Maveproblemer - Hvad dælen gør jeg

Halløj igen tak for svarene på mit sidste indlæg.

Nu til en anden udfordring jeg står med, tirsdag morgen stod jeg op til en stue hvor der er brækket ud og skidt ud over det hele. Jeg tænkte pyha da men hun havde også guffet løs af græsset så der var nok noget der irriterede så jeg fik bare gjort rent igen.

Så igår aftes fandt jeg en lort i et hjørne, en stor en af slagsen men fuldstændig hård og knoldet samt en hel vandig plet. Jeg tænkte bare jeg nok havde misset noget i første omgang.

Men idag er jeg kommet hjem til det samme igen, hel tyndt nærmest bare brunt vand afføring, en stor hel knoldet en og der er kastet op flere steder.

Min umiddelbare tanke er forstoppelse med overløbsdiarre, men det hænger bare ikke helt sammen med at det er flere gange indenfor så kort tid for så er der jo hul igennem.

Jeg har aldrig nogensinde stået med den slags før så jeg ved overhovedet ikke hvad jeg skal gøre.

Bonus info så har jeg kun haft katten i en uge

3 Synes om

Jeg ville tage den til dyrlæge og få fundet ud af om den har giardia :slight_smile:

2 Synes om

Øv hvor træls.

Men med to 8 årige katte der lige er flyttet ind hos dig, efter en periode på et internat, hvor de nok også har været stressede og nok har haft en del skifte af foder mv., så er det ikke overraskende at du oplever nogle maveproblemer hos en eller begge. Jeg er ikke ekspert nok i diarré til at sige om det kan være en kombination af en forstoppelse med overløbsdiarré og noget græs spisen, der giver opkasten, men det har stået på i 2 dage nu? Ved du hvem af dem der er ramt?

Men i kombination med opkast så lyder det til at der er et eller andet i vejen i systemet udover stress-mave. Jeg tror ikke jeg ville turde lade det gå weekenden over når det skal være SÅ varmt når katten mister så meget væske (diarré + opkast).
Du kan evt. ringe til dyrlægen i morgen tidilig og se om du kan få en eftermiddagstid eller lørdagstid, hvis du har en klinik der har åbent om lørdagen. Måske hos internatets dyrlæge? Der er bare heller ingen tvivl om at med alle de omvæltninger de to har været igennem på det seneste så vil en dyrlæge stresse hende endnu mere.

Edit: Hov kan du have en plante i have eller andet sted som de ikke kan tåle? Både insekter og planter de ikke kan tåle kan give de symptomer.

Når de har været indekatte begge to hele livet ser jeg ingen grund til at tænke i giardia for nuværende, og da slet ikke i kombination med opkast. (Måske Tanja blander disse to katte sammen med den anden kat, som Kattens7 lige har lavet et opslag om hvis killinger vist sig at have giardia?)

4 Synes om

Foder ved jeg heldigvis at de heletiden har fået det de plejer. Tidligere ejer gav foder med til internatet som jeg nu har fået med hjem. Men to flytninger på kort tid hos nogle følsomme katte giver jo selvfølgelig en masse stress.

Hende der er ramt har været social og pludseligt begyndte hun kun at opholde sig under min seng og løb derind hvis jeg gik forbi hende andre steder.

Men idag efter alt det så har hun været SÅ kontaktsøgende og har nærmest ikke kunne lade mig være. Så jeg ser tiden an og håber på en forstoppelse der har løst sig.

Også har jeg sat skåle op overalt med vand og det syntes hun ihvertfald er meget spændende så nu drikker hun rigtig godt med væske.

4 Synes om

Ja, og stress går bare direkte i maven på nogle katte. Egentlig giver det måske mening med at hun har haft lidt forstoppelse - måske fordi hun ikke lige spiste og drak så meget der lige oveni flytningen og det har så fremkaldt både opkasten og diarréen? :gruble: Nu hvor jeg tænker over det. Jeg håber de knolde var det, der var problemet og hun nu er sig selv igen :crossed_fingers:

Hvordan går det med søsteren? Er hun begyndt at blive mere tryg? Man kan jo få både noget kalm som RC foder, eller som godbidder, samt noget der hedder anxitane, som mange katte synes er en lækker snacks. Så hvis hun er begyndt at spise igen kan det være det kan hjælpe søsteren endnu mere? :smil:

5 Synes om

Ja jeg håber det var det :crossed_fingers:

Søsteren er der fremskridt med i forgårs da jeg gik derind lå hun på en kommode og jeg fik lov til at prikke hende på næsen. Så meget langsomt men det går bestemt fremad.
Også er hun begyndt at spise løs af tørfoder så det er jo også bare dejligt. Også fik jeg lov med en af de der flydende snacks af lokke hende ud fra sengen og få lov til at kigge på hendes tænder. Jeg har lige et mysterie med en hugtand jeg fandt på gulvet men jeg kan ikke finde nogen kat der mangler en :joy:

Ah foder får de allerede noget til følsom mave som tidligere ejer har givet med til under flytningen da de forventede stress mave. Så jeg tror bare det er tid. Men væsken kan selvfølgelig have noget at sige så jeg tror på flere skåle motivere ekstra til vand.

7 Synes om

Nyeste opdatering er desværre mere øv.

Her til morgen har hun skidt en lille bitte smule på gulvet og kastet op igen. Begge dele i meget mindre mængder end de andre dage. Men jeg prøver at ringe til dyrlægen når jeg lige kan komme igennem på telefonen.

Jeg håber bare sådan det kan klares over telefonen for jeg er ikke hjemme hele weekenden, så det ville være min mor der skulle tage hende afsted og det er jo bestemt også stressende med dyrlæge :pleading_face:

6 Synes om

En tand på gulvet? Har du gemt den? For så ville jeg tage den med til dyrlægen.

Hvor træls at det ikke er helt overstået endnu med hende. Jeg tvivler på at det kan klares over telefonen medmindre du bruger en dyrlæge der allerede har tilset dem.

4 Synes om

Jeg har tjekket begge mine katte igennem og min mor har tjekket hendes kat som plejede at komme på besøg. Alle har alle deres tænder. :woman_shrugging: Så jeg har smidt den ud for vi kan ikke lokalisere hvem der skulle have tabt en.

Dyrlægen ville selvfølgelig gerne se hende, men jeg klagede min nød at jeg meget nødigt vil derover med hende. For jeg tror virkelig det er stress også vil en tur til dyrlægen bare forværre problemet. Så for nu blev vi enige om at jeg henter skånekost derovre også ser vi hen over weekenden.

Min mor der skal passe dem er selvfølgelig instrueret i det hele og at hun bare kører afsted ved det mindste.

7 Synes om

Håber det hjælper :kryds:

3 Synes om

Kaillie jeg håber det går bedre jeg har haft en kat med kronisk forstoppelse og senere opkast men kender ikke til når det skifter mellem hård og blød men noget af det der hjalp min dyrlæge var fx billeder af det og jeg har også været forbi med prøver

2 Synes om

Seneste opdatering er at min mor fik hentet det foder og fik noget medicin med hjem. Siden har det været en enkel lille smule opkast men ellers ikke noget. Så jeg tror det har hjulpet :grin: Hun er også meget mere social og kom løbende da jeg kom hjem med en lang miavende skæld ud over hvor jeg var :joy: Så hun er blevet meget mere frisk over weekenden

15 Synes om