Maskestørrelse ved indhegning?

Jeg har kigget her og godt nok fundet et par tråde, men ikke helt fået svar på de spørgsmål jeg tumler med.

Vi har en slags have (en lille firkant med jord og overgroede fliser, egnet til braklægningsstøtte :wink: ) som vi i snart mange år har haft planer om at hegne ind.

MEN en af de ting der har holdt os tilbage er… at jeg ikke synes jeg kan finde noget hegn der er … højt nok.

Alt det hegn jeg finder hvor maskerne er små nok til jeg ikke vil ha’ konstant dårlige nerver er sådan nogle små ruller hvor det max er 150 cm højt. Og hvis man skal til at samle det midtvejs ser det dels grimt ud, og dels er der jo potentielt en smutvej ud i samlingen.

MEN jeg ved jo at mange her rent faktisk HAR indhegnet deres haver så det må jo enten være mig der er hysterisk med hensyn til maskestørrelsen, eller osse har jeg bare ledt de forkerte steder efter hegn (Bauhaus, Silvan, Harald Nyborg)

Altså… Hvilken maskestørrelse skal man bruge? Hvor højt skal det være når man har en kat der som sin mindste kunst springer op på en åben dør? Og en anden der garanteret vil MASE sig ud for at myrde enhver kat eller hund der kommer inden for synsvidde… (jeg HAR overvejet at lægge “tag” på det hele, men så skal det jo da netop være højt nok til at også Manden med sine 196cm kan gå der uden at filtre håret ind i maskerne i toppen)

Og, ikke mindst: HVOR får man sådan noget hegn?

Vi har brugt galvaniseret volierenet/minknet - rullerne er 90cm brede, så der skal to ruller ovenpå hinanden for at få en højde på 180cm. Rullerne “sys sammen” med ståltråd eller samles med et hav af elektrikerstrips. Nettet fås i flere maskestørrelser - vi har altid brugt de mindste masker. Det vigtige ved en katteindhegning er, at det lodrette hegn sluttes af med en vinkelret stribe hegn hele vejen rundt på 50cm - her er hønsenet velegnet, da det er løsere i nettet og mindre behageligt at klatre i. Dette sys sammen med det lodrette hegn med ståltråd eller elektrikerstrips.
Vi har valgt ikke at bruge strøm i hegnet - det er der sikkert andre, der kan vejlede i, hvordan de har gjort.

Jeg er på vej ud af døren, men prøv at kigge på disse links.

Og jeg tror ikke, du kan få net, der dække 180+ cm i én bane, men andre har altså sat flere baner sammen med godt og pænt resultat. :slight_smile:

Du skal tænke på, at nettet - med stolper og tværliggere - skal kunne bære en kat, der kravler op i det.

Jeg sætter en tværpind i 1 meters højde, hvor banerne samles. Så er det også nemmere at stramme nettet. Det kan godt se lidt grimt ud, hvis det buler på midten.

vh

Andreas

[QUOTE=FinnFrode;632845]
Og jeg tror ikke, du kan få net, der dække 180+ cm i én bane, men andre har altså sat flere baner sammen med godt og pænt resultat. :)[/QUOTE]

Det kommer an på hvor “små huller” du kan leve med. Delfinhegn eller havehegn fra Silvan/Bauhaus fås i 180 cm højde. Hullerne er 5x8 cm og kan fint holde vores 10 ugers killinger inde.

Vi har brugt dette og har en “bund” af stakit under, så højden i alt er på 2,5 m. Dette fordi vi har lagt nettag over hele kattehaven, og ikke ønskede følelsen af at få taget i hovedet.

Mit er almindeligt galvaniseret havehegn (5x10 cm). Det kan kattene ikke komme igennem - heller ikke den mindste, Nullen på 3 kg. :slight_smile: Det er 180 cm. højt (og gravet 10-15 cm. ned) og det fås vist i de fleste byggemarkeder. Ellers kan du finde det hos Hegnslageret i Hedensted.

Der er (ældre) billeder fra haven her og her

[QUOTE=En forhenværende bruger;632925]Det kommer an på hvor “små huller” du kan leve med. Delfinhegn eller havehegn fra Silvan/Bauhaus fås i 180 cm højde. Hullerne er 5x8 cm og kan fint holde vores 10 ugers killinger inde.

Vi har brugt dette og har en “bund” af stakit under, så højden i alt er på 2,5 m. Dette fordi vi har lagt nettag over hele kattehaven, og ikke ønskede følelsen af at få taget i hovedet.[/QUOTE]

Ah. Det var lige netop den størrlese jeg ikke var sikker på havde små nok huller. Syn’s nemlig det mærkede som om en beslutsom kat godt ku’ MASE sig egennem. Men det er måske indbildning? Så er det jo rimelig let :slight_smile:

Og en god ide med stakit i bunden så man kan lægge tag på :slight_smile:

Nu er der jo forskel på hovedstørrelserne hos Maine Coon og siameser/rex-katte :slight_smile: Efter at have set hvor lidt plads, Galliano skulle bruge for at komme ud, da han virkelig ville, har jeg ikke nerver til at have så store masker som i delfinhegn. Mit net er en yderst ucharmerende - men effektiv - kombination af volierenet og hønsenet (som nogen katte bider sig ud af, men mine har aldrig så meget som forsøgt på det :))

Det er der bestemt, og tak for det :wink: Men jeg tror nu alligevel at det er muligt at holde en voksen siam/rex inde, når jeg formår at holde en killing på ti uger inde.

:gruble:[QUOTE=Temple Bar;633053]Nu er der jo forskel på hovedstørrelserne hos Maine Coon og siameser/rex-katte :slight_smile: Efter at have set hvor lidt plads, Galliano skulle bruge for at komme ud, da han virkelig ville, har jeg ikke nerver til at have så store masker som i delfinhegn. Mit net er en yderst ucharmerende - men effektiv - kombination af volierenet og hønsenet (som nogen katte bider sig ud af, men mine har aldrig så meget som forsøgt på det :))[/QUOTE]

Jeg tænker på om man kan kombinere det så der er delfinhegn med en “nederste kant” af noget mere finmasket. De vil vel primært MASE sig igennem der hvor de har fast grund under poterne? Og ikke mens de evt hænger oppe i hegnet?

Hm. Det må da kunne lade sig gøre at få et mere fintmasket net i bredere ruller…:gruble:

Kommentaren var ikke møntet på dig, men på trådstarter, der konkluderede, at fordi du kunne, så kunne hun også - og det er jeg bare ikke enig i. Galliano kom ud gennem et hul, der var mindre end maskestørrelsen på delfinhegn og han var altså fuldvoksen på det tidspunkt :slight_smile:

Enig :slight_smile: Det er i bunden, hvor de kan mase, at jeg ikke tør have delfinhegn.

Nu har abyer et smallere hoved end burmeseren. Mine voksne abyer kan ikke få gynteren gennem delfinhegnet - aby killinger kan.

Jeg har også Delfinhegn fra Poda. 180 cm højt, og med eltråd i toppen. Min erfaring er, som flere andres, at killinger over 12 uger ikke kan komme igennem. Heller ikke vores frihedselskende burmeser har nogensinde gået gennem - eller over - hegnet. Og så mange gange som han er stukket af gennem hoveddørene, så er jeg sikker på, at han også ville være smuttet over/gennem hegnet, om han havde kunnet (der er nemlig fri adgang til løbegården døgnet rundt).

Manden har åbenbart tænkt sig en løsning med plankeværk af en eller anden art i bunden og så net ovenpå. Og så kan de jo netop ikke mase sig ud i ståhøjde :slight_smile: Og så er Delfinhegn vel godt nok? :slight_smile:

Hvad der er godt ved delfinhegn er det er nemt at stramme op så det sidder pænt - det er volierenet ikke.

Se her- der er også vist en super opfindsom hegnsstrammer:-)

http://www.sundisk.dk/haven.htm

På nettet kan man købe hos Hegnslageret Medana A/S.
Vi har lige købt hegn i 180 cm med en maskestørrelse på 5x5 cm hos dem. Vi er nemlig også i gang med at lave en større løbegård til vores 3 prinsesser.