Massiv fældning - LUX godt nok?

Kære Kattegale,

Jeg ved af erfaring, at nogle af jer herinde er meget skarpe på de ernæringsmæssige behov og indeholdet i diverse fodertyper.

Jeg har to briter - den ene på nu knapt 1 år og den anden på 1 1/2 år. Problemet er, at de begge har fældet massivt i 4 måneder. Faktisk altid en del, vil jeg mene - men de sidste 4 måneder helt vildt. Jeg er derfor kommet til den tanke, at det er noget udover alm. sæsonfældningen - og at de måske mangler nogle vitaminer og olier.

De er begge primært blevet fodret med LUX, som jeg ved at flere herinde mener er et udmærket foder (og faktisk derfor, at jeg gik over til dette for godt 6 måneder siden, da det gik op for mig, at Applaws og de andre mærker, som jeg fodrede med ikke var fuldfoder).

De har udover LUX fået en lille smule tørfoder - RC for briter og Orijins. Her i sommervarmen har den yngste dog nægtet at spise vådt og har fået fri adgang til det tørre (han drikker virkeligt godt).

Nåh, men mit spørgsmål til jer er, om jeg bør supplere LUX’en med vitaminer/taurin/olier eller andet? Alternativt gå væk for LUX’en og erstatten den med hvad?

Udover hårtab synes jeg også, at deres pels er blevet en anelse mat - og det ændste er begyndt at få lidt skæl.

Kyllinger er rigtig gode for pelsen.

vh

Andreas

Mener du kyllinge kød eller de der dag gamle kyllinger ?

[QUOTE=Andreas;1191556]Kyllinger er rigtig gode for pelsen.

vh

Andreas[/QUOTE]

Min briter har fældet ekstremt i år og over laaang tid. Jeg har ikke ændret foder i forhold til tidligere, så jeg tænker at lige nu er det den ekstreme varme der gør at de fælder så meget.

Daggamle, rå, gassede kyllinger.:slight_smile:

I gennem millioner af år er katte blevet optimeret til at udnytte stofferne i deres byttedyr.

Og min personlige hypotese er, at der er nyttige stoffer i byttedyrenes hud, dun, næb osv, som måske ikke har så godt af at blive opvarmet i kattemadsfabrikkerne.
Jeg kan i hvert fald observere forbedring i pelskvalitet, når vi fodrer med kyllinger.

vh

Andreas

Sådan har det også været her. Jeg har også henført det til temperaturen snarere end kosten.

Vi bor i Kgs. Lyngby på Sjælland og har ikke bil, så vores muligheder for at skaffe kyllinger er vist ikke så gode. I lejlighed er det nok også lidt af en opgave at få gjort rent efter sådan et måltid - så derfor tænkte jeg i vitaminer etc. Jeg kan nemlig ikke rigtigt gemmenskue om/hvornår man bør give tilskud.

[QUOTE=Andreas;1191663]Daggamle, rå, gassede kyllinger.:slight_smile:

I gennem millioner af år er katte blevet optimeret til at udnytte stofferne i deres byttedyr.

Og min personlige hypotese er, at der er nyttige stoffer i byttedyrenes hud, dun, næb osv, som måske ikke har så godt af at blive opvarmet i kattemadsfabrikkerne.
Jeg kan i hvert fald observere forbedring i pelskvalitet, når vi fodrer med kyllinger.

vh

Andreas[/QUOTE]