Maine coon udendørs?

Hejsa

Jer der har maine coon eller anden racekat (dog uden stamtavle) lader i dem gå ud i det fri?
Har set et enkelt sted at de havde maine coon gående frit, og det var et sted, hvor naboerne boede rimelig tæt…

Hvis i har, er i så nervøse for, om nogle i nabolaget eller andre kunne finde på at tage den ind og “beholde” den? Også selvom den var øretattoveret (altså jeg tænker på at det er synligt den tilhører nogle)…
Har læst at maine coon er meget tillidsfulde katte, så derfor jeg spørger…

[quote=StarZoo;455779]Hejsa

Jer der har maine coon eller anden racekat (dog uden stamtavle) lader i dem gå ud i det fri? Alle mine katte både med og uden stamtavler går frit. Har jeg fortrudt det? Fandme så, men det er en anden historie.
Har set et enkelt sted at de havde maine coon gående frit, og det var et sted, hvor naboerne boede rimelig tæt…

Hvis i har, er i så nervøse for, om nogle i nabolaget eller andre kunne finde på at tage den ind og “beholde” den? Også selvom den var øretattoveret (altså jeg tænker på at det er synligt den tilhører nogle)… Nej, jeg er mere bange for rævene og jægerne…har du ikke din regelmæssige gang her i huset kan du godt glemme alt om at kæle for mine katte udenfor med undtagelse af Missy og Shady
Har læst at maine coon er meget tillidsfulde katte, så derfor jeg spørger…[/quote]

Det er der sikker også en masse af dem der er…bare ikke mine:tihi:

Hej Anne

Tak for svar… :slight_smile:
Må jeg spørge om hvorfor du har fortrudt de går fri?

Nej, det ville jeg ikke være. Men jeg ville være nervøs for 127 andre ting mht at lade dem gå frit.

Hvad? Som man ikke er nervøs for ved huskatte?

StarZoo - Det samme som ved huskattene :slight_smile:

Mine racekatte Maine Coons og Norske Skovkatte går frit.
Men er aldrig ude om natten.

De er kastrerede og går kun i vores have + naboernes.
Så hvis du bor sikkert,
kan jeg ikke se hvorfor, de ikke skulle kunne gå ude.

Passer du vaccinationerne én gang årligt.
Og er der meget langt til befærdet vej - så er det OK for mig.
Ellers ville jeg ikke turde. :S

Men det ville også gælde en huskat for mig. :hjerte:

Der er altid risici ved at lade katte gå frit, uanset race. Man må opveje, om man synes, at fordelene overskygger ulemperne. Simpelthen. :slight_smile:

Jeg har en maincoon som gik frit da jeg boede i rækkehuse. Han er microchippet men en dag da jeg kom hjem var det nogen der havde haft fat i ham og taget hans halsbånd af og klippet ham???

Mener du, at han var blevet kastreret :?

Mona - Eller måske klippet pelsen? :slight_smile:

[quote=StarZoo;455810]Hej Anne

Tak for svar… :slight_smile:
Må jeg spørge om hvorfor du har fortrudt de går fri?[/quote]

Fordi det knuser mit hjerte, når jeg mister 1 uden nogensinde at få, at vide hvad der er sket med ham.

Okay, det er jeg ked af at høre… :ked:

Hvad er forskellen på om de får lov til at gå frit, med eller uden stamtavle?

Der er da stadig den samme risiko for at katten bliver kørt ned, stjålet, “flytter hjemmefra”, bliver taget af en ræv eller mishandlet af psykopatiske unger, uanset om katten har stamtavle eller er kort, semi eller langhåret!

Jeg har 5 katte, 3 huskatte og 2 Norske skovkatte, og alle går de i indhegnet have.
Jeg har valgt de ikke må gå frit, men hvad andre gør er deres eget valg.

Jeg synes heller ikke det er afhængigt af stamtavlen om en kat bør gå frit.
Men okay … der er naturligvis en lille risiko for, at katten bliver stjålet, hvis den er race"lignende".

Tror dog risikoen for påkørsel, jagt af hunde, slåskampe med andre katte, dumme unger osv. er langt, langt større.

jeg syntes nu heller ikke et stk papir skal bestemme og afgøre om en kat er udekatte el ej, personligt kommer vores katte aldrig til at løbe frit uanset om det er stamtavle-katte el ej.
det skyldtes dog ikke frygt for at de bliver stjålet, for den risiko er der osse ved indekatte.
dog har jeg kendskab til et par stk som har udegående racekatte og som bor steder hvor jeg syntes det er helt i orden

Nu har jeg to Burmesere med tavle, men om det så havde været huskatte jeg havde haft, så var de heller ikke udekatte. Jeg synes det er dybt uansvarligt og egentlig også ret egoistisk at lade sine katte rende frit - ikke alle er glade for fremmede katte i haven eller ridser i bilen fordi de går ovenpå den, dem som ved et uheld rammer en kat fordi den går løs har helt sikkert heller ikke den fedeste følelse bagefter… :ked:

Og så er der alle de risikoer for mishandling af kattehadere, at katten bliver påkørt og ligger og lider, at katten forsvinder/dør uden man nogensinde finder ud af hvad der er sket, at katten selv vælger at “flytte hjemmefra”, at nogen indfanger ens kat og beholder den osv. osv., nej jeg vil aldrig nogensinde have fritgående katte. Jeg vil ikke selv have nerver til det - og synes heller ikke man kan være det bekendt, i hvert fald ikke inde i byen. Bor man på landet med LANGT til naboer osv., har jeg bedre forståelse for det - men fritgående katte i byen synes jeg er så absolut no-go! Stamtavle eller ej :slight_smile:

Nu har jeg kun huskatte. De er alle fritgående. Spurgte mine naboer inden jeg lukkede dem ud, om de vil have noget imod det. Tværtimod, vil de elske at få besøg af en kat en gang imellem, så der bliver rigtig nusset når de smutter over til naboerne. Udover de få naboer jeg har, ligger her en stor fabrik ved siden af. De passer på og holder øje med mine katte, og er taknemlige da de fanger musene, som kommer med ind når der leveres kartofler :slight_smile:

Har heldigvis endnu ikke haft en kat der er blevet kørt ned :slight_smile: og er glad for at de oftest render den anden vej, hvor der kun er haver, natursti ned til en å, og så langs den.

Jeg talte forleden med en katteejer som fornylig har mistet to katte ( en voksen og en ungkat ) …Kattene var på musejagt på en nylig høstet kornmark, da to ræve pludselig kom farende, fangede og løb bort med kattene - Ejeren så det hele, men kunne INTET stille op.

Jeg tror personligt at ræven tager mange katte, og det er vist almen kendt at ræven kommer tættere og tættere på beboelser …Eller osse er det beboelserne som kommer tæt på rævens domicil ?

Papir eller ej, jeg ville ALDRIG ha’ nerver til at lade katte løbe frit !!