Mary gik amok!

Jeg tror ikke hun er blevet stukket af noget, for der var intet at se nogen steder bagefter - ingen hævelser eller lignende, det plejer de trods alt at få hvis de har været udsat for bi/hveps mv. Om hun kan have jokket i noget - jo, måske …?

Men Mary er de seneste par år blevet meget territorial omkring haven, det første år de kom ud stod hun nærmest og prøvede at dytte næse med naboens meget store og meget hvæsende hunkat (hankatten var flintrende ligeglad med hvad der skete i vores have), men senere røg hun selv med på hvæse-galejen hvis hun så kattene hos naboen. Så det kan have været noget overført aggression som følge af noget hun har set uden for haven - jeg ved det som sagt ikke, men det gik dælme hårdt for sig!

Det at fodre sammen skal gøres af flere omgange og jo hurtigere du handler jo bedre. En uge er lang tid at vente…

Hvis kattene hvæser eller noget, så er de for tæt på hinanden, mens du fodrer. Gør gradvis afstanden kortere.

Det er en svær procedure, for afstand er afgørende plus du skal kunne læse dem hele tiden for ellers kan den forværre situationen.

Ingen træningsredskaber er mirakelkure. De afhænger altid af dyret og den, der holder redskabet i hånden. Og denne er en af de sværeste at arbejde med.

MVH

Jeg har heller ikke kunnet vente en uge … Vinnie var på 1. sal i et døgns tid, og han var så ulykkelig over at være alene! Så da han igen virkede som om han var ‘gode gamle Vinnie’ (og Mary i øvrigt ikke havde haft nogle flip på nogen i mellemtiden) tænkte jeg, at nu måtte vi prøve igen.

Samme trick som sidst - server lækker mad, luk Vinnie ind, og vupti æder de af samme skål som om han slet ikke har været væk. Et par store sniffere i rumpen senere, vasker de hinanden.

Nå, men nu er Zylkenen bestilt, så har vi den til en anden gang, hvis det skulle være nødvendigt! Jeg regner dog ikke med at nå at få den allerede til fredag, når Bowie flytter ind! :smiley:

Dejligt at der er ro i flokken igen - håber det varer ved :kryds:

Jeg bestilte Zylkene i lørdags og det kom i dag, så mon ikke du får det inden på fredag.

[quote=Camischa;401364]Jeg ved ikke om der noget omkring det med ‘tilgivelse’, men det er helt klart, at der er nogle racer som er mere opfarende og måske husker ballade bedre end andre. Min - indtil videre - ringe erfaring med MCO må være, at de bare ikke har så meget temperamt som fx aby’er. Det ville være temmelig uhørt at have flere fertile han-aby’er gående sammen, og det har jeg jo med egne øjne set at MCO’er sagtens kan!

Jeg har tidligere måttet omplacere katte - både aby’er og burmesere - som har raget uklar med en eller flere andre katte og derfor har måttet finde ny hjem.

Mht. at spise sammen - ja, det kan være lidt af en mirakelkur. Men træerne vokser åbenbart ikke ind i himlen, for selvom jeg gjorde præcis det samme tidligere i dag da Vinnie kom ind fra sit eventyr, var han stadig så utryg ved Mary at han begyndte at hvæse af hende (da de havde spist …) og stak af, og det trigger bare det dominerende kræ, så hun selvfølgelig løb efter ham. De nåede IKKE at komme rigtig op og toppes, jeg afledte ved at åbne døren ud til havestuen, og det var heldigvis mere interessant for Mary end at jagte Vinnie. Nu er det så Vinnies tur til lidt afkøling på 1. salen - og så krydser vi fingre for, at han senere kan indsluses igen uden problemer![/quote]

Jeg har faktisk ofte flere fertile hankatte gående sammen ( både aby og somali) så - det kan godt lade sig gøre.

Min personlige erfaring er, at fertile abyhunner kan være langt mere dominante og dermed vanskelige af have sammen med andre katte. Jo længere de får lov til at være fertile jo værre kan de blive.

Men der er også forskel på linier. Jeg har meget nemme hunkatte der også som fertile ikke har problemer med hinanden. Men jeg oplever ofte at voksne hunkatte der har gået fertile i en periode simpelthen ikke “gider” de andre katte. En sådan kat vil vi normalt neutralisere og finde et hjem hvor hun kan være alene. Interessant nok har vi set flere gange at efter et halvt års tid eller så så kan hun sagtens kombineres med en sød hankastrat eller en killing eller enddog en anden hunkastrat.

Held og lykke med det,

Teresa