Mandler - det store hit, men er de giftige

Alexander mener at mandler er verdens bedste snack og lidt en skidt ide, da jeg næsten altid har en skål mandler til at stå fremme.

Jeg har taget dem fra ham, men han er hurtig som lynet og hapser dem og knaser dem med det samme. Det er helt almindelige spise mandler med skal.

Jeg har ledt lidt på nettet, da jeg aldrig har haft en mandelkat før :wink:
Men syntes ikke lige jeg kan finde noget; indtil videre antager jeg bare at mandler ikke er ungkattemad, selvom kræet i den grad er overbevist om noget andet :wink:

På denne liste står der ikke noget
https://dyr.dk/8-madvarer-katte-ikke-kan-taale-n3-76

Så fandt jeg denne liste og lærte at katte ikke må få ben fra dyr… Så ikke helt sikker på jeg tør stole på den…

Er der nogen derude som ved noget om mandler og katte?

Bittermandler er giftige pga blåsyre. Alm mandler sku ikke indeholde så meget som et mikrogram af det :slight_smile:

(Nørderi pga gnaverne, som jo ikke tålte skyggen af blåsyre fra div stenfrugter osv. før de tog skade af det.)

Mener at orkan nødder er meget giftige men lige mandler ved jeg ikke.
Jeg vil dog gå ud fra at de er, indtil vi finder noget mere konkret

Edit: PEKAN nødder :wink:

1 Synes om

Det er almindelige mandler, så ja ingen blåsyre så vidt jeg ved.

Enig jeg antager også de er omend ikke giftige sp ihvertfald ikke nyttige. Men underligt han er så vild med dem.

Altså, Muffe spiser elastik og tråd… Så er mandler da i det mindste en fødevare :stuck_out_tongue:

3 Synes om

der er fytin i “skrællen” det hæmmer optagelsen af mineraler - ikke som sådan giftigt - men en kat er jo ikke et menneske, så hvor meget der skal til for at give en skadelig virkning …??? …men prøv lige at smut dem og se om det stadig er et hit …

1 Synes om