Vores silke fik lov til at rende frit, hun har nu været væk siden d. 14 dec. 2009. Det er utrolig hård ikke at vide hvor den er. uvisheden er det værste.
Silke var Maine Coon uden stamtavle og der er en del mere pelspleje, når de får lov til at rende frit, for i naturen er der en del planter der hænger i pelsen og det giver lynhurtig knuder.
Jeg kender nogle stykker der har MCO både med og uden papier der render frit og hvis de er neutraliseret er det ikke en race der render langt omkring.
Jeg bor på landet med MEGET langt til nærmeste nabo og offentlig vej, så jeg ser ikke noget problem i det… Selv om hun har stamtavle. Hun er selvfølgelig sterilliseret, kunne ikke drømme om at lade en fertil kat rende frit.
Hun har verdens nemmeste pels og er meget glad for pelspleje, så når hun slæber en halv skov med ind, er det ikke noget problem.
Jer der har maine coon eller anden racekat (dog uden stamtavle) lader i dem gå ud i det fri?
Har set et enkelt sted at de havde maine coon gående frit, og det var et sted, hvor naboerne boede rimelig tæt…
Hvis i har, er i så nervøse for, om nogle i nabolaget eller andre kunne finde på at tage den ind og “beholde” den? Også selvom den var øretattoveret (altså jeg tænker på at det er synligt den tilhører nogle)…
Har læst at maine coon er meget tillidsfulde katte, så derfor jeg spørger…[/quote]
Maine Coon kan sagtens gå frit, men farerne er de samme for dem, som for andre udekatte. Min udekat Thomas har været kørt ned 3 gange og jeg bor virkelig i en lille by… Min anden udekat Nicolas vil en sur nabo skyde ved første lejlighed - heldigvis har jeg bedt ham give katten en chance, men han lever på lånt tid.
Der er mange farer - men der er også mange fordele ved friheden - fx muligeder for at jage, gå ud alene på opdagelse og aktivere sig selv.
Du må selv tage det valg - både inde og ude valget har konsekvenser.
Og fordele og ulemper.
Ang tilliden - der stjæles af og til racekatte. Det bør naturligvis også indgå i dine overvejelser.