bemærke fnulleret i krogene og vælge at støvsuge to gange om ugen hos dig selv :smiley:

Hvordan er maine coons intelligens ift andre katteracer ?

Som enkeltindivider også er i alle andre racer… Nogle ville ikke kunne finde deres madskål uden vejledning, andre har så megen hjerne at det næsten kan blive besværligt…
Racen som sådan er stor, blid, venlig og helt stensikker på at alle kan lide dem - hvilket kan give en smule problemer i de tilfælde, hvor ikke alle kan :smiley:

Kan de lide at blive taget op og nusset ?

Jo, da… det kan de vel… Svares der, mens jeg kigger på min lille Pusling på vel omkring 9 kilo… Ham går jeg altså ikke sådan bare lige og slæber rundt på! :klapper: Så hellere lære ham at komme, når jeg kalder…
Han vil forøvrigt vældig gerne ligge på skødet, men det forhindrer hans størrelse også - der er ganske enkelt ikke plads! Så vi har sådan et kompromis om at han ligger halvt henslængt over mine lår…

Er der noget jeg skal være obs på ift racen ? Er selvfølgelig klar over de kan have forskellige sygdomme.

Det vil ikek være forkert at spørge ind til forældredyrenes/anernes status mht HCM, HD og tænder…
Ordentlige opdrættere scaner for HCM, og forsøger kun at bruge avlsdyr, som er frie for en bestemt genmutation, der sættes i forbindelse med arveligheden for netop HCM hos Maine Coon… Det sikrer desværre ikke dig 100% imod at kunne komme til at få en kat, der vil udvikle HCM i en tidlig alder - men det viser dig noget om hvor engageret opdrætter er, og fortæller noget om, hvor meget opdrætter forsøger at lave sunde og raske kælekatte…
Det samme gælder for HD - dog skal du være klar over at rigtig mange opdrættere ikke får deres avlsdyr pen-hip-undersøgt eller røntgenfotograferet… Der er stadig et vist forbehold, for at mene at sygdommen er et problem i racen som sådan…

Og så er der tænderne… eller rettere risikoen for kronisk mundhulebetændelse, der kan betyde at kattens akl have fjernet sine tænder i en tidlig alder… Det skader ikek at spørge ind til forældredyrenes tandstatus… Igen må du dog ikke tro, at sunde tænder hos forældredyrene er 100% garanti for at din kat aldrig vil få problemer. Det er levende dyr, vi har med at gøre her!

Hvordan er deres rummelighed ? Bliver de let stresset ?

Rummelighed… Hvis vi tænker på det samme her, så vil jeg sige, at det generelt er en af de mest omgængelige racer, der som oftest kan komme ud af det med noget nær alle :slight_smile:
Stor, venlig, laid back, kærlig, sjov… The Gentle Giant…
Husk, at racen som sådan ikke er særligt klodset… men størrelsen gør at de lidt for let kommer til at smide ting på gulvet - også dine fine arvestykker…

Netopfordi racen generelt er så omgængelig, så bliver de ikke særligt let stressede… Men - husk at der sagtens kan være enkeltindivider, der falder langt udenfor det generelle bilede af racen… og at det kan være lige netop din kat, der gør det…

[QUOTE=Ann K;1043276]Alene det, at du spørger, fortæller, at det sikkert for dig vil være besværligt :slight_smile: Vi har alle vores egne normer og standarder for, hvad der er besværligt eller ej - og det som for mig er noget der bare følger med, kan for andre være mere end nok til at de ikke gider at få en langhårskat :slight_smile:
Der er intet forkert i at have det sådan… mennesker er jo heldigvis forskellige…

Jeg nærer et inderligt had til begrebet “støvsugning”, hvilket også tydeligt kan ses, hvis du besøger mig… Altså - hvis du er en af dem, som helst skal have et totalt fnug- og støvfrit hjem… Hvis du klarer sig fint med støvsugning en gang om ugen, kan det være at du måske nok vil bemærke fnulleret i krogene og vælge at støvsuge to gange om ugen hos dig selv :smiley:

Som enkeltindivider også er i alle andre racer… Nogle ville ikke kunne finde deres madskål uden vejledning, andre har så megen hjerne at det næsten kan blive besværligt…
Racen som sådan er stor, blid, venlig og helt stensikker på at alle kan lide dem - hvilket kan give en smule problemer i de tilfælde, hvor ikke alle kan :smiley:

Jo, da… det kan de vel… Svares der, mens jeg kigger på min lille Pusling på vel omkring 9 kilo… Ham går jeg altså ikke sådan bare lige og slæber rundt på! :klapper: Så hellere lære ham at komme, når jeg kalder…
Han vil forøvrigt vældig gerne ligge på skødet, men det forhindrer hans størrelse også - der er ganske enkelt ikke plads! Så vi har sådan et kompromis om at han ligger halvt henslængt over mine lår…

Det vil ikek være forkert at spørge ind til forældredyrenes/anernes status mht HCM, HD og tænder…
Ordentlige opdrættere scaner for HCM, og forsøger kun at bruge avlsdyr, som er frie for en bestemt genmutation, der sættes i forbindelse med arveligheden for netop HCM hos Maine Coon… Det sikrer desværre ikke dig 100% imod at kunne komme til at få en kat, der vil udvikle HCM i en tidlig alder - men det viser dig noget om hvor engageret opdrætter er, og fortæller noget om, hvor meget opdrætter forsøger at lave sunde og raske kælekatte…
Det samme gælder for HD - dog skal du være klar over at rigtig mange opdrættere ikke får deres avlsdyr pen-hip-undersøgt eller røntgenfotograferet… Der er stadig et vist forbehold, for at mene at sygdommen er et problem i racen som sådan…

Og så er der tænderne… eller rettere risikoen for kronisk mundhulebetændelse, der kan betyde at kattens akl have fjernet sine tænder i en tidlig alder… Det skader ikek at spørge ind til forældredyrenes tandstatus… Igen må du dog ikke tro, at sunde tænder hos forældredyrene er 100% garanti for at din kat aldrig vil få problemer. Det er levende dyr, vi har med at gøre her!

Rummelighed… Hvis vi tænker på det samme her, så vil jeg sige, at det generelt er en af de mest omgængelige racer, der som oftest kan komme ud af det med noget nær alle :slight_smile:
Stor, venlig, laid back, kærlig, sjov… The Gentle Giant…
Husk, at racen som sådan ikke er særligt klodset… men størrelsen gør at de lidt for let kommer til at smide ting på gulvet - også dine fine arvestykker…

Netopfordi racen generelt er så omgængelig, så bliver de ikke særligt let stressede… Men - husk at der sagtens kan være enkeltindivider, der falder langt udenfor det generelle bilede af racen… og at det kan være lige netop din kat, der gør det…[/QUOTE]
Vi har tidligere haft en cocker spaniel og også en anden langhårs hund, så kan godt håndtere en børste.
Mht til støvsugning ville det være synd at kalde os fanatikere, men en gang om ugen bliver det nok til og det kan godt sættes op.
Vi har en temmelig stor hund i lømmelalderen, så vi er vant til lidt af hvert. De pæne ting står i et skab:)
Din beskrivelse får mig til at tænke på hunderacen mastiff, som er en af mine ynglingsracer:)
Jeg vidste dog ikke det med tænderne, det må jeg lige spørge opdrætteren om, som iøvrigt er rigtig rar.
Ved at de er gen testet/dna for HCM.
Nu er det en hun kat, så regner ikke med at hun bliver så stor. Men hun kan jo overraske :slight_smile:
Hvis det ikke bliver hende, så kigger jeg mere på racen. Men fik et rigtig godt indtryk at opdrætteren.
Tak for alle svarene. Racen har ikke helt skræmt mig væk, på trods af at jeg ikke er så pjattet med de der langhårs:)

Jeg synes at du skal tænke meget over hvad det mere præcist er, du ikke er så “pjattet med, ved de der langhårs”, for selvom en killing smelter éns hjerte :wehuu:, så er det kun i meget kort tid de er killinger. De næste 15-20 år er det en kat.
Så hvis det i virkeligheden er en anden type kat du egentlig vil have, så vil jeg råde dig til at være tålmodig og vente på en helt rigtige :slight_smile:

[QUOTE=Theomilou;1043308]Jeg synes at du skal tænke meget over hvad det mere præcist er, du ikke er så “pjattet med, ved de der langhårs”, for selvom en killing smelter éns hjerte :wehuu:, så er det kun i meget kort tid de er killinger. De næste 15-20 år er det en kat.
Så hvis det i virkeligheden er en anden type kat du egentlig vil have, så vil jeg råde dig til at være tålmodig og vente på en helt rigtige :-)[/QUOTE]
Det eneste er nu at jeg ikke er så pjattet med er at de er langhåret. Når nu temperamentet bliver beskrevet så fint her, så er det ikke det der skræmmer mig. Selvfølgelig er jeg også bekymret mht alle de sygdomme de kan få, men det kan jo også risikere en alm huskat kan få. Dog vil jeg lige tale med opdrætteren om det der tandkøds sygdom. Derudover er det en kat, der skal gå frit og det er ikke alle opdrættere der vil sælge til det. Selvom jeg rigtig gerne ville have den blanding, så er jeg ved at tro maine coonen er bedre og ift at jeg kan forstå jeg får/køber en halvt hund. Plus jeg er mere sikker på dens endelige temperament så.

Har du været ved flere forskellige opdræt? Måske besøgt forskellige racer :slight_smile:

Jeg sidder og tænker på at du ikke virker som om du er helt afklaret på hvilken kat der matcher dig :slight_smile: Så jeg vil helt klart anbefale du måske søger lidt bredere og besøger flere opdrær, også for at få et indtryk af kattene på hjemmebane :slight_smile:

Har kun været på katteudstillinger og snakket med dem der. Har ikke besøgt nogen opdræt desværre, ville ellers gerne. Så sig endelig til :slight_smile: Bare helst på sjælland.

Prøv at søg på google og opsøg nogle :slight_smile: De fleste vil gerne fortælle og vise sin race frem :slight_smile: Du kan også kontakte nogle opdræt herinde :slight_smile:
Jeg har siam i nordjylland, så jeg falder unægteligt lidt udenfor kategori :wink:

[QUOTE=DK Sugieh;1043492]Prøv at søg på google og opsøg nogle :slight_smile: De fleste vil gerne fortælle og vise sin race frem :slight_smile: Du kan også kontakte nogle opdræt herinde :slight_smile:
Jeg har siam i nordjylland, så jeg falder unægteligt lidt udenfor kategori ;)[/QUOTE]
Tak:) Har fundet en jeg skal besøge i weekenden:) Siameser er også en af mine ynglingsracer og har overvejet den meget især den blanding ml maine coon og orientaler. Desværre er den syg, så jeg er næsten sikker på at jeg har besluttet mig for ren maine coon, da jeg ikke tror vi har energien til ren orientaler. Selvom de er utrolig lækre og jeg virkelig godt kan lide dem.

Hvis du har talt med opdrættere på udstillinger, har du så sørget for at gemme deres visitkort? Udstillinger er en glimrende måde at tage den første kontakt på og dér kan begge parter også sortere lidt i, hvem de har lyst til at have yderligere kontakt med.

Der er rigtigt mange Maine Coon opdrættere, også på Sjælland, men da jeg ikke har styr på, hvem der sælger til fritløb, synes jeg, du skal enten google eller f.eks. tjekke specialklubbens hjemmeside, www.mainecoonklubben.dk, og finde opdrættere den vej.

[QUOTE=Temple Bar;1043697]Hvis du har talt med opdrættere på udstillinger, har du så sørget for at gemme deres visitkort? Udstillinger er en glimrende måde at tage den første kontakt på og dér kan begge parter også sortere lidt i, hvem de har lyst til at have yderligere kontakt med.

Der er rigtigt mange Maine Coon opdrættere, også på Sjælland, men da jeg ikke har styr på, hvem der sælger til fritløb, synes jeg, du skal enten google eller f.eks. tjekke specialklubbens hjemmeside, www.mainecoonklubben.dk, og finde opdrættere den vej.[/QUOTE]
Tak :slight_smile: Er ret sikker på hvilken opdrætter jeg gerne vil have fra hvis det bliver en maine coon, men det kommer selvfølgelig også an på katten:)
Fik en god snak med en opdrætter i går og hun sagde at racen er meget hundelignende, hvilket lige er noget for mig:)

[QUOTE=Katka;1043703]
Fik en god snak med en opdrætter i går og hun sagde at racen er meget hundelignende, hvilket lige er noget for mig:)[/QUOTE]

Det er der såmænd mange racer, der er :wink: De fleste kan trænes til hvad som helst, mange apporterer, de fleste kan lære at gå i snor, de fleste er meget hengivne over for deres mennesker. Maine Coon er bare så stor, at den også for nogen kan ligne en lille hund :wink:

:)Fik ihvertfald et godt indtryk i går:) Og så er det måske meget godt, der er lidt størrelse på, eftersom det er en temmelig stor hund vi har og rent temperament mæssigt ligger de meget op af hinanden. Glæder mig til at se racen live og se blive helt sikker i min sag:)