Makreltabby vs. spotted tabby

Magnus er registreret som makreltabby. Hans far, Gorm, er registreret som makrel, men bærer af blotched, og hans mor, Sophie, er blotched.

Nu har vi så på 2 udstillinger af 3 dommere fået at vide, at han nok er spottedtabby, hvilket betyder, at vi sandsynligvis skal ændre hans stamtavle.

Men hvordan er det lige med spotted og genetikken bag? Så vidt jeg husker, så har vi på de genetikkurser, som vi har været på, fået at vide, at spotted ikke er helt afklaret - er der nogen, der ved mere om dette?

Poul (Kiærulf) forklarede lidt i weekenden, men jeg har brug for en mere detaljeret forklaring, så jeg ved, hvad Magnus kan give videre mm.

Nogle mener at spottet er makrel men hvor en del andre gener har været inde og bestemme og så mønsteret i stedet er blevet til “pletter” altså spotter.

Jamen jeg har hørt både, at spotted er en 3. version af det gen, der giver makrel og blotched, men også, at det er et helt andet gen, som så “overrider” Mc-genet. Men hvad er det rigtige?

Hvis jeg husker korrekt så er spottet dominant over både Makrel og Blotched :slight_smile:

Vi må have Pil på banen :smiley:

[QUOTE=MoMo;825226]Hvis jeg husker korrekt så er spottet dominant over både Makrel og Blotched :slight_smile:

Vi må have Pil på banen :D[/QUOTE]
Det er også sådan jeg husker det - Men er ikke 100 % sikker :slight_smile:

[QUOTE=MoMo;825226]Hvis jeg husker korrekt så er spottet dominant over både Makrel og Blotched :slight_smile:

Vi må have Pil på banen :D[/QUOTE]

Ja, Pil kom så på banen :smiley:

Det var det man troede i “gamle” dage, at der var tre alleler, spotted, makrel og blotched. Nu om dage, så hældes der til at spotted er brudt makrel, hvor enten et andet gen eller noget polygenetisk afgører om det bliver brudt eller ej.

Magnus’ stamtavle er forresten her:
http://www.pawpeds.com/db/?a=p&id=1076880&g=4&p=nfo&date=iso&o=ajgrep

Dvs. at det ikke er 100% sikkert endnu?

Det er temmelig sikkert at der ikke er en 3. allel (spotted), om det er 100% ved jeg ikke. Det er jo ikke lige det der forskes mest i… :slight_smile:

Der er ikke en tredje allel for spotted. Derimod findes der “noget”, som kan modificere både blotched og makrel til spotted. Arvegangen på dette “noget” er ikke fastlagt, men det er ihvertfald ikke simpelt dominant, for der er masser af eksempler på spottede killinger efter ikke-spottede forældre. Se Praktisk katteopdræt s. 119 og 131 :wink:

Den “gamle” teori om tre tabbyalleler handlede ikke om spotted, men om ticked, og den er ret effektivt tilbagevist nu, så ticked betragtes som et separat gen, Ta/ta.

[QUOTE=holymoly;825330]Se Praktisk katteopdræt s. 119 og 131 ;)[/QUOTE] Nice. :høhø:

[QUOTE=holymoly;825330]Der er ikke en tredje allel for spotted. Derimod findes der “noget”, som kan modificere både blotched og makrel til spotted. Arvegangen på dette “noget” er ikke fastlagt, men det er ihvertfald ikke simpelt dominant, for der er masser af eksempler på spottede killinger efter ikke-spottede forældre. Se Praktisk katteopdræt s. 119 og 131 :wink:

Den “gamle” teori om tre tabbyalleler handlede ikke om spotted, men om ticked, og den er ret effektivt tilbagevist nu, så ticked betragtes som et separat gen, Ta/ta.[/QUOTE]

Men jeg går ud fra, at katten så stadig vil være enten makrel eller blotched bagved det spottede. Lad os sige, at Magnus er makrel bag ved det spottede - det er det, han er registreret som, og det er det, han ligner mest, så vil han stadig kunne lave makrel killinger? (Og blotched egentlig også, da han er bærer af dette?). Altså hans killinger bliver ikke nødvendigvis spotted, eller hvordan?

Lige præcis. :slight_smile: Magnus er Mcmc, og så har han desuden “noget”, som bryder hans makrelmønster til spotted. :slight_smile: Han kan altså videregive både Mc eller mc og “noget” til sine killinger. Det betyder i praksis, at han vil kunne lave makrel, blotched og spotted, afhængigt af hunkatten, som han parres til. :slight_smile:

Jeg mener at have hørt (fra Pil vist nok :wink: ) at man endda ofte kan se hvilket mønster (makrel/blotched) der gemmer sig bag pletterne. Dvs at man kan følge pletternes placering og derved se enten striber eller det “runde” i blotched…

Nemlig. :slight_smile:

Pil er det så det gen der gør, at man siger at spottet er dominant over makrel og blotched?

Bare lige for at få det skåret helt ud i pap så det sidder fast :slight_smile:

Spotted er ikke dominant. :slight_smile: Det er et (eller flere) separate gen(er), som kan modificere hhv. makrel og blotched til spotted. Genet eller generne er ikke kortlagt, men siden man kan få spottede killinger ud af to ikke-spottede forældre, kan man konkludere, at det eller de ikke er simpelt dominant. :slight_smile:

Tak Pil :slight_smile:

Ja tusind tak for redegørelsen :slight_smile:
Jeg havde så opfattet det forkert på genetik kurset - Det er altid super lige at få det genopfrisket :slight_smile:

Jeg må helt klart kaste mig over din bog Pil :slight_smile: