Maine Coon og dens udvikling

[QUOTE=Noël;910951]
Camilla jeg synes absolut at de øre på killingen du viser er ekstreme i forhold til nogle af de billeder jeg det sidste styk tid har set hos killinger/voksne.Og hvor de så tit også bliver for smalle i hovedet ect. [/QUOTE]

Mangler du et ikke i din sætning, eller? :gruble:

For jeg synes heller ikke Bowie har ekstreme ører. Jovist, de er store, men ikke så man tænker “ører med kat”, som man indimellem gør nu om dage - og med det hoved, der er vokset til under ørerne så passer det jo rigtig godt sammen på den voksne kat :slight_smile:

[QUOTE=Eife;910975]Mangler du et ikke i din sætning, eller? :gruble:

For jeg synes heller ikke Bowie har ekstreme ører. Jovist, de er store, men ikke så man tænker “ører med kat”, som man indimellem gør nu om dage - og med det hoved, der er vokset til under ørerne så passer det jo rigtig godt sammen på den voksne kat :)[/QUOTE]

Ja, det kom jeg også lige til at tænke på efterfølgende - altså, at der nok manglede et ‘ikke’ - så giver det i hvert fald bedre mening for mig :slight_smile:

Jeg kunne iø godt tænke mig at se billeder af nogle MCO-killinger med giga ører - er der nogen, der gider smide et link til nogle de synes er kandidater?

[QUOTE=Camischa;910980]Ja, det kom jeg også lige til at tænke på efterfølgende - altså, at der nok manglede et ‘ikke’ - så giver det i hvert fald bedre mening for mig :slight_smile:

Jeg kunne i godt tænke mig at se billeder af nogle MCO-killinger med giga ører - er der nogen, der gider smide et link til nogle de synes er kandidater?[/QUOTE]

Dem kan jeg jo ikke helt huske hvor jeg har set henne, da det har været lidt mere hist og pist. Tendensen til kaninørerne kan jeg dog godt finde et par billeder af (på voksne katte)…

Bølles mor - det med den flade overlinie i øjet og de lidt for dybt liggende øjne, kan du se på ham her

Jeg vil meget nødig poste billeder af andres katte, og alle mine egne er jo fejlfri! :tihi: Nej, pjat, jeg vil gerne prøve at illustrere noget af, hvad jeg mener, men jeg sidder lige på min iPad, hvor jeg ikke har mine billeder.

Men du kan kigge i dette meget lærerige billedseminar:

http://www.calitanmc.com/mcticamainecoon.pdf

Bemærk fx katten på forsiden. Han blev født for 20 år siden, og i min optik er han fortsat et meget smukt eksempel på en korrekt og harmonisk Maine Coon.

[QUOTE=Eife;910984]Dem kan jeg jo ikke helt huske hvor jeg har set henne, da det har været lidt mere hist og pist. Tendensen til kaninørerne kan jeg dog godt finde et par billeder af (på voksne katte)
[/QUOTE]

Den øverste synes jeg ikke har kaninører overhovedet, men den nederste har ganske rigtigt ører, som er for smalle ved basis. Men jeg synes så, at øjenformen er et langt større problem hos dem begge, plus den manglende balance mellem over- og underansigt, og den øverste ser også ud til at have et ret rundt snudeparti.

Edit: nå, nu er billederne skiftet ud, så ignorer blot ovenstående. :tihi:

Heidi, hvad mener du med ‘ekstreme’ - for store? for højtsiddende? for smalle? Jeg synes bestemt ikke Bowies ører er specielt ‘ekstreme’ på nogen måde - de passer netop til ham og giver ham et meget harmonisk hoved! Men som tidligere skrevet, så var hans ører som killing ret store, som billedet også viser, men det skal de jo være for at komme til at passe til katten, når den bliver voksen - ørerne er åbenbart noget af det første, der vokser på en killing, så følger resten efter senere

Hmm må se om jeg kan for klare det bedre.:dokdok:
Det jeg mente var at jeg ikke synes at ørerne er for store til ham heller ikke som killing . Hvis jeg holder hans killing billedede op mod nogle af de andre killinger billeder jeg det sidste 1½ års tid har kigget på (især syd på)så er Bowie harmonisk .Hvor de andre er ekstreme og for mig gør at killingen ikke virker harmonisk at se på.Jeg har så fuldt nogle af disse katte på ejers hjemmeside og de er also ikke blive mere harmoniske med tiden i mine øjne også når de langtfra er færdig udviklet.
Håber det blev lidt mere forståeligt nogle gang er min hjerne meget lægnere frem end mine fingere på tastarturet og så glider der nogle gange nogle ord :tihi:

Her er min forfærdelige sure kat, som i mine øjne er noget af det skønneste, men som jeg kan forstå, at i andre ikke bryder jer om.

[QUOTE=holymoly;910985]Jeg vil meget nødig poste billeder af andres katte, og alle mine egne er jo fejlfri! :tihi: Nej, pjat, jeg vil gerne prøve at illustrere noget af, hvad jeg mener, men jeg sidder lige på min iPad, hvor jeg ikke har mine billeder.

Men du kan kigge i dette meget lærerige billedseminar:

http://www.calitanmc.com/mcticamainecoon.pdf

Bemærk fx katten på forsiden. Han blev født for 20 år siden, og i min optik er han fortsat et meget smukt eksempel på en korrekt og harmonisk Maine Coon.[/QUOTE]

Jeg burde have udtrykt mig mere præcist jeg mente selvfølgelig links til hjemmesider og lign. Jeg ville heller ikke poste billeder af andres katte, men mindre jeg havde spurgt om lov først:)

Tak for link - det vil jeg kigge på.

[QUOTE=holymoly;910989]Den øverste synes jeg ikke har kaninører overhovedet, men den nederste har ganske rigtigt ører, som er for smalle ved basis. Men jeg synes så, at øjenformen er et langt større problem hos dem begge, plus den manglende balance mellem over- og underansigt, og den øverste ser også ud til at have et ret rundt snudeparti.

Edit: nå, nu er billederne skiftet ud, så ignorer blot ovenstående. :tihi:[/QUOTE]

Mhm, jeg fik vist lige ændret lidt i indlægget for sent :ups: Og nu har jeg så valgt helt at fjerne billederne (så er der da ingen der bliver sure - så må I der spurgte bare selv gå ud og finde billeder af kaninører :tihi: For jeg synes det er værre at henvise til en opdrætters hjemmeside end at plukke et billede ud af en bestemt kat)

[QUOTE=DK Blackangel;910992]Her er min forfærdelige sure kat, som i mine øjne er noget af det skønneste, men som jeg kan forstå, at i andre ikke bryder jer om.

[/QUOTE]

Ja, som så mange andre katte, så er hun ikke perfekt. Hun er ikke en type jeg vil avle efter. Ligesom jeg selv har en kat (europé, standarden siger specifikt ligeså høj som bred) med kaninører, som jeg ikke vil avle efter.
Jeg synes ikke det er et problem at have katte med “fejl”, men jeg synes måske nok det er et problem at avle efter disse “fejl” :slight_smile:

[QUOTE=Eife;910995]Mhm, jeg fik vist lige ændret lidt i indlægget for sent :ups: Det er dog de samme katte som før, bare ikke samme rækkefølge :slight_smile:

Ja, som så mange andre katte, så er hun ikke perfekt. Hun er ikke en type jeg vil avle efter. Ligesom jeg selv har en kat (europé, standarden siger specifikt ligeså høj som bred) med kaninører, som jeg ikke vil avle efter.
Jeg synes ikke det er et problem at have katte med “fejl”, men jeg synes måske nok det er et problem at avle efter disse “fejl” :)[/QUOTE]

Jeg synes personligt, at hun er en skøn kat, og hun giver noget rigtig smukt afkom.

Ja, og spørger du mig så er Diego den flotteste MCO i hele verden :muhaha: Det ændrer dog ikke på at han faktisk har nogle kosmetiske fejl ifht standarden. Så der må man som opdrætter være voksen nok til at se ud over sin egen kærlighed til katten, og så se nøgtern på dens type vs. standarden

Mht. øreplaceringen - altså, FIFe standarden siger jo:

Set high on head with a very slight outward tilt.
Ears should be placed one ear’s width apart. The width extends slightly in older cats

• og så noget om bredde mv.

Så faktisk synes jeg, at den øverste kat på Eifes eksempler har ret perfekte ører rent placeringsmæssigt - jeg ville så gerne have dem mere tilspidset i toppen, hvor jeg synes de ser lidt runde ud, eller eventuelt noget med tufse-hår, for jeg synes de tufser sidder og stritter lidt sjovt oppe i toppen …

Katten på det nederste billede har for smalle ører, men igen, de sidder faktisk det rigtige sted, hvis du spørger mig - til sammenligning kan man jo scrolle op og se på Bowies ører igen, som jo tydeligvis kunne være placeret lidt højere på hans hoved, for der er noooooget mere end en ørebredde mellem dem.

Min personlige præference er dog, at jeg hellere vil have katten med ørerne placeret lidt for langt fra hinanden end en med korrekt placerede ører, som er for smalle … Og heldigvis er en kat jo andet end ører :smiley:

Nu er afkommet jo udstillet og har fået Ex. 1, så jeg må gå ud fra, at hun overholder standard :wink:

[QUOTE=Camischa;910999]Mht. øreplaceringen - altså, FIFe standarden siger jo:

Set high on head with a very slight outward tilt.
Ears should be placed one ear’s width apart. The width extends slightly in older cats

• og så noget om bredde mv.

Så faktisk synes jeg, at den øverste kat på Eifes eksempler har ret perfekte ører rent placeringsmæssigt - jeg ville så gerne have dem mere tilspidset i toppen, hvor jeg synes de ser lidt runde ud, eller eventuelt noget med tufse-hår, for jeg synes de tufser sidder og stritter lidt sjovt oppe i toppen …

Katten på det nederste billede har for smalle ører, men igen, de sidder faktisk det rigtige sted, hvis du spørger mig - til sammenligning kan man jo scrolle op og se på Bowies ører igen, som jo tydeligvis kunne være placeret lidt højere på hans hoved, for der er noooooget mere end en ørebredde mellem dem.

Min personlige præference er dog, at jeg hellere vil have katten med ørerne placeret lidt for langt fra hinanden end en med korrekt placerede ører, som er for smalle … Og heldigvis er en kat jo andet end ører :-D[/QUOTE]

Jeg har altså ombestemt mig og slettet billederne imellem tiden. Sorry :slight_smile:

Excellent gives fra 88 point og op. Athea er IC, Diego er SP. Derfor har de stadig kosmetiske fejl, som ikke bør være målet for ens opdræt…
Og Pil og flere snakker jo netop om dommere der belønner ting, der egentlig nok være uønskede i standarden…

Det kræver 88 point ud af 100 at opnå Excellent, så 88% overholdelse af standarden er vel det, man kan konkludere …

[QUOTE=Eife;911004]Jeg har altså ombestemt mig og slettet billederne imellem tiden. Sorry :slight_smile:

[/QUOTE]

Så det efterfølgende - men du ved stadig hvilke vi taler om, så det går nok :wink:

Nu er hun kun udstillet som ungdyr, og hun har ikke det er mean look, som mormis har, men vi får at se i Vamdrup, hvordan hun så klarer sig :wink:

Jaeh, bortset fra at jeg ikke kan huske rækkefølgen fra før selvfølgelig :rulleøjne:

Tror det var en hunkat øverst og en hankat nederst …

Den røde var en hunkat, de to andre hankatte? :slight_smile: