Maske størrelse og højde til kattehegn

Hvad er max maske størrelse et kattehegn må være for at være sikkert.
Hvor højt i ligehøjde og hvor langt i 45% vinkel er påkrævet for det er katte sikkert

Maskestørrelsen kommer vistnok lidt an på hvilken race du har. MCO har jo nogle lidt større ho’der end en siameser f. eks :slight_smile: Ok kan hovedet komme igennem, så kan resten af katten som regel også.

Med de springbønner vi har ville jeg ikke turde andet end at overdække det helt. Altså lægge tag på. Adelie springer NEMT op på toppen af en dør…

Mener at et Enkeltbur er 60 cm højt, 60 cm dybt og 75 cm bredt :slight_smile:
Og heller ligge et par cm til

Hold din kat så dens hage ligger fladt på et bord og mål så fra bordet og lodret op til det højeste sted på kattens hoved…og mål bredden af hovedet på det bredeste sted…se vedhæftede billedfil …maskerne skal være mindre end det, for hvis en kat kan få hovedet ud på den ene eller anden led i maskerne, så kan den trække kroppen med igennem, grundet den måde dens skelet er bygget på.
Medmindre det er velvoksne katte i MCO størrelse er masker på 5 x 10 for store…

Hegnet bør være op mod et par meter højt, hvis altså der kommer overfald på det…hvis ikke, skal det være højere.

De 45 grader overfald bør være fladere end 45 grader og 40-50 cm bred.
Det må ikke være så smalt, at katten kan “stå” med bagbenene i selve hegnet og så nå op over overfaldet med forbenene, det skal være så bredt at den ville skulle klatre med ryggen nedad for at komme ud over kanten.

Bunden skal også sikres så kattene ikke kan klemme sig under det…

Og husk at killinger har mindre hoveder :wink: (I tilfælde af du skulle få en killing, som også skulle bruge haven)

[QUOTE=tzari;670716]Hvad er max maske størrelse et kattehegn må være for at være sikkert.
Hvor højt i ligehøjde og hvor langt i 45% vinkel er påkrævet for det er katte sikkert[/QUOTE]

Jeg ville nu vælge en vinkel på 90 grader, bare for at være på den sikre side :slight_smile:

Altså min - så absolut - ikke kattegale mand (i hvert fald ikke så meget som mig) gik i gang med en længere omgang google - da vi skulle lave løbegård til vores katte…

Skulle have en ordenlig tykkelse… Det måtte ikke være sådan at de kunne få hovedet igennem - det skulle holde til at der kan klatres i det og så skulle det også være sådan at andre legemesdele - herunder poter, haler og andet godt ikke sad fast…

Og han endte op med at beslutte sig for “minktråd” - hullerne er IKKE særlig store og ingen kan få en pote igennem… Så det brugte vi…

Alm. hoensenet er i hvert fald for stort til killinger :tihi:

Vi har brugt 5x5 cm masker, det fås i en højde af 180 cm hos hegnslageret.

Med 180 er det så 130 for hegn og 50 cm for “vinkelstykket” ? Eller 180 på højden og 50 cm sat på ?

Jeg foretrækker elhegn i toppen i stedet for vinkelhegn. Pænere, virker bedre, og beskytter også mod indtrængende katte udefra - det gør en vinkel, der går indad, ikke.
I øvrigt er vores hegn et delfinhegn med 5 x 10 cm masker og 180 i højden.

1 Synes om

Vores lamelhegn er 180 i højden og så med 30 cm trådhegn lodret ind - og nej, det beskytter ikke mod at andre katte der hopper ind…

Altså, vinklen virker bedst, hvis den er 90 grader, og så vil det jo være mest oplagt at lave hegnshøjden 180 cm. høj (indfaldet bidrager ikke til højden, hvis vinklen er 90 grader). Du må bare ikke gøre hegnet højere end de 180 cm. i skel. Men er hegnet for lavt, kan du risikere, at kattene hopper op på ‘fladen’ fra indfaldet.

hvorfor ikke højere end 180 cm?

Vivian - Lovgivning… Medmindre der indhentes tilladelse fra naboen må det ikke være højere end 180 cm i skel - og man er så vidt jeg ved screwed hvis man får ny nabo der ikke er med på det…
Og så er der noget med at jo længere du rykker ind fra skel, jo højere må du bygge på…

Men kan ikke paragrafferne eller noget. Vi har lavet det 180, såeh… :slight_smile:

Det er såmænd hegnsloven, der gælder og den siger 1,80 m i skel - og rykker man det f.eks. 20 cm ind fra skel, må man sætte hegn i 2 meters højde medmindre man derved ødelægger naboens udsigt, for så kan de godt klage alligevel og sandsynligvis få medhold. Det har de faktisk mulighed for også ved hegn på 1,80 i skel, men da kræver det lidt mere.

Jeg har noteret mig, at ganske mange bruger Delfinhegn eller lignende med maskestørrelse 10x5 cm.

Det har jeg så også investeret i, for hvis det kan holde f.eks. Lis Dahlstrøm’s Abyssiniere inde, er det nok også godt nok til Milly, Snehvide og Rags.
Det bliver 180 cm højt med 30cm vinkelret indfald samt strøm ovenpå. Hegnet er stadig under opbygning, så den endelige prøve venter… :wink:

Uhh… Tag endelig billeder af projektet :smiley:

der går noget tid pt er ejg bare ved at vurdere hvad projektet vil koste :slight_smile:

[QUOTE=FinnFrode;672042]Jeg har noteret mig, at ganske mange bruger Delfinhegn eller lignende med maskestørrelse 10x5 cm.

Det har jeg så også investeret i, for hvis det kan holde f.eks. Lis Dahlstrøm’s Abyssiniere inde, er det nok også godt nok til Milly, Snehvide og Rags.
Det bliver 180 cm højt med 30cm vinkelret indfald samt strøm ovenpå. Hegnet er stadig under opbygning, så den endelige prøve venter… ;)[/QUOTE]

Jeg har kigget på delfinhegn. Det kan muligvis holde delfiner og aby’er inde… men siamisser? Jeg føler mig ikke sikker. Når vi får vores lavet tror jeg jeg ville ha’ det bedst med minktråd eller noget tilsvarende småt-hullet :slight_smile: OG tag. (net på toppen i stedet for “bare” et ombuk) Delle springer som en gemse og Phumba klatrer i alt hvad der kan klatres i…