…kan man lave om natten, men det bliver altså sidste gang jeg laver bolsjer efter kl 1 om natten. Jeg ved ikke lige hva det var jeg tænkte, hvis jeg overhovedet tænkte.
Men gode det blev de…ihvertfald med smagen.
Jeg blev så færdig med batch nummer 3 idag og jeg har nu fundet ud af hvorfor bolsjemagere strækker og trækker i bolsjemassen: For at komme af med luftboblerne. Men en anden ting er helt sikkert: jeg skal have mig nogle ubrugte havehandsker eller noget i den stil til at kunne have bolsjemassen i hænderne uden at skulle smide den på bordet fordi det blev for varmt. Og hvis der er nogle der ligger inde med nogle kanyler de ikke bruger så kan jeg godt bruge dem. Eller ved hvor jeg kan finde nogle…af de små slags. Skal helst ikke være for store.
Nå, men jeg fik lavet en omgang med æble-smag, en med jordbær-smag og en med tutti-frutti-smag.
Her til juls skulle du prøve at lave nogle med æble/kanelsmag… mmmm, de er gode
Sprøjter kan du få på apoteket…
Kanyler har jeg i hobetal - hvor mange ml skal de være på og skal de være med nål og ifald hvor tykke.
:klokker01--------------------…--------------- og så lige en opskrift …ikk
Jeg tror 25 ml vil være helt fint. Nål behøves ikke
Grund opskriften o. lign kan findes på nettet…den jeg bruger er den her:
125g druesukker
450g sukker
100 ml vand
Det hele puttes i en gryde og varmes op til mellem 160 og 165 grader. 162 grader vil være optimalt da man så undgår at massen brænder på.
Man skal stå med et termometer i sukkermassen i al den tid den koger. Termometeret må ikke røre bunden af gryden, fordi man så ikke vil få den rigtige temperatur. Efter det så hældes massen over på en olieret teflon måtte og man bruger så 2 dejskrabere til at vende massen rundt. Når massen så er kølet lidt ned så putter man citronsyre, farvestof og smag i. Alt SKAL være opmålt før man koger sukkermassen, da man skal være ret hurtig med at blande tingene i. Massen køler nemlig meget hurtigt.
Når man har puttet alt i som skal i (alt efter hvilken slags bolsjerman laver) så tager man handsker på…massen er stadig meget, meget varm selv om den er fast så man kan brænde sig godt og grundigt hvis man ikke passer på. Med handskerne på begynder man at trække og strække massen for at få luftboblerne ud. Efter det så kan man forme alt det hjertet lyster, bare man sørger for, igen, at være hurtig.
Alle redskaber skal være smurt i olie for at massen ikke sætter sig fast. Det kan være nødvendigt at tilføje olie til både måtte og redskaber hen ad vejen.
Lakridsbolsjer bør først laves efter 2-3 omgange.
Hvis der ellers er noget du vil vide så send en pb og jeg vil svare det bedste jeg kan.
Håber det hjalp
- nah…det er faktisk mere smags og farvestofferne, her er det jo en udørk, og kan man endelig finde olier til smag kan man ikke engang se om det er foodgrade på deklarationen (de er nemlig tænkt som massageolier)…såååå…var faktisk 3 steder for at få skummetmælkspulver i går før det lykkedes
Det vil jeg så finde frem en af dagene til dig.
De farver og smag jeg har har jeg købt i panduro. Jeg mener man kan få det oplyst hva der er i når man køber det. De skal nemlig have den slags liggende, når det ikke står på flasken/pakken.