Nogen som har erfaring med at give massage til kattene?
jeg har efterhånden taget en del kurser ud i hundemassage - og det er de samme greb og strygninger man bruger til kattene.
herhjemme er det så min lille bitte hankat som selv stort set hver aften kommer op i sofaen og har trænet mig, til at give ham lidt massage.
…og som info. Hvis man har en kat der får prednisolon vil man kunne forebygge at den får den der klassiske prednisolon form, hvis man dagligt giver den en lidt bindevævs massage.
Ja det kan du tro - og kun yderst positive erfaringer.
Mine er også trænet løbende til at acceptere det - Tip troede han sku dø første gang vi havde Trine på besøg. Hun er massør. Anden gang havd ejeg arbejdet med ham, så der lå han stille og nød det:-)
Tara får jo massage hver uge for at undgå smerter som følge af de spændinger hendes HD kan give. Vi TROR - og vi er dyrlægen, Trine og jeg - at hun har en lille bitte smule ondt i HDen i venstre side, derfor kompensere hun en anelse - så lidt, at vi ikke kan se det, for vi er jo bare dumme mennesker - og det gir så spændinger andre steder - som hvis de ikke masseres væk forvandler hende fra sød mittetat til en furie, der kaster en skygge med horn på væggen, når jeg eller andre katte går forbi.
Massagen virker - jeg var selv meget overrasket over den positiev effekt det gav.
Jeg masserer desuden til husbehov selv, men slet slet ikke som Trine. Hun går jo ind og løsner sener osv. Det skal man uddannes i, før man gør, mener jeg. En kat har ingen skulderblade, så den er ikke helt ufarlig selv at arbejde med.
Jan giver løbende både hunde og katte massage…
Vi er så heldige at vores dyrlæge også er lærer/instruktør/censor for hundemassører, så Jan har gennem tiden helt uformelt og i takt med at Sif (dengang) fik brug for mere og mere hjælp til sine gamle muskler, blevet instrueret så meget, at han vel egentlig nok kunne kalde sig massør, hvis han ville
Lige pt kan vi se, at han hjælper Dise og Leo med massagen…
Dise har fået konstateret slidgigt i forpoterne, ryggen og omkring hoften… typisk slid hos en brugshund
Leo ved vi ikke rigtig noget om endnu… hun giver sig en smule, når man manipulerer hendes ene side omkring hofteregionen…
I morgen tager vi derfor til kiropraktor - og afhængigt af dette besøg besluttes det videre forløb, som i det mindste vil inkludere røntgen… og så får vi ser derfra…
Ja det er også en HUNDE massør, der fixer Tara:-) Men hun har en stor viden om kattens anatomi også - fx at d eingen skulderblade har, og det er en ret vigtig pointe:-)
Hun siger, at der ikke findes nogen god uddannelse i DK til kattemassør, og at man skal se sig for, fordi nogle hundemassører ikke ved det med kattens anatomi, der adskiller sig fra vufferen…
Hun har lovet at lære mig det til husbehov, men jeg kan/tør slet ikke tage fat i Taras hofter, som hun gør. Jeg er meget overrasket over, så godt det virker på Tara, og at hun bliver liggende selvom hun ind imellem piver lidt - for massage kan jo gøre auvs… hvis man har lidt der sidder. Det ved vi fra os selv… Men med tiden bliver det naturligvis mere behageligt.
Jeg er rigtig glad for vores massør, som virkelig hjælper Tara. Sandsynligvis skal hun ha massage resten af hendes liv - målet er at få hende af metacam - og jeg vil hellere betale for massagen end for smertestillende. I sidste ende er udgiften den samme, men massage er ikke hård mod nyrer osv (det ved jeg ikke om metacam er, men min erfaring siger mig,at der altid er nogle bivirkninger ved medicin… )
Øhmmm - en kat har altså skulderblade… de er bare ikke fæstnet på resten af skelettet, som fx på mennesker Og dét er væsentligt at vide…
En update på Leo… vi var jo hos Ledmanipulator - og heldigvis for det! Min stakkels lille Lus havde en blokering i nakken, som formentlig har givet hovedpine engang i mellem og allerværst en stor skævhed i bækkenet, som uden tvivl har været smertefuld og grunden til at det er længe siden vi har set hende fræææse op i klatremiljøet. Skævheden er formentlig opstået efter et fald… Umiddelbart efter korrektionen kunne man tydeligt se, at Leo gik meget anderledes på sine bagben - hun skulle simpelthen vænne sig til at de nu kunne bevæges frit og uden smerter…
Nu skal vi lige observere hende de næste par uger - korrektionen burde kunne holde, men det kan jo ikke garanteres…
I næste måned slæber jeg formentlig Dise, Thane og Brian med til ledmanipulator… Jeg er sikker på at de også vil have gavn af at blive gennemgået… Nanna kan vente… Og Ting kan ikke klare bilturen…
Nemmerlig - det var også det jeg mente:-) Tak Ann - Det er derfor man kan rykke en kat af led, hvis man fx løfter den i forbenene. Jeg har desværre set det ske en gang. Puha… Det gjorde den ejer ikke igen…
[QUOTE=Ann K;561171]Øhmmm - en kat har altså skulderblade… de er bare ikke fæstnet på resten af skelettet, som fx på mennesker Og dét er væsentligt at vide…
En update på Leo… vi var jo hos Ledmanipulator - og heldigvis for det! Min stakkels lille Lus havde en blokering i nakken, som formentlig har givet hovedpine engang i mellem og allerværst en stor skævhed i bækkenet, som uden tvivl har været smertefuld og grunden til at det er længe siden vi har set hende fræææse op i klatremiljøet. Skævheden er formentlig opstået efter et fald… Umiddelbart efter korrektionen kunne man tydeligt se, at Leo gik meget anderledes på sine bagben - hun skulle simpelthen vænne sig til at de nu kunne bevæges frit og uden smerter…
Nu skal vi lige observere hende de næste par uger - korrektionen burde kunne holde, men det kan jo ikke garanteres…
I næste måned slæber jeg formentlig Dise, Thane og Brian med til ledmanipulator… Jeg er sikker på at de også vil have gavn af at blive gennemgået… Nanna kan vente… Og Ting kan ikke klare bilturen…[/QUOTE]
Måske er det nemmere at få hende ledmanipulatoren hjem til jer, så Ting også kan komme i hendes kyndige hænder:?