Jeg har med stor sandsynlighed fået ny lånehund - en voksen Malinois, hentet fra udlandet, hvor han er trænet for fransk militær og har arbejdet der som bombehund og redningshund - Ulrik hedder han.
Jeg skal møde ham i de nærmeste dage og så tager jeg stilling.
Er der nogle herinde, som har trænet Malinois? Så hører jeg gerne jeres erfaringer - hvis I har haft dem i hænderne?
Jeg kender racens kendetegn men har endnu ikke haft mulighed for at træne dem - kun en enkelt i en adfærdsbehandling en gang. Den havde stress, og jeg var med Karen Ulrich - nu fra Hund&Træning - som føl, så det var ikke mig, der stod for det:-)
Alle erfaringer modtages med kyshånd.
MVH Helle
PS jeg vil skulle føre hunden som en crossover - dvs krydse ham fra de gamle sorte træningsmetoder til blidere indlæringsmetoder, da jeg ikke anvender vold i træning af dyr.
Den eneste “erfaring” jeg har er med en enkelt Malle. Hun var omkring de 8mdr. og havde bare stået i en stald hele sit liv.
Vi skulle have hende på prøve i 14 dage, for at finde ud af om hun var noget for os.
Jeg har satme aldrig mødt en hund med så MEGET krudt i røven -what
Jeg var godt klar over de kørte højt, med jeg blev helt ør i bolden af at være sammen med hende.
Men hun var ville gerne lære (i lukket rum, mig og hende).
Hun var lyn hurtig til at lære klikkeren at kende og sit navn.
Jeg er sikker på hun bliver en super god hund for en som ikke stresser over det. Mit “helbred” kunne bare ikke holde til det. Jeg blev enormt stresset af hende.
Det allerbedste råd jeg kan give dig, er at du tager kontakt til Kennel Daneskjold… det er simpelthen en af Dks bedste malinois-opdrættere, hvis hunde har vist fantastiske resultater indenfor praktisk talt alle former for brugsarbejde de senere år.
Er du sikker på, at hunden er trænet efter gamle metoder?
For ca 5 - 6 år siden imponerede det franske agilitylandshold faktisk hele VMlejren - netop fordi de i så høj grad arbejdede med klikker, shaping osv…
Og Jan husker heller ikke særligt sorte metoder fra sin tid i beredskabet - hvor de jævnligt var i kontakt med redningshunde, førere og instruktører fra det meste af verden… Når lavine-tjenesten arbejder med positive indlæringsformer, så burde militæret vel også gøre det? Eller er det bare mig, der tænker alt for logisk nu ?
Ann: Ja jeg er sikker -Kennel Daneskjold kender hunden -mere info følger.
Ham der ejede hunden er berygtet i malle-verdenen for sine metoder. Jeg har fået lidt flere - og mere rigtige ! - oplysninger: Det var ikke militæret, som hende, der henviste mig troede - Hunden er OPDRÆTTET i Frankrig, solgt til ham her (jeg kender ikke navnet endnu skal møde ejerne i nærmeste fremtid) og når at bo her i et år i en hundegård, før han kasseres fordi han er for blød til vagthundearbejde og IPO. Han er 3 år nu.
DVS Han er trænet på dansk jord med disse metoder.
De nuværende ejere fandt ham i løbegården, hvor han var så udsultet at de tog ham med. I dag trives han, men han kan ikke arbejde med bidearbejde mere, da han ikke kan kontrolleres i det pga indlæringen. Han bliver bange/superstresset og bider alle, der løfter en arm fx. Der er andre eksempler. De nuværende ejere kontakte netop Daneskjold for at få hjælp - her fik de at vide, at den mand, der har ejet hunden er berygtet for sin sorte skole og at bidearbejde derfor er det sidste hunden nogensinde kan bruges til igen.
En skam - kennelen i Frankrig er en meget anerkendt en. Men det nytter ikke med gode linjer, når indlæringen er røget…
Så en sørgelig fortid, men en skøn nutid denne hund har. Ejerne er oppe i årene nu og har tilbudt mig at låne hunden til at træne med til min eksamen.
Det er et stykke arbejde, for han vil ikke tage godbidder… Og jeg kan ikke bruge bolde,for det stresser hunden op.
Men vi løser det nok:-)
Jeg glæder mig meget til at se ham igen. har hilst på ham før - han er imponerende flot og venlig !
Gost at du har kontakt med Daneskjold… de skal nok hjælpe med hvad de nu engang kan.
Jeg tror, at jeg ved, hvem du mener… er det helt forkert med initialerne JT?
Du kunne også prøve at finde frem til Bjarne Østergård fra Civilforsvarets hundepatruljer… jeg har fuldstændigt mistet kontakten med ham, men han bor i jylland et sted. Og kan muligvis findes gennem Civilforsvaret… Bjarne har bunker - nej oceaner! - af praktisk viden at øse af. Han har arbejdet med alle mulige slags hunde, og jeg ved at han har lykkedes med at rette op på ganske mange… Om ikke andet, så kan han muligvis give dig lidt ideer omkring brugsarbejdet…
Ang brug af belønning… brug stemmen i stedet Eller giv ham en sutteklud…
Stress kan være positivt - det er et spm om, hvordan man bruger det
Er lige pt igang med en Border, hvor tidligere ejere konstant kastede med bolde…
Han ser BOLD og intet andet som belønning… vi har nu lavet en aftale om, at han får bolden i ca 2 sekunder, når han har været rigtig dygtig - derefter skal den afleveres til mig eller ejer. Og naturligvis er bolde bandlyst ellers… Det fungerer fint, men har selvfølgelig taget tid at lære ham…
Ann: Så snart jeg får navnet kan jeg sende dig det i PB - han skulle være berygtet for at være ret hård ved hundene - som jo i bund og grund er hyrdehunde og derfor ret sensitive…
Ja lidt stress er godt når det ikke bliver kronisk eller udspringer af en frygt for smerte.
Jeg er spændt på at teste om han forbinder boldene med smerte også, for så har jeg kun stemmen:-)
Men heldigvis har jeg før haft en spids som ikke ville spise heller - det lærte han. Men som du skriver - det tager tid.
Det er altid rart at se dyr blomstrer - denne hund har heldigvis nogle fantastiske ejere i dag. De elsker ham og omvendt. I skulle se dem sammen:-) Det er så sødt - den der højdriftige hund som hygger med dem i haven - det burde ikke være muligt, men det er det:-)
Hvorfor skul een højdrifthund ikke kunne fungere også som almindelig familiehund???
Det har Dise gjort i årevis… Sif gjorde det hele sit liv…
Arjj, altså Helle - det er da vist fordomme
Nej du misforstår - det er bare et morsomt billede - du sku se dem - de går der og luger og er så søde pensionistagtige med den der super brugshund i baggrunden - som råhygger - det ser bare så sødt og dejligt ud - folk kigger og siger “Gør han noget?”
Næ nej da, svarer de og ser helt fornærmede ud på hundens vegne.