Mandarin VS Klemmentin

Vi har en stor diskussion herhjemme. Vi er begge enige om det meste omkring mandariner og klemmentiner (skrællen, smagen og kerner) men en ting er vi slet ikke enige om og det er størrelsen

Jeg påstår mandariner er størst
Han påstår klemmentiner er størst
Har været på nettet og læst de er lige store (blaaaaaaah. Kan jeg ikke bruge til noget)

Hvis man ser bort fra, hvad der står på nettet, hvad er så jeres oplevelse? Hvilken er i jeres øjne størst.

:inlove::inlove:

Mandariner er da størst - det er almen viden :cool2: :stuck_out_tongue: - og så er de langt nemmere at skrælle, fordi der lissom er luft under skrællen…:stuck_out_tongue: :savle:

Mandariner er da størst - det er almen viden :cool2: :stuck_out_tongue: - og så er de langt nemmere at skrælle, fordi der lissom er luft under skrællen…:stuck_out_tongue: :savle:[/QUOTE]

Man takker og bukker, og er meget enig

Han er dårlig taber… Hans kommentar var “Ja de ved da ikke hvad de snakker om” :tihi:

:lol::lol::lol::lol:

Hvis det var mig, ikke ?? der sad i den samme stue som ham - så ville der lige om lidt lyde denne melodi fra YouTube :

OUH, my darling - ouh my darling ----- ouuuuh my darling, Clementine

:rundtosset::rundtosset::rundtosset:

Hm - tjah.
Her i København er mandariner i hvert fald klart større end clementiner. Måske er det noget andet i Jylland :lol:

Mandariner er dem som er store og nemme at pille …basta :tihi:

I min barndom hed det kun mandariner - nu synes jeg, alle kalder det clementiner. Begge dele uanset størrelsen.

Jeg læste forleden på et net clementiner, at forskellen er kernerne.
Mandarin er den originale og indeholder kerner og clementin er den fremavlede uden kerner.

Ved nærmere eftersyn viste det sig dog, at nettet var meget blandet og indeholdt en hel del mandariner :wink:

tjaaaa, som gammel frugthandler er jeg jo nød til at blande mig, i grund og bund og mandarin og clementin den samme frugt, i gamle dage hed den mandarin og idag hedder den clementin, idag er en mandarin stort set bare en syltet clementin og de clementiner der skal bruges til syltning bliver høstet et stk tid tidligere end ellers og derfor er en mandarin mindre end en clementin, så den kære henning har helt og aldeles ret

nemlig ja

http://politiken.dk/tjek/tjekmad/tjekmadartikler/ECE1152470/hvad-er-forskellen-paa-en-mandarin-og-en-klementin/

Mandariner er da størst - det er almen viden :cool2: :stuck_out_tongue: - og så er de langt nemmere at skrælle, fordi der lissom er luft under skrællen…:stuck_out_tongue: :savle:[/QUOTE]

Lige netop. Det er osse sådan jeg skelner mellem dem. Rent botanisk er det vistnok to forskellige frugter, men jeg skelner på skrællen.
Sidder den fast og er irriterende så er det en (sur) clementin, ellers er det en dejlig sød mandarin.

Til gengæld har jeg læst hvorfor de sommetider er så fulde af sten:: Det er når træet de gror på kommer over en bestemt alder. Så gider det ikke mere og vil formere sig ved at sætte frugter med sten. OG det skulle være ganske vist
:slight_smile:

Clementin har sit navn efter den franske præst Pére Clement, der fremavlede frugten i Algeriet ca. år 1900. Frugten menes at være en krydsning mellem pomerans og mandarin. Skallen er klar orange og smagen stærkt sød. Klementiner dyrkes i stor stil i Spanien, Marokko og Australien.

Mandarin er små, lidt flade appelsiner med løs skal og en sød smag. Tangerine er en af de mest kendte sorter. Mandariner dyrkes overvejende i Spanien.

Vivi - Tak for opklarende link… :ok:

[QUOTE=Ann R;756183]http://leksikon.arla.dk/Ravarer/Citrusfrugter

Clementin har sit navn efter den franske præst Pére Clement, der fremavlede frugten i Algeriet ca. år 1900. Frugten menes at være en krydsning mellem pomerans og mandarin. Skallen er klar orange og smagen stærkt sød. Klementiner dyrkes i stor stil i Spanien, Marokko og Australien.

Mandarin er små, lidt flade appelsiner med løs skal og en sød smag. Tangerine er en af de mest kendte sorter. Mandariner dyrkes overvejende i Spanien.
[/QUOTE]

Fra Vivi’s link :tihi:

Klementinen er derfor opkaldt efter denne Fader Clement, men mange forskere hælder til den opfattelse, at frugten er identisk med den såkaldte Canton mandarin, som bliver dyrket i stort omfang i Kina.

Tjah…
Jeg kender om ikke andet forskel på dem via smagen Mandariner smager som søde appelsiner. Clementiner smager mere parfumeret og en anelse bittert i det søde, som det bergamotolie der er tilsat til earl grey the… adr :wink: (derfor er det for mig ikke usandsynligt med den der pomerans?). Jeg kan faktisk ikke li’ clementiner, men holder meget af mandariner :slight_smile:

NEJ NEJ NEJ… Det er OMVENDT!!! :klapper: