Maine Coon som udekat

Sofus er flyttet ind her, han er Maine Coon og 6 måneder gammel… Jeg har to katte foruden som kommer ud i haven…

Jeg læser så at Maine Coon ikke egner sig til at være ude med mindre det er i bur, fordi de er så tillidfulde at de går med fremmede mennesker hjem…

Jeg havde da tænkt mig at han skal ud til sommer, jeg har en lille gård have og der er ikke meget trafik hvor jeg bor…

Hvad gør i…? Er jeres ude…?

Vores er ude i indhegnet have, da vi ikke har lyst til at miste dem til trafik, kattehadende mennesker eller smitsomme sygdomme. Der står desuden i kontrakten på dem, at de ikke må løbe frit.

Hvad siger hans opdrætter, og hvad står der i din kontrakt?

Jeg vil til enhver tid anbefale, at (alle) katte holdes i løbegård for deres sikkerheds skyld.

Jeg synes alle katte er lige lidt egnede til at gå ude.
Trafik, andre katte, hunde osv er ret ligeglade med, hvorvidt det er en race- eller huskat.

Første gang man lukker sin kat ud, bør man spørge sig selv, hvordan man vil have det den dag den ikke kommer hjem igen.

Det er jo er valg jeg har taget… de to andre har været indekatte i seks år og det var dejligt at se hvordan de nød solen og græsset i sommers… Jeg har købt dette hus i sommers, med mine katte i tankerne, fordi det ligger meget stille og der ingen trafik er… Men jeg kan høre at jeres katte ikke kommer ud…

Jo, mine katte kommer ud - i min indhegede have :slight_smile:

Jeg synes nemlig også det er fantastisk at se, hvordan de nyder udelivet - men samtidig har jeg absolut ikke lyst til, at de en dag ikke kommer hjem, jeg finder dem kørt over, de får tæsk af andre katte osv osv.

Så det kan altså lade sig gøre, både at give dem nydelsen, men samtidig afholde dem fra farerne :ok:

Mine katte kommer også ud - i indhegnet have. Den løsning fungerer for alle herhjemme.

en ting du også skal overveje er pelsen s har du en med super pels vil det nok ikke betyde det store- men har du en med tendens til duller i pelsen, så bliver det et mareridt.

Mener du at der kommer ting i pelsen…? Han er jo ret lille endnu og pelsen er bare dejlig blød da han bliver redt hver dag…

nej - det er faktisk fugt der er problemet… hvis du har en coon hvor underpelsen tager imod fugt - så får du et mareridt… jeg har en der gør det ud f 7 - og hans pels er et mareridt fordi han lægger sig i brusekabinen når jeg har været i bad… det er virkelig ikke sjovt…

ud over jeg vil anbefale dig at indhegne haven (det kan gøres næsten usynligt og meget flot) så vil jeg seriøst overveje det… for en coon pels der driller - det er ikke spor sjovt…

[QUOTE=Battlestar;550101]nej - det er faktisk fugt der er problemet… hvis du har en coon hvor underpelsen tager imod fugt - så får du et mareridt… jeg har en der gør det ud f 7 - og hans pels er et mareridt fordi han lægger sig i brusekabinen når jeg har været i bad… det er virkelig ikke sjovt…

ud over jeg vil anbefale dig at indhegne haven (det kan gøres næsten usynligt og meget flot) så vil jeg seriøst overveje det… for en coon pels der driller - det er ikke spor sjovt…[/QUOTE]
Det med pelsen må jeg jo tage som det kommer… min have er en gårdhave med højt plankeværk hele vejen rundt, jeg ved ikke lige hvad jeg skulle gøre for at hindre at de klatre ud, jeg kan jo ikke lægge tag over…Mine andre katte er aldrig længere væk end de sidder på plankeværket og kommer med det samme jeg kalder… jeg må se hvad der sker

Men jeg føler mig næsten som en forbryder at jeg stillede spørgsmålet :frowning:

Mine er glade for at komme ud i deres indhegnede have. :slight_smile:

Hvis du har en gårdhave med plankeværk, er det måske slet ikke så svært at kattesikre den. Måske kan du lave nogle udhæng, så kattene ikke kan komme over hegnet? Prøv at google sagen; der er rigtig mange flotte og opfindsomme løsninger derude. :slight_smile:

Du kan læse lidt om inde/ude-spørgsmålet her: http://www.bearcloud.dk/artikler/inde-eller-ude/

[QUOTE=Bornholmeren;550111]Det med pelsen må jeg jo tage som det kommer… min have er en gårdhave med højt plankeværk hele vejen rundt, jeg ved ikke lige hvad jeg skulle gøre for at hindre at de klatre ud, jeg kan jo ikke lægge tag over…Mine andre katte er aldrig længere væk end de sidder på plankeværket og kommer med det samme jeg kalder… jeg må se hvad der sker

Men jeg føler mig næsten som en forbryder at jeg stillede spørgsmålet :([/QUOTE]

det skal du skam ikke :slight_smile: det eneste du skal, er at bevidstgøre dig om farerne… sålænge det er et bevidst valg hvor du har risikoen med i vurderingen - så er det 100% din beslutning og ikke noget andre skal blande sig i… vi fortæller dig blot hvorfor vi gør som vi gør… for med 70.000 døde katte i trafikken årligt og dertil alle os herinde der har prøvet at miste til trafikken… der vil vi i bedste mening bare gerne spare dig for sorgen… INDEN :slight_smile:

du kan lave et lille udhæng på dit plankeværk - 30-40 cm skråhegn der vender ind mod dig plejer at løse problemet helt :slight_smile: Katte i gårdhaven og ingen flossde nerver… der er super mange flotte forslag til hvordan man kan gøre det let og uden de vilde udgifter…

hvis du træner med mis allerede mht pelspleje - så skal det nok gå… :slight_smile:

Mit bedste argument (udover smerten ved at tænke på hvordan katten mon havde det, da den blev kørt over - ofte dør de jo ikke lige med det samme) er at 250 katte bliver kørt over hver eneste dag. Det er ifølge vejdirektoratet statistik. Det er rigtig mange katte, 250 hver dag.

Fordi mennesker har fået den ide at katte kan man bare slippe løs - ingen andre husdyr spæner bare frit rundt rundt sådan, trafikken er lige farlig for alle dyr.

Og det mest sørgelige er at mange mennesker har vænnet sig til at katte kan blive kørt over, og mange mennesker har accepteret det, som en af farene ved at have kat, man er aldrig helt sikkert på om de overlever dagen. Det påvirker kattens status, hver gang noget sige ‘åh ja, sådan er det jo med katte, de bliver kørt over’, for mange mennesker påvirker denne ene faktor faktisk hele deres holdning til kattene - ‘tør man at knytte sig til en kat - kan man egentlig stole på den - imorgen kan den jo være død’… :frowning:

Og det er der jo ingen grund til - selvfølgelig skal katte da også have en indhegning. For mig er det helt indlysende, og jeg har også selv oplevet at få en kat kørt over lige udenfor min havelåge. Jeg vil i hvert fald gøre alt hvad jeg kan for at det ikke vil overgå andre af mine katte. Jeg kunne have gjort det fra starten - men der var bare ingen der havde fortalt mig om det da dengang da Mulle blev kørt over. Men idag ved jeg heldigvis bedre og tager mine forholdsregler.

[QUOTE=Bornholmeren;550111]Det med pelsen må jeg jo tage som det kommer… min have er en gårdhave med højt plankeværk hele vejen rundt, jeg ved ikke lige hvad jeg skulle gøre for at hindre at de klatre ud, jeg kan jo ikke lægge tag over…Mine andre katte er aldrig længere væk end de sidder på plankeværket og kommer med det samme jeg kalder… jeg må se hvad der sker

Men jeg føler mig næsten som en forbryder at jeg stillede spørgsmålet :([/QUOTE]

[B]Vi har sat strøm op hele vejen rundt øverst oppe…
Jeg var meget imod det til at starte med, men jeg ønskede heller ikke tag over, da vi selv bruger baghaven om sommeren og nyder at sidde ude med misserne :wink:
De har været klatret op én gang hver og fik et rap, og siden har de ikke været så meget som en halv meter oppe i hegnet…
Vi var nød til at sætte strøm til tilsidst, for vores den lille kravlede over konstant :wink:

Du skal bestemt ikke føle dig som en forbryder…
Det er jo dine katte og dit liv og det skal ingen andre blande sig i… Men når du stiller spørgsmål vil vi jo også svare :wink:
Det er så ikke sikkert at svaret var noget du ku bruge, men det er jo så op til dig ;)[/B]

Sv: Maine Coon som udekat
Mit bedste argument (udover smerten ved at tænke på hvordan katten mon havde det, da den blev kørt over - ofte dør de jo ikke lige med det samme) er at 250 katte bliver kørt over hver eneste dag. Det er ifølge vejdirektoratet statistik. Det er rigtig mange katte, 250 hver dag.

Så vil jeg da lige gentage mig selv igen… Jeg har købt dette hus fordi det ligger på en lille vej hvor kun dem som bor her kommer… Der køre meget få biler her med meget lav hastighed…
Der er ingen adgang fra min have til vejen foran huset…

Jeg havde ikke regnet med at jeg skulle sidde og forsvare mig selv da jeg kastede spørgsmålet :frowning: … Jeg ville bare gerne høre hvad i andre gjorde…

[QUOTE=Bornholmeren;550158]Så vil jeg da lige gentage mig selv igen… Jeg har købt dette hus fordi det ligger på en lille vej hvor kun dem som bor her kommer… Der køre meget få biler her med meget lav hastighed…
Der er ingen adgang fra min have til vejen foran huset…

Jeg havde ikke regnet med at jeg skulle sidde og forsvare mig selv da jeg kastede spørgsmålet :frowning: … Jeg ville bare gerne høre hvad i andre gjorde…[/QUOTE]

Jeg synes bestemt heller ikke du skal sidde og forsvare dig selv… Tror bare at andre har været ude for at miste deres kære missere og derfor føler såååå stærkt at man må advare andre imod den smerte det er at miste…
Jeg mistede selv en huskat for et års tid siden i trafikken og jeg bor meget langt ude på landet… Men mine misser kommer aldrig til at rende frit mere efter den ubehagelige oplevelse, det var et mareridt at se min smukke skønne Felix ligge at lide, imens jeg kørte alt hvad jeg kunne for at komme til Dr. Dyr…

Vi bor på landet for enden af en blind grusvej hvor de eneste biler der kommer er vores egne og nabogårdens længere oppe, og jeg er absolut ikke nervøs for mine katte. Vi har ikke hegn om vores have. Så beliggenheden betyder da helt klart noget :slight_smile: Hvis jeg nu boede ud til Viborgvej eller noget i den stil ville sagen være en anden. Så hvis du bor lige så fredeligt som os, kan jeg godt følge dig :slight_smile:

Tak… jeg havde selvfølgelig aldrig lukket mine katte ud hvis jeg boede i nærheden af en trafikeret vej… Faktisk er netop dette hus købt fordi jeg tænkte på mine katte…

Da jeg for 6 år siden startede med at have kat, havde jeg to katte. Da de var omkring 10 mdr, troede jeg de var over den værste killinge alder og lidt mere opmærksom på ting omkring dem - :dokdok: jeg vidste jo ikke bedre dengang - derfor fik de lov at begynde at komme ud. Jeg bor ved siden af en folkeskole med max 30-45 km/t på vores vej, med miljøbump osv. Alligevel blev jeg ringede op en morgen 2 mdr efter Feline og Kalle var begyndt at løbe ude, 10 min efter jeg var kørt hjemmefra var Kalle løbet ud foran en bil og dræbt på stedet. :ked: Dette var kl 10 om morgenen hvor der normalt INGEN trafik er på vores vej. Det tager altså kun 1 bil at køre en kat ihjel. Kalle blev fundet ved siden af en stor frø… som han nok lige ville undersøge nærmere. :rip:
Nu har Feline fået nogle flere venner og de kommer kun i deres 36 kvm løbegård hvor der er masser af aktiviteter.

[QUOTE=Bornholmeren;550158]
Jeg havde ikke regnet med at jeg skulle sidde og forsvare mig selv da jeg kastede spørgsmålet :frowning: … Jeg ville bare gerne høre hvad i andre gjorde…[/QUOTE]

det skal du absolut heller ikke - valget er dit og dit alene :slight_smile:

herinde er der blot meget få der lader deres katte rende frit… nogle skriver i mere grafiske vendinger end andre og får det til at lyde som om du gør noget forkert… hvis du har vurderet alle faktorer, så gør du ikke noget forkert - så er det et valg du har truffet… o g så kan folk jo være så uenige det skal være fordi de selv har valgt andre løsninger :slight_smile:

hvis du er glad for dit valg har du afgjort ingen grund til at føle noget dårligt omkring det :slight_smile: