Maine Coon og Norsk Skovkat - forskellig temperament?

Hvad er forskellen på temperamentet (ikke udseende) mellem de to racer egentlig?
De minder vel meget om hinanden i sind/temperament - og så er der de små fysiske forskelle, der gør de er forskellige - og kendere kan se forskel med det samme ved at kigge på dem?

Ja og nej. De minder vel om hinanden på den måde, at de begge er forholdsvis rolige sammenlignet med f.eks. orientalske racer, selvom der skam godt kan være gang i dem en gang imellem.

Vi ser den tydeligste forskel, når der skal nusses. Vores maine coons vil gerne hele tiden følge med i, hvad der sker og lægger sig gerne i nærheden af, hvor vi er, men de gider sjældent at lege skødekatte. De vil gerne ligge ved fødderne eller lige uden for rækkevidde generelt.

Vores skovkatte derimod nærer ikke samme trang til at være i nærheden af os hele tiden. Til gengæld kommer de så ofte og rigtig vil hyggeputte og nusses og kan virkelig gøre sig til.

Der er også forskel på, hvor meget de gider være ude i haven. Vores skovkatte ELSKER at være ude, og de kan tilbringe timer med at patruljere haven, mens vores maine coons da gerne vil være ude, men de vil altså lige så gerne bare være inde og følge med i, hvad vi foretager os.

/Flemming

Jeg synes slet ikke de ligner hinanden… jeg har to MCO - verdens bedste all round katte - mens en NFO ikke har min interesse overhovedet. MCO ser barskere ud, NFO ser mildere ud - samtidig har en NFO en lige profil - og er meget smukkere i sine træk end den mere rå MCO.

Alt efter hvad man mener er smukt naturligvis:-) Finere er nok et bedre ord.

Jeg kender mange NFOere - de minder slet ikke om mine MCOere. De vil gerne lægge på mit skød, mens mine MCOere ofte ligger ved siden af.

Felis Danica har skrevet to gode bøger om dem… Begge racer.

I starten troede jeg også de lignede hinanden. På min første udstilling spurgte jeg en opdrætter af en NFO hvad sådan en MCO kostede, mens jeg pegede på hendes vinder-kat LOL

Det tog hun pænt:-)

Tak! :slight_smile:

[QUOTE=lenschow;660834]Jeg synes slet ikke de ligner hinanden… jeg har to MCO - verdens bedste all round katte - mens en NFO ikke har min interesse overhovedet. MCO ser barskere ud, NFO ser mildere ud - samtidig har en NFO en lige profil - og er meget smukkere i sine træk end den mere rå MCO.

[/QUOTE]

Tænk jeg syntes ikke MCO ser barskere ud …

jeg syntes rigtig mange af de nfo’er jeg har mødt har virket mere reserveret end de mco’er jeg har mødt, mco skal bare være med i alt og er meget mere nærværende(rent fysisk altså, psykisk sker der ikke så meget) hvorimod jeg syntes nfo’ere er mere tilbageholdende osv, men rent hjernemæssigt er nfo’en flere stadier klogere end mco.det er ihvertfald inteligent mco’en er blevet allermest udstyret med
og meget af det flemming skriver er egentlig osse det jeg oplever med vores gaia, hun vil gerne nusse og kæles med men på afstand, det der med at hænge op af os, nej tak.

Jeg har en blandingskat af de 2 racer, Jeg har været heldig at hun har mco temperament, hun følger med i alt hvad vi laver herhjemme. Udseende ved jeg ikke endnu hvad hun ligner ^^ Hun vil meget gerne op, men er ikke til for meget nusseri på en gang, så går hun nemlig lige langt nok væk til at man ikke kan røre hende ^^

Jeg har kun en Maine Coon sammen med 4 aby’er og 1 burmeser - det er muligt at han er blevet præget lidt rigeligt af korthårskræene her, men han ligger altså meget gerne på skødet! Og han kan ikke fatte, at han er for stor og klodset til at ligge elegant på mine ben, når jeg ligger på siden i sofaen - det gør Mary (abyssinier) jo, og det samme på sofaryglænet … :tihi:

Mine cooner ligge også på skødet og tit på min mave

Men nej de minder ikke om hinanden… Skovkatten er majestætisk at se på og Coonen en konge. (bølle)

Smiler med lyd på… Skovkatten kommer for at gøre dig glad, Coonen kommer for sin egen skyld… her tænker jeg for selvskabets.
Skovkatten ligesom tænker over tingene, Coonen kaster sig bare ud i det…
Det er det jeg har observeret her hjemme

Det lyder fuldstændig som mine erfaringer.

Har haft 5 rene MCO ere og to skovkatteblandinger. Lige pt har jeg kun de to maine coonkillinger. Og undskyld mig…men de ER netop ikke for intelligente. De er helt fantastiske, dejlige, fantastiske, smukke, fantastiske, livsnydere, fantastiske, sjove - (huskede jeg fantastiske) store kluntede katte som elsker at gå “i vejen”. De sover med hovedet brækket bagud og bagkroppen snoet den anden vej rundt. Flyder ud over lårene på mig, mens de langsomt glider på gulvet, uden at opdage det før de rammer gulvet…springer op på glasset på et vitrine skab og prøver at holde fast i gummilisten med kløerne i stedet for at hoppe ned igen - altså… vi ligger flade af grin over de katte. Min yngste søn på 6 har slæbt rundt på dem vi har haft mens han har levet, uden at rive eller bide eller på nogen måde gøre tegn til at de ikke kunne lide det - de har simpelthen en opdragende effekt på ham tror jeg. De nye killinger er han også blevet rigtig gode venner med.

Mine to skovkatteblandinger lå pænt og dekorativt på armlænet af sofaen, pænt sammenrullet i en dekorativ lille kugle, ja ikke at de er små, men har aldrig haft andre katte til sammenligning. MEGET mere reserverede var de. Også ualmindelig dejlige. Den ene havde jeg nærmest en telepatisk forbindelse med. Hvis jeg var nedtrykt, kom han og lå hos mig, hvis han blev ude for længe begyndte jeg at kalde ham hjem i tankerne, og vupti kom han gennem kattelemmen, bare lige for at forsikre mig om, at han selvfølgelig var okay.

Jeg ELSKER vores nuværende to krudtugler. Ikke for kvikke, men med charme for 10. ;o)