Vi kan bruge alles svar, for er jo ikke kun folk med have der har en mening om hvad der kunne have en betydning, og vi vil gerne have en bred tilgang til emnet, og få så mange forskellige meninger med som det overhovedet er muligt
[QUOTE=Fischer;936005]Her tænkte vi så om det kunne være en idé at se lidt mere på det feminine og det maskuline i forbindelse med haven, selvom vi godt ved at nogle mænd er til roser og nogle kvinder er til at fælde træer og lave bål men det der er tænkt med dette er, at det måske kunne være en mulighed for nytænkning og at det kunne være en ny tilgang til at anlægge haver for dem der ikke helt ved hvad de vil, og man måske så kan lave en mere målrettet have til personen.
[/QUOTE]
Jeg må indrømme, at jeg ligesom Charlotte er meget træt af den moderne tendens til at putte alt og alle i bokse og hvis jeg ansatte en anlægsgartner til at reorganisere min have (lige pt. er den for lille til at det kunne betale sig, men med en større have og en stor pose penge kunne jeg sagtens finde på det :)), ville jeg blive frygtelig ked af at blive præsenteret for et feminint projekt alene med den begrundelse at jeg er kvinde. At en have er feminin ud fra nogle forudfattede meninger om, hvad der er feminint gør den da ikke mere målrettet til mig? Som de fleste mennesker har jeg nemlig både feminine og maskuline sider og som singlekvinde dyrker jeg dem begge
det er vel heller ikke det der er pointen… pointen er at kunne præsentere noget der er hhv feminint og maskulint… og hvis du dyrker begge sider - jamen så ved du jo også nogenlunde hvad du vil og garteren præsenterer dig jo ikke for noget før vedkommende har mødt dig…
enhver der har mødt dig ville jo ikke præsentere dig for et dukkehus-lyserødt-evigpussenusser-tema med mindre vedkommende var debil… men derfor er da da utrolig givende at kunne pinpointe fællestræk hos folk der bliver en succes i haven udfra det køn de har…
uanset hvad man i øvrigt mener om at putte folk i kasser er det nu engang praktisk at kunne pege på fællestræk der er populære hos nogen og bruge det aktivt… og nu også i haver
[QUOTE=Battlestar;936072]det er vel heller ikke det der er pointen… pointen er at kunne præsentere noget der er hhv feminint og maskulint… og hvis du dyrker begge sider - jamen så ved du jo også nogenlunde hvad du vil og garteren præsenterer dig jo ikke for noget før vedkommende har mødt dig…
enhver der har mødt dig ville jo ikke præsentere dig for et dukkehus-lyserødt-evigpussenusser-tema med mindre vedkommende var debil… men derfor er da da utrolig givende at kunne pinpointe fællestræk hos folk der bliver en succes i haven udfra det køn de har…
uanset hvad man i øvrigt mener om at putte folk i kasser er det nu engang praktisk at kunne pege på fællestræk der er populære hos nogen og bruge det aktivt… og nu også i haver :)[/QUOTE]
Hvorfor skal forskellige elementer absolut placeres i kasser? Hvorfor skal blomster defineres som henholdsvis feminine eller maskuline? Det giver bare ingen mening for mig overhovedet, for det er altså de færreste mennesker i denne verden, der er 100% feminine eller 100% maskuline og hvis man alligevel skal kunne tage fra begge kasser, hvorfor så ikke have én stor?
Hvis en anlægsgartner kom og spurgte mig, ville hn få mine yndlingsfarver (som sjovt nok er blå, lilla og lyserød i forskellige nuancer - puttenusse eller ej) og ordet “vedligeholdelsesfrit”. Så skal den anlægsgartner ikke komme med elementer fra kassen med feminine ting, fordi jeg tilfældigvis foretrækker feminine farver og blomster - hn skal komme med ting, der passer til mig uanset prædikat. Og det skal h*n finde ud af ved at spørge mig, ikke ved at kigge i en boks.
Nu er dette projekt jo ikke tiltænkt at vi skal til at ud og igang med kun at lave haver der er maskuline eller feminine, det er tænkt som en tema have, lige som man kan lave en spiselig have, en “formet” have, en handikapvenlig have, og så meget andet. Vi skulle så selv finde på noget at lave og der valgte vi dette, da det er meningen med disse tema haver, at det skal sætte tankerne igang og måske give nye idéer, og vi har jo ikke tænkt os kun at lave en feminin have, men lave en del af hvert, og så også forbinde dem.
Og om vi tror det kunne være en hjælp som privat person, der måske ikke har så meget erfaring med haver, og som ikke helt ved hvad de vil, at de kan sige at de ønsker sig noget feminint, eller noget “drengene” ikke griner af. Det er jo ikke anderledes end at en gartner spørger dig om det er en spiselig have du ønsker dig.
Men alligevel mange tak for svaret, for vi skal se på alle sider i denne sag, når vi skal komme ind på hvad folk tænker om projektet og om det kunne tænkes at være en relevant ting at overveje, når man skal råde og vejlede en kunde, med hensyn til valg af elementer i haven.
Jeg har ingen have… Men havde jeg en (og en havearkitekt OG en person til at passe det :D) ville det ende i noget fjernøstligt inspireret. Jeg er vild med det rislende vand, symmetrien, æstetikken i det. Men er det maskulint eller feinint? Letheden og æstetikken og vandet er vel feminint. Men symmetrien og strengheden? Ehm - pas… men jeg har da puslet med billeder af, hvad jeg kunne ønske, hvis kun fantasien satte grænser.
Ups - forummet skalerer ikke selv billeder mere… så de blev lige store nok. Undskyld
[QUOTE=Fischer;936005]…
Og så kunne det godt tænkes vi gerne vil tage imod tilbudet fra dig Carina, om at komme og kigge have og tage billeder, men det vender jeg lige tilbage med når vi kommer så langt, for lige nu er vi kun i opstarten af opgaven[/QUOTE]
Du siger bare til hvis det bliver aktuelt, så kigger vi på det
Ann R det er godt nok en lækker have du sådan går og drømmer om, der måtte også godt komme en forbi mig engang og lave sådan en have, hvis de sådan manglede et eller andet at give sig til og bruge alle deres penge på
Og tak Carina, det finder vi lige ud af hvis det blive aktuelt
[QUOTE=Charlotte Oeh.;935849]Jeg er måske inde i en periode, hvor jeg er ved at få pip af, at folk altid skal
grupperes og puttes i kasser, og så får jeg altså svip, når haven så pluselig
også skal analyseres og puttes i en feminin eller maskulin kasse :høhø:[/QUOTE]
Enig!
Eller en “gammel” vs “ung” have himler med øjnene.
Hjemme hos mine forældre var det så ret traditionelt:
Min far interesserede sig kun for det nyttige, og han dyrkede masser af grøntsager og bær, også til salg - selvom det var meget hårdt slid, som han ikke fik det store ud af i mønt.
Min mor interesserede sig mest for det skønne, og hun dyrkede sin prydhave samt masser af potteplanter i stor stil.
Personligt kunne jeg godt tænke mig en kolonihave et sted, hvor jorden er ren (mange kolonihaveforeninger heromkring ligger på forurenet jord), og så dyrke lidt nyttehave af de af mine favoritter, som er latterligt dyre i et supermarked: Ærter (rokokoens yndlings-urt par excellence), som jeg aldrig har kunnet få nok af, kirsebær, blommer, og nogle slags stikkelsbær. Og brombær.
En remonterende duftrose til at klippe buketter af, hvis der er plads.
Men så sandelig ikke noget, der er særligt arbejdskrævende, og slet ikke i en skala som mine forældres. Det ville blive noget med træflis, så lugningen bliver minimal. Been there, done that, and done with it
Når jeg hører ‘feminin/maskulin’ om noget, som en have, tænker jeg som sådan slet ikke på hvad en kvinde/mand vil foretrække, men mere yin/yang - altså groft sagt at lyst og åbent repræsenterer det feminine og det mørke og bastante (i mangel af et bedre ord) repræsenterer det maskuline … Det har intet at gøre med hvad nogen vil foretrække, men at lave delelementer af det ene eller andet til at give modspil - fx en rå, mørk granitfigur som kontrast til et smukt, åbent Magnoliatræ eller et bed med udelukkende mørke blomster som modspil til et andet bed med lyse blomster (evt. samme bed, som så kunne være ‘maskulint’ om foråret og ‘feminint’ sommer/sensommer!).
Jeg tror egentlig at det med yin/yang er et godt udgangspunkt. Og sammeholdt med Anns (grimme ;)) billeder vil jeg sige at netop en japansk have har begge dele. Detregelrette, symmetriske… og så det flydende, vandet der netop ikke ligger i faste rammer (eller… det gør det så i en ægte japansk have, men der er det tilstræbt at det netop ser naturligt, flydende, ud :))
Hvis jeg ikke skulle tænke på vedligeholdelse og ikke skulle tænke på at jeg gerne ville ha’ et sted hvor kattene kunne komme ud, så var jeg helt klart til en japansk have med sirligt revet grus (som symboliserer havet forresten, derfor bli’r det revet i et nyt mønster hver dag) nogle træer/buske, og vand der risler.
Men jeg ved også godt at jeg aldrig ville få hverken luget det der “hav” eller revet det i et nyt mønster hver dag… så… nej. måske er asfalt ikke sådum en ide alligevel
Jeg så for resten nogle fuldstændig fantastiske billeder engang fra en norsk (tror jeg?) siam-opdrætter, der havde lavet en kattehave i noget henad japansk stil. Det så totalt eventyrligt ud, men jeg har ikke kunnet finde billederne igen - desværre