Mangler god opskrift på hjemmelavet is

Jeg skal på lørdag have familien til spisning,vi bliver 8 i alt.
Desserten havde jeg tænkt mig skulle være hjemmelavet is og der er jo masser af opskrifter på dette på nettet.
Men er der nogle,der har nogle gode opskrifter,som er afprøvet og fundet rigtig god :slight_smile: ?
Det skal helst være en flødeis.

Det er svært at gå galt i byen med en helt alm. parfait is og det kun fantasien der sætter begrænsninger for fyldet :slight_smile: Her er 3 varianter i 3 forskellige sværhedsgrader og man kan jo altid smage til når man bruger pasteuriserede æggeblommer.

Parfait is tilsat en poste knuste maltesers.
Parfait is tilsat flerfarvede cocktailbær der har lagt i blød i rom, grofthakket chokolade og revet rå marcipan. Evt. med et ekstra sjat rom.
Parfait is tilsat kahlua og lidt stærk kaffe. Bag evt. marengs/fragilitebund med masser af hakkede hasselnødder i først og lad afkøle. Isen kan så fryses ned oven på denne.

http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?13585-Skeems-geniale-bailey-is-udlagt-med-tilladelse-)

den her - det er en af de bedste jeg nogensinde har fået

Denne her kan man bare ikke få nok af :slight_smile:

Muscovado-is med mandler i rom

4 portioner

Ingredienser
Muscovado-is
1 1/2 dl piskefløde
2 dl mælk
1 spsk. glukose
1 dl Dansukker Lys eller Mørk Muscovadoråsukker
5 æggeblommer (pasteuriserede)

Mandler i rom
400 g søde mandler
50 g pistacienødder
1 dl hvid rom
2 dl vand
5 dl Dansukker Lys Muscovadoråsukker

Pisk æggeblommer og muscovadoråsukker sammen. Giv fløde, mælk og glukose et opkog. Pisk æggeblandingen i den varme mælkeblanding. Hæld blandingen gennem en tætmasket si. Kør blandingen i ismaskinen, eller stil den i fryseren i mindst 5 timer. Rør i blandingen af og til. Skold, og smut mandlerne. Læg mandlerne i en pæn glaskrukke.

Bland muscovadoråsukker og vand i en gryde, og kog indtil sukkeret er smeltet. Lad blandingen afkøle. Tilsæt rom. Hæld lagen over mandlerne. Lad stå mindst 1 uge. Serveres til is.

Hvis du anvender Mørk Muscovadoråsukker, får isen en lakridsagtig og kraftigere smag, end hvis du anvender Lys Muscovadoråsukker.

Opskriften er udarbejdet af

Pia - Mums lyder det til. Den må jeg vist afprøve :slight_smile:

Maja R - Hvad er parfait is? :slight_smile:

Eife - Tja, det er et godt spørgsmål. Iflg. wikipedia betyder parfait “perfekt” og “In France, parfait refers to a frozen dessert made of sugar syrup, egg, and cream.” Men der er nu ikke noget sugar syrup i opskriften fra min gode gamle Frøken Jensens kogebog. Der står der bare Flødeis (parfait) og opskriften er:

4 portioner.

3 past. æggeblommer
2 spsk flormelis
Korn af ½ stang vanille
½ l piskefløde

Rør æggeblommer, flormelig og vanille godt. Pisk fløden og bland den forsigtigt i. Cremen hældes i en form og fryses. Rør et par gange i cremen, før den begynder at stive.