Maine Coon pleje og tilbehør

Hejsa,
Jeg har jo drømt om en kat nr. 3 i lang tid efterhånden. Jeg har besluttet mig for at det skal være en Maine Coon dreng, der med tiden kommer til at bo hos mig og mine to huskatte. MCO’en vil være den første racekat jeg ejer og den første med pels, der skal plejes, mere end en tur med furminatoren:).

Det er jo også en noget større kat end dem jeg har i forvejen så jeg regner med at købe en ny kattebakke i jumbo-str, ligesom jeg også forventer at anskaffe endnu en transportkasse/-taske i den rette størrelse.

Jeg vil gerne have lidt råd om, hvilke redskaber der vil være gode til pleje af pelsen fx. kam/børste - hvilken type osv.

Skal man bade sådan en mis - jeg ved jo at misserne får bad, når de skal udstilles, men er det også en del af den alm. plejerutine. Hvis den skal bades engang imellem, hvilke produkter er så gode at bruge og hvor tit gør man det. Er der nogle gode triks til badet - jeg har aldrig badet en kat før.

Jeg regner også med at snakke med opdrætter om disse ting, men det kunne være dejligt, hvis jeg også måtte høste lidt af jeres erfaringer.

[QUOTE=Bølles mor;904374]Hejsa,
Jeg har jo drømt om en kat nr. 3 i lang tid efterhånden. Jeg har besluttet mig for at det skal være en Maine Coon dreng, der med tiden kommer til at bo hos mig og mine to huskatte. MCO’en vil være den første racekat jeg ejer og den første med pels, der skal plejes, mere end en tur med furminatoren:).

Det er jo også en noget større kat end dem jeg har i forvejen så jeg regner med at købe en ny kattebakke i jumbo-str, ligesom jeg også forventer at anskaffe endnu en transportkasse/-taske i den rette størrelse.

Jeg vil gerne have lidt råd om, hvilke redskaber der vil være gode til pleje af pelsen fx. kam/børste - hvilken type osv.

Skal man bade sådan en mis - jeg ved jo at misserne får bad, når de skal udstilles, men er det også en del af den alm. plejerutine. Hvis den skal bades engang imellem, hvilke produkter er så gode at bruge og hvor tit gør man det. Er der nogle gode triks til badet - jeg har aldrig badet en kat før.

Jeg regner også med at snakke med opdrætter om disse ting, men det kunne være dejligt, hvis jeg også måtte høste lidt af jeres erfaringer.[/QUOTE]
Et glimrende valg. OG…det er glimrende du har pelsplejen i baghovedet; MEN…du skal vide der findes MCO der aldrig behøver at se en børste, en kam eller saks. Flere af mine er ALDRIG så meget som redt…Ouna bliver 6 år på lørdag og jeg har ALDRIG set så meget som en mikroskopisk filt på hende. Hendes mor kan lave måske 2 duller om året…altså om foråret og Ounas datter har heller aldrig set en børste. Tabita der ligger med mislinger har den flotteste pels og ikke bare en halv duller i sin pels og er heller aldrig blevet børstet. Resten af mine MCO blev redt sidste gang d. 4. august sidste år da dyrlægen skulle herud og vaccinerer…når man får fint besøg skal man jo være ekstra fin. La-Toya havde dog dannet noget der lignede to ryatæpper i foråret, men de blev bare fjernet og nu ser hun fin ud igen…liige til næste år i april/maj.
Når du besøger opdrættere af racen så spørg også ind til pelspleje sammen med alle de andre spørgsmål du sikkert har. Skriv alt ned inden du besøger de du nu vælger ud og det er en fin ting at besøge flere.

Det der hedder en schæferstrigle synes jeg er enormt god til mine Maine Coons, og så har jeg købt en Chris Christensen børste, den er helt åndsvagt dyr men det mærkelige ved den er at alle mine katte bedre kan lide at blive redt med den. Selv Cirkeline som er panisk angst for kamme m.m. finder sig i at blive redt lidt med den.

Lige præcis p.g.a. Cirkeline vil jeg bestemt også råde dig til at rede katten regelmæssigt også selv om det ikke er nødvendigt. Cirkel holdt selv sin pels i mange år men nu er hun kommet op i årene og pelsen er blevet sværere for hende at holde, så det er et rent mareridt når vi er nødt til at hjælp hende lidt. Så hvis man vænner dem til at de bliver redt også de træls steder som, mave, indersiden og bagsiden af lårene så hjælper man altså sig selv i det lange løb, man kan jo også være uheldig at løbe ind i sygdom hvor katte ikke selv orker det hele i en periode.

Nej det er ikke nødvendigt at bade dem “til hverdag” men hvis de skal bades så har jeg for nylig skiftet til Anju Beauté og det er jeg meget glad for men det er så med henblik på udstilling :slight_smile:

Man kan ret ofte finde gode og store transportkasser på G&G og DBA til rimelige penge.

Held og lykke med ny mis :slight_smile: glæde mig til at se den når det er!

Jeg fik min første Maine Coon i '95, han blev friseret med en stålkam…en gang om ugen ca. Han holdt selv sin pels, jeg så aldrig filterknuder…

Mine 2 nuværende Maine Coon’s bliver også friseret med en stålkam, den tager en masse hår.

Jeg bruger denne bakke, har gjort det i mange år efterhånden Trixie Cleany Cat Litter Tray - Extra Deep | zooplus.co.uk
Jeg skifter den ud med en ny af samme slags…mindst en gang om året, når der er kradsmærker i bunden.

Tjah, netop børstning tænker jeg også er meget forskelligt - min gamle hankastrat som desværre ikke er mere, havde en meget kompliceret pels. Hans halvsøster skal børstes meget i fældetid, men ellers ikke og resten 7-9-13 behøver kun bliver børstet når jeg synes de trænger til at fælde pelsen andre steder end rundt på gulv og møbler :smiley: Jeg bruger typisk kun en stålkam :wink: Og ja er altid en god ide at vænne dem til bad - jeg bader mine killinger inden de flytter netop for at gøre det nemmere, hvis det skulle blive nødvendigt :wink: Gode produkter kan købes på en udstilling, og ellers synes jeg de fleste milde shampoos kan bruges fint når ikke der er tale om et show bad :wink:

Andre ting…tja, er ikke så meget anderledes end hvad du har i forvejen, evt. en stor kattebakke, hvis ikke den du har er stor i forvejen :wink: Det samme med transportkasse evt. :wink:

Tak for jeres svar. Jeg tænker, at pelspleje også kan være en hyggelig ting man foretager sig med katten. Hvis det er hyggeligt og rart til at begynde med - så er det nok lettere hvis der senere opstår “pelsproblemer”. Jeg tror jeg i første omgang vil anskaffe mig en stålkam til pelsplejen og så vende mislingen til at blive redt fra starten, lige som jeg også håber jeg kan lære den at gå i sele.

Stålkamme og alt andet kan du købe hos www.mysterycoons.dk Ann-Dorrit vil også kunne råde dig til, hvilken shampoo, det vil være hensigtsmæssigt at bruge til dagligt…
Som alle andre også siger, så er pelspleje afhængig af en enkelte kat… men jeg vil nu alligevel (belært af dårlige erfaringer) vænne enhver kat til at blive vasket. Der kan komme så mange ting, som betyder at en hel eller delvis vask er nødvendig - og tro mig, det er ikke spor sjovt at stå med en hysterisk rasende stor og stærk hankastrat, som bare IKKE vil vaskes! Slet ikke, når det hele går op i en spids efter at man har fyldt hele pelsen med shampoo…
Her i huset bliver alle nye katte derfor vasket en gang om måneden det første års tid, sådan at jeg er sikker på at de nu også har lært det og ikke er bange for det… derefter holder jeg vanen ved lige ved at vaske eller bare skylle katten igennem omkring fældetiden - det har også den fordel at det fjerner rigtig mange løse hår :wink:

Vi valgte også en Maine Coon som 3. kat, det skulle være en rød han med store fødder (polydactyl). Min mand ville længe have en stor maine coon.

Vi endte med at købe en stor kattebakke (en “Bill 2”, som blev anbefalet her på KG). En “Jumbo” var vist lidt for stor (bred). Da vores MCO er høj, gik vi mere op i højden af kattetoilettet. Her er et billede af sådan en “Bill 2”, fra en tilfældig hjemmeside:

http://www.trixie.de/en/prod/Cat_Bill_2_F_Litter_Tray_with_Dome,13240

Vores MCO bliver børstet, så der der ikke kommer pelsklumper, men ellers er det ikke slemt. Vores norske dame har en pels, der faktisk skal børstes oftere, hvor vores MCO ikke har så meget underpels.
Vi har både en kam, en børste og en furminator, der bliver brugt på maveregionen, så der ikke kommer “klumper”.

Selv vores Aby bliver også børstet, mere fordi han ææælsker det (som massage for ham), hvor de to andre synes godt de kunne leve uden at blive børstet. De er ikke særlige begejstret for at blive børstet.

Det er nemlig lige det det skal være!!! :slight_smile: Jeg har én der sidder og venter, når jeg reder de andre, på at det bliver hendes tur, det er nemlig hyyyyyyggeligt at blive nusset med børsten :slight_smile:

Rigtigt. Jeg leger med Aslan og en vatpind imens, så han glemmer at han er børstet. Ellers bryder han ikke om det…

Vi endte med at købe en stor kattebakke (en “Bill 2”, som blev anbefalet her på KG). En “Jumbo” var vist lidt for stor (bred). Da vores MCO er høj, gik vi mere op i højden af kattetoilettet. Her er et billede af sådan en “Bill 2”, fra en tilfældig hjemmeside:

http://www.trixie.de/en/prod/Cat_Bil…ith_Dome,13240

Super tip, jeg havde ikke tænkt på at det er højden der er vigtig.

Her i huset bliver alle nye katte derfor vasket en gang om måneden det første års tid

Det vil jeg se om jeg ikke også kan få indført. Lige nu har jeg jo huskatte, som aldrig har været i bad og det har heldigvis heller ikke nødvendigt. Jeg kan lige forestille mig, hvad der ville ske hvis jeg forsøgte at putte Bølle i bad:S - jeg ville nok miste en arm, eller noget:p

Jeg har to semilanghårede bøller.

• Fnuggis pels er let, lækker og filtrer uhyre sjældent. :ok:
  • Cæsars pels er et kapitel for sig. :surrender1: (Men i øvrigt også grunden til
    at jeg blev medlem herinde i sin tid, fordi jeg havde brug for råd og hjælp.
    Så noget godt er der da kommet ud af det. :høhø:)
    Han har SÅ meget pels og underuld, og selvom jeg reder ham praktisk talt
    hver dag, så længe han gider, så finder jeg næsten hver dag små duller.

Jeg fik ham for 3 år siden, da han var 7 år. Indtil da bestod hans pelspleje i,
at han 1-2 gange om året blev lagt i narkose, og blev klippet ned.
Da jeg fik ham, var han helt filtret sammen over mave, lår og mås. :frowning:
… og han hadede kam og saks! (Det gjorde selvfølgelig også ondt på ham)
Ved langsomt og systematisk at vænne ham til det, belønne og rose,
er han faktisk tryg ved pelspleje i dag. :slight_smile: Men det var en lang proces,
og mine hænder/arme så for det meste farlige ud.

Nu har du fået tips om redskaber, så mit bedste råd må være,
at det er alfa og omega at katten vænnes til pelspleje fra starten.
Og så selvfølgelig at du gør dit for at finde en kat, der har en nem pels. :slight_smile:

Skulle du støde på filterduller, så…

• brug en syopsprætter til at løsne den op
    (tak til Battlestar for at lære mig det trick dengang :slight_smile: )
  • ellers hjælper det gevaldigt at få fat i dullen med neglene,
    og trække den fra hinanden, i stedet for at rede den ud
  • en balsamspray kan gøre underværker! I starten brugte jeg en fra Trixie,
    vistnok (og den er skam OK). Men på anbefaling købte jeg Bi-Phase fra
    Anju Beauté, og den er klart pengene værd.

Heldigvis hører en pels som min Cæsars vist til undtagelserne.
Så med de rette redskaber og rette teknikker, behøver det slet ikke
at være krævende at have en semilanghåret. :slight_smile:

Har du allerede en MCO i kikkerten, eller har det lidt længere udsigter? :slight_smile:

[QUOTE=Tea;905422]

Har du allerede en MCO i kikkerten, eller har det lidt længere udsigter? :)[/QUOTE]

For at svare lidt kryptisk: Ikke så lange udsigter, som der har været:cool:

[QUOTE=Ann K;904979]Stålkamme og alt andet kan du købe hos www.mysterycoons.dk Ann-Dorrit vil også kunne råde dig til, hvilken shampoo, det vil være hensigtsmæssigt at bruge til dagligt…
Som alle andre også siger, så er pelspleje afhængig af en enkelte kat… men jeg vil nu alligevel (belært af dårlige erfaringer) vænne enhver kat til at blive vasket. Der kan komme så mange ting, som betyder at en hel eller delvis vask er nødvendig - og tro mig, det er ikke spor sjovt at stå med en hysterisk rasende stor og stærk hankastrat, som bare IKKE vil vaskes! Slet ikke, når det hele går op i en spids efter at man har fyldt hele pelsen med shampoo…
Her i huset bliver alle nye katte derfor vasket en gang om måneden det første års tid, sådan at jeg er sikker på at de nu også har lært det og ikke er bange for det… derefter holder jeg vanen ved lige ved at vaske eller bare skylle katten igennem omkring fældetiden - det har også den fordel at det fjerner rigtig mange løse hår ;)[/QUOTE]
Rigtig, Ann-dorrit kan virkelig hjælp med alt.
Man ved aldrig hvor let/svær pelsen, bilver at holde. Jeg har 3 kuldsøskende og de har en let, en svær og en meget svær pels at holde. Men det vigtigeste er af vænne dem til pelsplejen. Alle mine katte har været vænnet, i at komme i bad fra små, også mine huskatte. Man ved aldrig, hvornår der kunne blive brug for at det er nødvendig. Så er det altså lidt lettere at de har været vænnet til det fra lille og ikke panikker helt.