[QUOTE=Battlestar;935726]det er faktisk et AFSINDIG godt spørgsmål
… jeg går selv og er ved at designe en have på 3600 kvm… jeg vil ikke have nogen planter i den (nye jeg selv planter i hvert fald) der ikke er spiselige
- mit eget tema er den spiselige have 
slotshaver er maskuline… der er intet petit eller “hemmeligt” ved dem… de gemmer ikke på små hemmeligheder… hvis der er “hemmeligheder” så skal de ses fra oven fordi de er en del af et kæmpe hele… de er grandiose og smukke fordi de er så… prangende i deres enormhed… skønheden ligger ofte i de kæmpe alleer, de enorme bede og de sindrige buskesystemer
den feminine have er den du skal gå og kigge nøje efter for at finde de små hemmeligheder… det kan være den lille bitte plet der pludselig viser et væld af hjulkrone der med sine blå blomster passer perfekt ind med alligevel er uventet…
det kan være det lille bitte højbed der er anlagt så det blomstrer hele året… eller den lille sti der bringer dig rundt til alle havens små finurligheder… der kan være enkelte træer - typisk valgt for de smukke blomster - paradisæblet måske fordi de er så fantastisk dekorativt med blomster om foråret og røde æbler hele efteråret
jeg kan ikke give jer billeder af min endnu - selvsagt… for indtil videre er hele planen på en powerpoint… men fordi jeg har tema på alt spiseligt så er haven anlagt efter det… at træerne skal have optimal lys og bestøvning, at surbundsbedene er i den lave ende af haven hvor der er mest skygge, at bedene er placeret så de får optimale vækstbetingelser…
jeg er pige… og selv om jeg har anlagt det hele efter praktisk foranledning, kan jeg se en vis symmetri i det jeg har lavet… tingene er samlet, der er planlagt en kæmpe græsplæne i midten - der er ønske om lys, luft og plads… der er planlagt med tanke på børn der skal have plads til at løbe og lege…
og alle planter er placeret i højbede for det praktiske i vedligeholdet…
jeg ved ikke om man kan kønsplacere mine valg
men jeg har forsøgt at have så meget fokus på det fremtidige vedligehold som muligt… den skal være let at passe når den er færdig og den skal kunne udvides
ingen tvivl om at jeg selv synes den er feminin fordi den slet ikke har slothavernes grandiositet - men det er jo blot min fortolkning :)[/QUOTE]
Jeg tænker at dine valg er ret feminine. 
Mht. spiselige planter/nyttehave, så tror jeg det er ret feminint at indarbejde
det i resten af haven. Altså at der f.eks. står jordbær rundt om i bedene,
og at træer både skal være kønne og give frugt.
Og så vil det mere maskuline være at anligge en decideret køkkenhave.
Men det er jo en grov generalisering, og selvfølgelig kan der være mellemting.