Jeg har godt set at der er masser af tråde omkring fodring, men jeg søger specifik råd omkring MCO. Jeg skal snart have en 3½ mdr. lille ny, og jeg prøver at forberede hans ankomst så godt som muligt, og har læst en masse omkring kvalitetsmad til katte. Indtil videre er jeg endt på Animonda Carny Kitten vådfoder og Orijen tørfoder. Jeg er godt tilfreds med valget både mht. kvaliteten og prisen af disse to mærker Mine spørgsmål er bare, hvor meget vådfoder og tørfoder er det bedst at give sin Maine Coon killing i løbet af en dag :? Hvordan er den optimale fordeling af tørfoder og vådfoder i gram/dag? Jeg går ud fra at han skal have mest vådfoder (kød), måske 1 x morgen og 1 x aften, og dernæst 1 x tørfoder i mellemtiden? Eller skal han have mad oftere end 3 gange om dagen? Jeg har læst nogle steder, at man sagtens kan lade tørfoder stå ude hele dagen, så katten kan gå og spise når han har lyst, men hvor god en stopknap har en MCO og kan dette ikke føre til overvægt? :øhmm: Mht. vådfoder til killing, er det kun op til 1-års alderen at de kan få det, eller kan man fortsætte til f.eks. 2-3 års alderen, når nu en MCO udvikles så sent i forhold til andre katte? Svar omkring voksne MCO’s madvaner tager jeg også kærkomment imod, for så kan jeg jo justere mængden til killingen. Jeg har virkelig brug for nogle retningslinier, da Internettet kun har gjort forvirringen større for mig.:S Mange tak på forhånd! Håber ikke det er alt for mange spørgsmål.
Så forskellige er maine coons altså heller ikke fra alle andre katte, at du ikke kan bruge rådene i de andre tråde
Tørkost ad libitum - og vådfoder en 2-3 gange om dagen, find ud af hvor meget den kan spise ad gangen, og giv den det. Kan/skal selvfølgelig øges i mængden, som katten vokser
Vådfoder til killing er fint, men alt vådfoder kan nu bruges, og det er sundt for katten at få andet end bare én slags mad… Vådfoder skal den have hele livet.
De fleste katte kan finde ud af selv at rationere, men det er meget vigtigt den har mad til gengængelig hele tiden mens den vokser. Skulle den så senere vise sig ikke at være så god til at justere det selv, så kan du gå over til mere vådmad, og f.eks. fodrer tørkosten i et foderbræt, det plejer at hjælpe. Katte spiser i naturen i hvert fald en 25 måltider om dagen, så de har ikke godt af kun at få mad nogle få gange om dagen, hvor de så ender med at sluge det hele på én gang
Du kan også med fordel vænne den til råt kød fra den er killing også - især noget der er noget at tygge i som kyllinge lår (knogler må de kun få rå, da de ellers kan splintre) og kyllingefilet, fiskefilet etc., er godt for tænderne.
Herhjemme er daggamle kyllinger også et hit.
Takker! Jeg ved godt at fodring ikke skal gøres til atomfysik, men min bekymring skyldes bare al den modstridende information, som jeg kan læse på Internettet, og så synes jeg desværre at mange af trådene herinde (omend de lægger ud med at være meget gode og specifikke), ofte skifter spor undervejs :-/ Jeg læser tit på Internettet, at MCO har andre foderbehov pga. deres størrelse, men jeg ved ikke om dette er rigtigt eller ej.
Jeg har selv maine coon, og de har efter min mening brug for det samme som alle andre katte Der er selvfølgelig individuelle forskellige i hvad de enkelte trives på, når vi går helt i detaljer, men grundlæggende er det det samme
(Ps, jeg har måske tilføjet mere i mit indlæg efter du læste det, har i hvert fald tilføjet noget :))
Grundlæggende har MCO ingen anderledes foderbehov end andre katte/racer, det man er opmærksom på er at racen er en af de racer som udvikler sig kropsmæssigt indtil 3-4 års alderen.
Men som er det er med alle store racer, så skal man være opmærksom på deres vækst og der kan man sige at foderet har en del at sige.
Fodre du som Eife skriver det med tørkost ad libitum og vådfoder 2-3 gange om dagen, så er du godt på vej Og en bonus er at evt. lade en af de gange hvor du giver vådfoder lade det være råt kød eller en dag gammel kylling og på den måde give dem et måltid som booster dem med god og naturlig protein.
men det er meget vigtigt den har mad til gengængelig hele tiden mens den vokser. Skulle den så senere vise sig ikke at være så god til at justere det selv, så kan du gå over til mere vådmad, og f.eks. fodrer tørkosten i et foderbræt…
Takker! Det gør mig lidt mere rolig at vide, at der altså ikke sker noget af at lade tørfoder stå ude i løbet af dagen. Gælder dette både dag og nat (det er måske et dumt spørgsmål )? Jeg skal nok også bare slappe af og ikke bekymre mig så meget :høhø:
Takker! Det gør mig lidt mere rolig at vide, at der altså ikke sker noget af at lade tørfoder stå ude i løbet af dagen. Gælder dette både dag og nat (det er måske et dumt spørgsmål )? Jeg skal nok også bare slappe af og ikke bekymre mig så meget :høhø:[/QUOTE]
Ja tørfoder kan stå fremme i skålen både nat og dag, her sørger jeg dog at hælde kun den mængde op jeg har fået sjusset mig frem til de spiser i løbet af 1-2 døgn. For det er at vigtigt at jævnligt få vasket skålen ren og tørret den grundigt og så genfylde med nyt frisk tørfoder et par gange om ugen.
Og en bonus er at evt. lade en af de gange hvor du giver vådfoder lade det være råt kød eller en dag gammel kylling og på den måde give dem et måltid som booster dem med god og naturlig protein.
Det vil kun være naturligt for mig at give ham rådt kød, hver gang vi selv spiser kød herhjemme, men det sker altså slet ikke hver dag/aften, og jeg kommer nok ikke til at stå og tilberede en hjemmelavet kødret til min MCO alene. Jeg synes det er rigtig fint at skifte jævnligt mellem vådfoder og rådt kød Min pengepung tillader bare ikke udelukkende rådt kød
Syntes ikke du skal bruge killing foder , det er små knaser til dem . Ville give ham alm foder. Orijen er godt foder uden korn i der findes flere mærker uden korn og andet skrammel i .
Jeg bryder mig ikke om RC foder for protein indhold er meget lavt og der er højt kulhydrat indhold i det det ville sige det mætter ikke meget , Jeg selv går efter foder hvor der er højt protein indholdt i
Sultanita - Ja, som Momo skriver, så er dag = døgn i det her tilfælde Og nej, økonomien skal der også være plads til. Vådfoder er også godt, og så så meget råt som nu er muligt… Mine får bestemt heller ikke råt hver dag
[QUOTE=hmm;1019159]Syntes ikke du skal bruge killing foder , det er små knaser til dem . Ville give ham alm foder. Orijen er godt foder uden korn i der findes flere mærker uden korn og andet skrammel i .
[/QUOTE]
Syntes ikke du skal bruge killing foder , det er små knaser til dem . Ville give ham alm foder. Orijen er godt foder uden korn i der findes flere mærker uden korn og andet skrammel i .
Jeg bryder mig ikke om RC foder for protein indhold er meget lavt og der er højt kulhydrat indhold i det det ville sige det mætter ikke meget , Jeg selv går efter foder hvor der er højt protein indholdt i
Jeg valgte netop Orijen efter nøje at have gennemsøgt junglen (Internettet), og det virker som noget af det bedste på markedet. Opdrætteren, hvor jeg får min MCO fra, giver dem Royal Canine MCO Kitten tørfoder, og det er jeg ikke vild med. Jeg er nødt til at have en gradvis overgang fra RC til Orijen, og derfår har jeg købt en smule RC sammen med Orijen. Som vådfoder havde jeg tænkt mig at starte med Animonda Carny Kitten, men det er måske lige meget om det er til killing eller ej når det gælder vådfoder? Jeg tænker bl.a. på fedtindhold, som jo bør være højere, jo yngre katten er?
Ok min strategi vil være en gradvis overgang fra RC til Orijen, og lade tørfoderet stå ude hele tiden og servere vådfoder/kød 1 gang morgen og 1 gang aften. Mængden af våd- og tørfoder må vel bare baseres på observation og lidt mavefornemmelse? Eller er der deciderede retningslinier for hvor meget katte spiser vådfoder i forhold til alderen? Nu tænker jeg i disse baner, fordi jeg godt kunne tænke mig på forhånd at købe vådfoder som “saverpacks” fra Internettet. Der er jo mange penge at spare ved at købe i store omgange, og for at regne ud hvor meget man skal købe til f.eks. en måneds forbrug, kunne det være rart at vide ca. hvor meget en kat spiser om dagen. Måske er det helt umuligt at vide?
Det er sådan jeg gør… Mine er jo så voksne, og spiser minimum 200 gram vådkost om dagen hver Killinger knap så meget, men det kan jo godt opbevares i køleskabet til næste gang