Maskuline og Feminine træk i haven

Jeg har brug for lidt hjælp til et projekt jeg laver på min uddannelse. Vi er ved at designe en tema have, hvor vi vil se på om der er feminine og maskuline træk i en have.

Så mit spørgsmål til jer er:

Hvad syntes du er feminint i en have?

Hvad syntes du er maskulint i en have?

Og så hvis der er nogen som kunne have lyst, ville vi rigtig gerne se billeder af jeres haver, hvor i måske kommer med lidt forklaring på om i syntes den er feminin, maskulin, eller en god blanding, da vi også skal have billed forklaring med i opgaven.

Håber i har lyst til at dele jeres meninger og tanker om dette, da jeg ved mange er jer kan lide at være i haven eller i interessere jer meget for den. Men vi vil selvfølgelig også gerne have tanker fra alle der ikke går så meget op i haven :slight_smile:

Jeg har desværre ikke selv have, så kan ikke lige komme med billeder.
Men det jeg tænker…:

Feminint: Lyse farver, symmetri, lys og luft, spinkle og fine planter

Maskulint: Mere naturpræget beplantning, mørke farver, store træer, sten, tilfældighed

det er faktisk et AFSINDIG godt spørgsmål :slight_smile: … jeg går selv og er ved at designe en have på 3600 kvm… jeg vil ikke have nogen planter i den (nye jeg selv planter i hvert fald) der ikke er spiselige :slight_smile: - mit eget tema er den spiselige have :slight_smile:

slotshaver er maskuline… der er intet petit eller “hemmeligt” ved dem… de gemmer ikke på små hemmeligheder… hvis der er “hemmeligheder” så skal de ses fra oven fordi de er en del af et kæmpe hele… de er grandiose og smukke fordi de er så… prangende i deres enormhed… skønheden ligger ofte i de kæmpe alleer, de enorme bede og de sindrige buskesystemer

den feminine have er den du skal gå og kigge nøje efter for at finde de små hemmeligheder… det kan være den lille bitte plet der pludselig viser et væld af hjulkrone der med sine blå blomster passer perfekt ind med alligevel er uventet…

det kan være det lille bitte højbed der er anlagt så det blomstrer hele året… eller den lille sti der bringer dig rundt til alle havens små finurligheder… der kan være enkelte træer - typisk valgt for de smukke blomster - paradisæblet måske fordi de er så fantastisk dekorativt med blomster om foråret og røde æbler hele efteråret

jeg kan ikke give jer billeder af min endnu - selvsagt… for indtil videre er hele planen på en powerpoint… men fordi jeg har tema på alt spiseligt så er haven anlagt efter det… at træerne skal have optimal lys og bestøvning, at surbundsbedene er i den lave ende af haven hvor der er mest skygge, at bedene er placeret så de får optimale vækstbetingelser…

jeg er pige… og selv om jeg har anlagt det hele efter praktisk foranledning, kan jeg se en vis symmetri i det jeg har lavet… tingene er samlet, der er planlagt en kæmpe græsplæne i midten - der er ønske om lys, luft og plads… der er planlagt med tanke på børn der skal have plads til at løbe og lege…

og alle planter er placeret i højbede for det praktiske i vedligeholdet…

jeg ved ikke om man kan kønsplacere mine valg :slight_smile: men jeg har forsøgt at have så meget fokus på det fremtidige vedligehold som muligt… den skal være let at passe når den er færdig og den skal kunne udvides :slight_smile: ingen tvivl om at jeg selv synes den er feminin fordi den slet ikke har slothavernes grandiositet - men det er jo blot min fortolkning :slight_smile:

[QUOTE=Battlestar;935726]det er faktisk et AFSINDIG godt spørgsmål :slight_smile: … jeg går selv og er ved at designe en have på 3600 kvm… jeg vil ikke have nogen planter i den (nye jeg selv planter i hvert fald) der ikke er spiselige :slight_smile: - mit eget tema er den spiselige have :slight_smile:

slotshaver er maskuline… der er intet petit eller “hemmeligt” ved dem… de gemmer ikke på små hemmeligheder… hvis der er “hemmeligheder” så skal de ses fra oven fordi de er en del af et kæmpe hele… de er grandiose og smukke fordi de er så… prangende i deres enormhed… skønheden ligger ofte i de kæmpe alleer, de enorme bede og de sindrige buskesystemer

den feminine have er den du skal gå og kigge nøje efter for at finde de små hemmeligheder… det kan være den lille bitte plet der pludselig viser et væld af hjulkrone der med sine blå blomster passer perfekt ind med alligevel er uventet…

det kan være det lille bitte højbed der er anlagt så det blomstrer hele året… eller den lille sti der bringer dig rundt til alle havens små finurligheder… der kan være enkelte træer - typisk valgt for de smukke blomster - paradisæblet måske fordi de er så fantastisk dekorativt med blomster om foråret og røde æbler hele efteråret

jeg kan ikke give jer billeder af min endnu - selvsagt… for indtil videre er hele planen på en powerpoint… men fordi jeg har tema på alt spiseligt så er haven anlagt efter det… at træerne skal have optimal lys og bestøvning, at surbundsbedene er i den lave ende af haven hvor der er mest skygge, at bedene er placeret så de får optimale vækstbetingelser…

jeg er pige… og selv om jeg har anlagt det hele efter praktisk foranledning, kan jeg se en vis symmetri i det jeg har lavet… tingene er samlet, der er planlagt en kæmpe græsplæne i midten - der er ønske om lys, luft og plads… der er planlagt med tanke på børn der skal have plads til at løbe og lege…

og alle planter er placeret i højbede for det praktiske i vedligeholdet…

jeg ved ikke om man kan kønsplacere mine valg :slight_smile: men jeg har forsøgt at have så meget fokus på det fremtidige vedligehold som muligt… den skal være let at passe når den er færdig og den skal kunne udvides :slight_smile: ingen tvivl om at jeg selv synes den er feminin fordi den slet ikke har slothavernes grandiositet - men det er jo blot min fortolkning :)[/QUOTE]
Jeg tænker at dine valg er ret feminine. :slight_smile:

Mht. spiselige planter/nyttehave, så tror jeg det er ret feminint at indarbejde
det i resten af haven. Altså at der f.eks. står jordbær rundt om i bedene,
og at træer både skal være kønne og give frugt.
Og så vil det mere maskuline være at anligge en decideret køkkenhave.
Men det er jo en grov generalisering, og selvfølgelig kan der være mellemting.

[QUOTE=Tea;935735]Jeg tænker at dine valg er ret feminine. :slight_smile:

Mht. spiselige planter/nyttehave, så tror jeg det er ret feminint at indarbejde
det i resten af haven. Altså at der f.eks. står jordbær rundt om i bedene,
og at træer både skal være kønne og give frugt.
Og så vil det mere maskuline være at anligge en decideret køkkenhave.
Men det er jo en grov generalisering, og selvfølgelig kan der være mellemting.[/QUOTE]

jeg er tilbøjelig til at give dig ret - i hvert fald for mit vedkommende fordi jeg totalt har fravalgt køkkenhave… min valg er faldet på træer og buske der skal beskæres hvert forår og jeg har anlagt et kæmpe krydderurte højbeds-system og 2 drivhuse - men ingen køkkenhave :slight_smile:

ud over lige anlægningen af haven - så har jeg ingen “rode i jorden” projekter… ikke megen lugning og alle træer er anlagt i stensætninger så de hæves 20 cm over jorden og dermed giver indtryk af mere lys og luft…

jeg er pragmatiker til fingerspidserne… og jeg har forkærlighed for ALT hvad der har med konditori og is at gøre - hvilket jeg altid har drømt om at kunne gå lige ud i haven og skaffe materialer til…

hvis min forkærlighed lå til de gamle danske retter med kål og kartofler og løg og beder så havde mine valg måske faldet anderledes ud :slight_smile: men rent fysisk ville det være for hårdt for mig at vedligeholde - jeg har ikke helbred til at ligge på knæ og luge - jeg skal kunne række lige ind og tage fat om nældens rod (så at sige)

hvis jeg skulle angribe problemstillingen maskulin/feminin - så ville jeg nok samtidig kigge på ideen med haven… for som Tea siger - så er der jo en meget stor mellemting hvis man kun kigger feminin/maskulin…

men ville der også være så stort en mellemting hvis spørgsmålet lød:

hvordan ville en maskulin/feminin rosenhave blive anlagt, eller frugthave, eller stensætning eller valg af lys, luft, gange, planter ect ect ect…

valgene vil nok helt sikkert være kønspræget når forudsætningerne er de samme… i hvert fald lettere at se :slight_smile:

Jeg tror, at de fleste folk nok mest vil betegne min have som feminin - organiske former, romantisk stil og godt med rosa nuancer. :cool2:

Jeg har nogle - lidt ældre - billeder af haven liggende på min profil, hvis du vil se den. :slight_smile: Der sker dog hele tiden nyt i min have, den er i evig forandring - men jeg kan desværre ikke uploade nye fotos…det virker desværre ikke pt. :frowning:

Jeg synes så ikke, at det giver mening at tale om femine eller maskuline haver.

Mange tak for de svar der allerede er kommet :slight_smile: håber der kommer mange flere.

Jeg ville selvfølgelig gerne komme med vores egne idéer og sådan, men så ødelægger jeg lidt det som er meningen med dette, da vi ville se på hvad den “almindelige” haveejer tænkte om dette. For vi skal også kontakte nogle landskabsarkitekter og uddannede gartnere, for at få deres syn på sagen, og for at høre om det er noget de lægger vægt på bevist, eller om det måske er noget man tænker på ubevist når man anlægger en have, eller om det måske er noget man burde begynde at tænke mere over. :slight_smile:

Det er også nogle spændende betragtninger i allerede kommer med, og det giver nogle nye idéer til hvad vi måske også skal have med i den lille have vi skal have designet :thumbup: så bliv endelig ved med at komme med bud på hvad der kunne være begge del.

Jeg kan også godt se det med at der er et område som er midt i mellem, og det har vi også tænkt på, for de to halvdele skal selvfølgelig flettes sammen, så man også får en helhed ud af det.
Det er nok egentlig en ting jeg ikke fik med, for det vi skal er at vi skal have lavet en rund have, hvor vi sætter det feminine op mod det maskuline, og så skal prøve også at få det flettet sammen. :slight_smile:

Nej du kan godt have ret i at det ikke giver så meget mening at tænke på den måde, men kunne være rigtig dejligt med en uddybning af hvorfor du ikke mener det giver nogen mening? Idéen bag dette projekt er selvfølgelig at få skabt lidt en debat omkring det hele, og om man måske kunne få lavet en mere optimal have for både ham og hende. Og for overhovedet at se på om der er noget der kan kaldes feminint og maskuling i en have. :slight_smile:

Om en have er maskulin eller feminin afhænger vel af hvem der ser på det :slight_smile:

Ifølge min mand så er en rigtig have et sted hvor han kan fræse rundt på sin traktor og pløje alt ned og min ide om en feminin have er et sted hvor jeg kun skal nusse omkring blomsterne og ikke knokle med at holde buskbestanden nede fordi det ser pænt ud. Jeg tror egentlig at min sommerhus have passe os begge to godt. Der er kun græsplæne og en enkelt hæk og resten er grønt i skel som ikke skal klippes. Skulle jeg bo her fast så ville forbedet blive udvidet med potter med blomster og et lille hjørne bag garagen ville nok blive til køkkenhave som det var da vi overtog huset. Et par frugttræer skulle nok også plantes, en hvid mur ud mod vejen der viser hvor skel er :slight_smile:

Jeg er kvinde og min have er kun min ( bortset fra at jeg deler den med kattene) - men det er mig det bestemmer indretningen.

Jeg har gået efter det naturlige og småvilde, nemt at passe. Det primære arbejde er at slå græsset ind imellem og så klippe buske, træer og hække.
Da jeg er vild med blå blomster og lilla og hvide - så er de mange af dem i min have - men igen - det hele er baseret på at kunne passe sig selv så meget som muligt.
Min have er indhegnet og lukket sådan at der er meget lidt indsyn - jeg ved ikke om det er et kvindeligt tegn - men der er to årsager til dette - den ene er kattene
og den anden er at det giver læ ( og jow, jeg kan godt lide mit privat liv).

Jeg giver mine buske og træer lov til at brede sig meget som de vil - dog under en vis kontrol. Der kommer nye blomster hvert år jeg aldrig har set før - ud over dem jeg selv planter og sår
og det synes jeg er super. For mig er ukrudt alt det JEG ikke vil have - og det er ofte helt anderledes end hvad “normale” havefolk siger er ukrudt.

Jeg roder også i min have - så der kan ligge store bunker af kvas der så vokser hængeplanter over. Derudover pynter jeg min forhave med sommerfugle af metal og træ, små “klokker” lavet som katte, og jeg elsker at have de der små hængende der klinger så pænt når det blæser ( kan ikke lige huske navnet).

Min have er ret overraskende - ingen lige steder - alt er kantet og afrundet og går lidt op og ned ad bakke - små steder man ikke ser de første mange gange man kommer her fordi
det kan være svært at trænge der ind. Flere af havens områder for lov til at vokse vildt så kræver økse og mobiltelefon og GPS hvis man tør vove sig derind i det hele taget.
For tiden er der spindelvæv over hele haven - smukke og kæmpestore med flotte store edderkopper i mange farver - på kryds og tværs - og en kæmpe brumbær ranke har lagt sig over hegnet i baghaven og ned over en af løbegårdene - svær at få fat i bærerne - men passer på en eller anden måde godt til haven. Og jeg gør så men hvad jeg kan for at udrydde den.

For mig er haver ikke hverken feminine eller maskuline men nok PERSONLIGE - lige som jeg er MERE end kvinde - jeg er MIG - sådan spejler min have MIG - og er derfor helt
anderledes end nogen anden have.

Hvordan man sammensætter sin have, afhænger jo af hvilke præferencer
man har.

Jeg kender mænd, der har roser, som deres store passion og dermed
dyrker dem i mange farver - også de lyserøde, hvis vi nu skal tale femine
og maskuline farver - men jeg kender også mænd, der er til græsplæne
og kun græsplæne.

Jeg kender kvinder, der er mere til kartoffelbede og brombærbuske, og jeg
kender kvinder, der bruger sommeren med rumpen i vejret for at holde
orden i blomsterbedene.

Jeg elsker naturen, og jeg elsker de mange forskellige haver, jeg har set.
Det kan være så afstressende at opleve en have, nyde syn og dufte og
koble helt fra i forhold til alle de indtryk, vi konstant bombarderes med på
arbejdet, i bilen, fra radio, fjernsyn, reklamer osv., og derfor synes jeg
altså, at det er noget pladder, hvis man nu skal til at målrette kampagner
til enten mænd eller kvinder, når det kommer til naturen selv.

En plante er pr. definition hverken udstyret med maskuline eller feminine
træk, men man kan sikkert godt bilde nogen det ind, hvis man gør en ind-
sats. Men helt ærlig til hvilket formål?

[QUOTE=Charlotte Oeh.;935816]
En plante er pr. definition hverken udstyret med maskuline eller feminine
træk, men man kan sikkert godt bilde nogen det ind, hvis man gør en ind-
sats. Men helt ærlig til hvilket formål?[/QUOTE]

en plante er ikke pr def. m/f - men en have??..

jeg tror som havearkitekt fx eller anlægsgartner der skal forstå hvad kunderne ønsker - der er det helt sikkert en debat der er værd at have… for der er uden tvivl nogle grundlæggende fællesnævnere hvis man kigger efter…

lige som dig er jeg enig i at det grundlæggende handler om hvad man vil med sin have - men når det er etableret tror jeg faktisk godt at maskulin/feminin indgangsvinklen kan bruges…

om ikke andet så blot for at få et mere overordnet billede af hvad mulighederne kunne tænkes at være på de enkelte parceller…

kunden har jo altid ret - det er bare ikke altid de lige ved hvad de har ret i :slight_smile:

[QUOTE=Battlestar;935839]en plante er ikke pr def. m/f - men en have??..

jeg tror som havearkitekt fx eller anlægsgartner der skal forstå hvad kunderne ønsker - der er det helt sikkert en debat der er værd at have… for der er uden tvivl nogle grundlæggende fællesnævnere hvis man kigger efter…

lige som dig er jeg enig i at det grundlæggende handler om hvad man vil med sin have - men når det er etableret tror jeg faktisk godt at maskulin/feminin indgangsvinklen kan bruges…

om ikke andet så blot for at få et mere overordnet billede af hvad mulighederne kunne tænkes at være på de enkelte parceller…

kunden har jo altid ret - det er bare ikke altid de lige ved hvad de har ret i :)[/QUOTE]

Jeg er måske inde i en periode, hvor jeg er ved at få pip af, at folk altid skal
grupperes og puttes i kasser, og så får jeg altså svip, når haven så pluselig
også skal analyseres og puttes i en feminin eller maskulin kasse :høhø:

Men jo - kompostbunker, de er helt sikkert enormt maskuline :cool:

…nu skal jeg nok være sød :engel2:

[QUOTE=Charlotte Oeh.;935849]Jeg er måske inde i en periode, hvor jeg er ved at få pip af, at folk altid skal
grupperes og puttes i kasser, og så får jeg altså svip, når haven så pluselig
også skal analyseres og puttes i en feminin eller maskulin kasse :høhø:[/QUOTE]

haha - det kender jeg godt :slight_smile: - sådan en periode dukker op fra tid til anden hos mig også… sidst jeg fik et udbrud var en bekendt der puttede dyr i kæledyrskasser… der kom djævelens advokat godt nok op i Gitze :slight_smile:

selv om praksis er nuanceret er teoretisk viden jo aldrig at kimse af… selv om den hurtigt kan være en kende stereotyp :slight_smile:

og du har hetl ret i det med komposten - min mor var indædt modstander af fars kompostbunker selv om hunlevede med dem i 35 år - da han ikke kunne passe dem mere blev de afskaffet med det vuns :slight_smile:

tja… tror nok jeg hælder lidt til det allerede skrevne med at det kan være svært at putte ting i en have i en bestemt femi/masku boks.

Hos os er der fx. en rosenhave som vi begge kan lide, men jeg er den der holder den.

Vi har også køkkenhave, som jeg stort set holder, med undtagelse af kartoflerne. Dem gider jeg kun spise, delen med at hyppe dem osv, ikke tale om jeg gider det, så dem står kæresten for.

Tilgengæld har vi et bålsted oppe bagi haven som er meget groft indrettet som kæresten gerne ville have det. På et tidspunkt vil jeg gerne have det mere indrettet, men jeg ved ikke om vi helt er enige endnu på det punkt :). I samme del af haven er der en træstub som manden står og slår søm i med kammersjukkerne mens de kyler øl i hovedet :høhø: Hvis ikke det er maskulint, så ved jeg ikke hvad det er.

Men altså… Fischer, du bor jo i Slagelse, så I skal være velkomne til at komme forbi og kigge på vores have og se om det er noget i kan bruge i jeres projekt. (Hvad læser du siden du har sådan et projekt… gartner? )

Jeg har en eller anden uforklarlig idé om at bede med granitskærver med stedsegrønne, “vedligeholdesfri” træer og buske er maskuline. Altså en have som er nem at vedligeholde, uden diverse krævende blomster(-buske). Der er græs i “midten” i en form der er nogenlunde nem at komme til med græsslåmaskinen, og der skal sjældent ryddes ukrudt. Men jeg har aldrig haft have, så jeg ved ikke hvor meget du kan bruge min forudindtagede holdning til :tihi:

Her vil Manden gerne asfaltere hele haven… Det er vel maskulint? :wink:

(og da jeg TRODS ALT ikke synes det ser så pænt ud pusler han med planer om at anlægge jernbane derude i stedet for. Jeg synes jo så hellere vi skulle indhegne det til kattene…)

Det ser jo super godt ud med alle jeres svar, både dem der er for og dem der er imod :thumbup: vi kan som sagt bruge det hele, og da det kun er et skole projekt, er det ikke noget vi skal til at pådutte gartnerene at reklamere for :smiley:

Jeg læser til jordbrugsteknolog og vores opgave lyder som sagt på at vi skal lave en tema have. Hvis nogen har været i valby og se de temahave der er lavet derinde i forbindelse med at de var kulturby for en 14-15 år siden, er det sådan noget vi skal lave, og så skal vi lave en større opgave omkring det.

Her tænkte vi så om det kunne være en idé at se lidt mere på det feminine og det maskuline i forbindelse med haven, selvom vi godt ved at nogle mænd er til roser og nogle kvinder er til at fælde træer og lave bål :slight_smile: men det der er tænkt med dette er, at det måske kunne være en mulighed for nytænkning og at det kunne være en ny tilgang til at anlægge haver for dem der ikke helt ved hvad de vil, og man måske så kan lave en mere målrettet have til personen.
Og selvfølgelig må kvinder have bålplads og granit i haven, det er slet ikke sådan tænkt :slight_smile: men når man skal lave en tema have, og folk i teorien skal komme og se på den og gå rundt i den, er man nødt til at gå lidt i yderligheder, for ellers bliver det jo bare en helt almindelig have :stuck_out_tongue:

Og så kunne det godt tænkes vi gerne vil tage imod tilbudet fra dig Carina, om at komme og kigge have og tage billeder, men det vender jeg lige tilbage med når vi kommer så langt, for lige nu er vi kun i opstarten af opgaven