Maine Coon som udekat

[QUOTE=Bornholmeren;550111]Det med pelsen må jeg jo tage som det kommer… min have er en gårdhave med højt plankeværk hele vejen rundt, jeg ved ikke lige hvad jeg skulle gøre for at hindre at de klatre ud, jeg kan jo ikke lægge tag over…Mine andre katte er aldrig længere væk end de sidder på plankeværket og kommer med det samme jeg kalder… jeg må se hvad der sker

Men jeg føler mig næsten som en forbryder at jeg stillede spørgsmålet :([/QUOTE]

Jeg kan godt forstå at du gerne vil give dem den frihed og de oplevelser som “ude” kan give, og du har fået rigeligt med svar med folks egne erfaringer på det område og mine ligner, så ikke mere om det.
Jeg har to maine coons, og sidste forår skulle vi indhegne haven i vores nytilflyttede rækkehus. Det startede bare med et plankeværk, eller mere præcist lamelhegn. Det tog især den ene maine coon ikke lang tid at finde ud af at smutte over. Nå, så måtte vi jo sætte noget på. Løsningen indtil videre er at vi har købt en række hyldeknægte, og så sat trådhegn på der. Billig, nem og effektiv løsning :slight_smile: Som man i øvrigt ikke ser ret meget, du kan jo se om du kan få øje på det på billedet her? :slight_smile:

[QUOTE=Andreas;550395]For nu svare på det egentlige spørgsmål:

Det er ikke generelt korrekt.

Da vi boede på Frederiksberg, var der nogle fritgående Maine Cooner på nabovejen. Jeg holdt øje med dem, fordi jeg dengang gik tur med vores skovkattehan i snor. Og nærkontakt med andre katte skulle undgås.

Maine Coonerne klarede sig fint som fritgående i de par år, jeg fulgte dem. De holdt sig ved hjemmet og nabohaverne.

vh

Andreas[/QUOTE]

Og for at besvare dit andet spørgsmål her, og kommentere Andreas’s indlæg.
I hvert fald min maine coon, der tog turen hen over hegnet var Meget lidt egnet som udekat. Han tog rask væk turen ind til begge vores naboer - det var de Møj gnavne over… Så min erfaring er at maine coon’er er alt for nysgerrig og frygløse til at respektere naboernes grænser :slight_smile: