Mavesårs-mad?

Denne tråd ligger nok på kanten af, hvad dette underforum er til for, men nu prøver jeg at spørge:

Er der nogen af jer herinde, der har noget bare nogenlunde a jour viden om, hvad man kan putte ned i en mave, der har mavesårslignende symptomer, alternativt en solid inflammation, hvor det skal stoppes i tide?

Min praktiske viden om det er forældet:
Som lille så jeg min ældste bror døje med mavesmerterne som stor teen, min far døjede med det kronisk pga sit job, og han var en del år senere tæt på at dø af blødende mavesår.
Selv havde jeg voldsomme kolikanfald og smerter i skoletiden pga stress (mobning).
Da min ældre søster begyndte eget firma (tror jeg - eller fik det ansvarsfulde job nummeret før, hun startede) fik hun det også.
Det kan gøre virkelig nas!

Min mor brugte nogle ganske konkrete tricks, som hun havde med fra sin gl. sygeplejeuddannelse. Hun havde en diæt-kogebog fra anno dazumal, men den var faktisk ikke dårlig, og hvor lægerne dengang ikke kunne gøre det store, så var mors tricks (bl.a. en drik af mælk og æg pisket sammen og siet) ret effektive.

Hidtil har jeg klaret små-anfald og holdt min hysteriske mave nede ved at videre-udvikle hendes tricks, der i store træk gik på at give mavesyren noget skånsomt og proteinholdigt, der gav mavesyren noget andet at gå i krig med end mavesækken.
Det er bare ikke nok længere.

Og nu ligger jeg selv brak med IMHO stygge mavesmerter i 2 omgange over de forgangne 2 uger - min læge er inde over, og jeg får store doser syrepumpehæmmende (Omeprazol) - men når man har levet et par dage af tyndt saftevand, fordi maven gør ondt af alt andet, så bliver jeg madøre ihvertfald “helt syg” efter lidt andet. Snak lige om madfantasier - bare dagligmad…

Dette anfald er igen stressudløst af en konkret begivenhed forrige mandag, hvor jeg et par dage efter havde lette smerter og en normal, men forsigtig hverdag. I løbet af torsdagen måtte jeg lægge mig, og var først oppe og ude igen tirsdag. Torsken her er så lettet over, at det er forbi, så torsdag lavede jeg for meget, torsdag og fredag nat var ret grimme (ingen detaljer, bare rolig).
I dag er det bedre, men jeg skal ingen steder, heller ikke imorgen.

Er ved at koge nogle store kartofler “til mos” - de er min yndlings-kartoffeltype - men ellers er der rigtig meget af det, jeg plejer at spise, som er for syrligt (kærnemælk) eller for hårdt for maven (ost f eks, eller de grove, fiberholdige madtyper). Er spændt på, om jeg tåler dem…
Og idag har jeg også fået skummetmælk og letristet brød.

Dels er jeg sulten, og dels får jeg smerter af alt andet end de letteste spiser.

Alle forslag og ideer modtages med store, blafrene øren. For godt nok ved jeg, hvad jeg står med, men mht kost og mavesår, så mangler jeg opdatering :slight_smile:
Er der nogle kurante erfaringer herinde?

Havresuppe? Eller havregrød i det mindste. Der er et eller andet i havre der virker beroligende på mavesækken. Havresuppe er så ret … tapetklisteragtigt i konsistensen, så personligt ville jeg nok foretrække havregrød. Det kan også hjælpe med til at holde maven igang (hvis du ikke kan klare fiberholdigt mad)

Bananer er syreneutraliserende…

Maizenagrød, fløjsgrød smager godt…

Ja, oksekød behøver jeg vel ikke advare om :slight_smile:

Mælk hjælper virkelig meget her… Saftevand ville indeholde for meget syre (og evt. sukker) til at hjælpe mig :slight_smile:

[QUOTE=Ann K;781439]Bananer er syreneutraliserende…
[/QUOTE]

Ah, gad vide om det er derfor jeg generelt bare er rigtig glad for bananer…

Generelt alle ikke syrlige mælkeprodukter, såsom mælk og is. Min mands ynglings spise når maven går amok er en stor potion flødeis af en eller anden slags. Aftensmad er værre da vi skal holde os fra alt krydret og fedt. Pasta, ris og kartofler er okey og gerne med en mælkeholdig sauce.

Eva, det er meget tyndt saftevand, bare lige til at give vandet smag. Normalt bruger jeg kulsyre (SodaStream), da jeg ikke er vild med smagen af det ellers rene vand her.

Ann, hvordan laver man fløjlsgrød?
Jeg har fået det een gang som barn, i et andet hjem, men da jeg kom hjem og fortalte om det, så var det ikke et hit - hvorfor ved jeg ikke. Hvad laver man det af?

Havregrød kan jeg godt lide, og havresuppe smager faktisk fint, hvis man bare salter det tilpas. Usaltet havresuppe er æææædvr, men saltet, så smager det, og det er også super, hvis man er rå i halsen og svælget: Havresuppen laver ligesom en plaster-slimhinde over den inflammerede, og det lindrer og heler noget så skønt.

Forresten, Eva, seriøst ville du da ikke foreslå rødt kød til en mavesårspatient?

[QUOTE=MiSi;781478]Ann, hvordan laver man fløjlsgrød?
[/quote]

Godt nok er jeg ikke Ann, men Fløjlsgrød - Opskrifter - De Gamle Danske
Tilsyneladende egentlig en meget tyk opbagt sovs??? Den har jeg godt nok aldrig prøvet og jeg elsker ellers grød i alle afskygninger…

[QUOTE=MiSi;781478]
Forresten, Eva, seriøst ville du da ikke foreslå rødt kød til en mavesårspatient?[/QUOTE]

Jeg læste det som om Eva netop IKKE ville anbefale oksekød…

[QUOTE=MiSi;781478]
Forresten, Eva, seriøst ville du da ikke foreslå rødt kød til en mavesårspatient?[/QUOTE]

Æhh, nej - det er nok derfor at hun advarer imod det :wink:

Opskrift på fløjsgrød… google den - der er mange forskellige måder, så vælg den, der passer din smag bedst.

Ann… Hvordan ville du lave den? for jeg har hørt nogen kalde netop maizenagrød for fløjlsgrød, men det er det ikke i min optik, det er jo netop maizenagrød :slight_smile: (som jeg altid fik til morgenmad da jeg var barn fordi det var så lynhurtigt at lave… Mummmmms :slight_smile: )

[QUOTE=TrekkieGrrrl;781481]Godt nok er jeg ikke Ann, men Fløjlsgrød - Opskrifter - De Gamle Danske
Tilsyneladende egentlig en meget tyk opbagt sovs??? Den har jeg godt nok aldrig prøvet og jeg elsker ellers grød i alle afskygninger…

Jeg læste det som om Eva netop IKKE ville anbefale oksekød…[/QUOTE]

Yhhh, opbagt sovs? Det har jeg set en del af… hvis du hører skepsis, er det helt rigtigt :slight_smile:
Men ellers er jeg helt enig, man kan lave lækker grød af snart sagt alle slags korn, mel, gryn - som jeg har nævnt før, så er vandgrød af en eller anden kornsort, med en sjat fløde og en klat smør, simpelthen ren forkælelse…

[QUOTE=Ann K;781482]Æhh, nej - det er nok derfor at hun advarer imod det :wink:

Opskrift på fløjsgrød… google den - der er mange forskellige måder, så vælg den, der passer din smag bedst.[/QUOTE]

Hæh, jeg opfattede Evas bemærkning om rødt kød som et hint til, at jeg er vegetar, med et stort glimt i øjet, når jeg nu snakkede om proteiner som “syre-beskæftigelsesterapi” :wink:

Jeg må google så :slight_smile:

Tja i min barndom var vi fattige nok til at lave den på delvist det billige kartoffelmel :slight_smile:

Diverse link til grød og vællinger klik

Jamen jeg forbandt faktisk osse fløjlsgrød med netop noget der var lavet af kartoffelmel. Godt jeg ikke er helt galt afmarcheret. Men de første par opskrifter jeg Googlede mig til var med hvedemel…

KærnemælksVÆLLING? Jeg har altid kaldt det kærnemælkssuppe. Og spist det med rosiner : (og flødeskum hvis det skulle være vildt)

ÅRH nu har jeg lyst til kærnemælkssuppe…

(apropos… er der andre end mig der er blevet fodret med kakaosuppe som barn? Med tvebakker? Jeg har mødt mange undrende blikke når jeg har fortalt om det… men jeg kan huske vi fik det i børnehaven… Det var dengang man fik varm mad i børnehaven osse… sådan sidst i 60’erne… :slight_smile: )

Hvis du har en saft centrifuge, så kør en stor rå kartoffel med skræl igennem, og drik det med det samme. Hvis ikke så tag et rent viskestykke og læg det på en tallerken, riv kartoflen fint på et råkostjern ned i viskestykket. Pres nu al væden gennem viskestykket ned i en kop, og drik det med det samme. Gulerodssaft kan også bruges. Gerne flere gange om dagen.

Og ellers begynd dagen med en tynd havregrød, gerne sødet med moset banan eller med honning, så kan du bedre tåle maden resten af dagen. Det er i hvert fald min erfaring.

God bedring:)

Venlig hilsen
Milles mor

Da jeg googlede i går aftes, var nr 2 opskrift netop med kartoffelmel og æg, og da tænkte jeg, at det lød langt mere tillokkende end “opbagt sovs som grød” :wink:

Ann ved det, jeg har “sovse-allergi” og er dødtræt af dansk husmandskost - dvs, jeg elsker en lækker sauce til pasta etc, men sovs-og-kartofler, no no no more :wink:

Selv kan jeg svinge mig op til at jævne med mel og vand i en melryster, men efter at jeg fik majsmels-tricket herinde, så er det dét, jeg bruger, hver gang :slight_smile:

Kærnemælkssuppe?? Du må ha’ spist søm, Trekkie :wink: Det husker jeg, og det smager surt og afskyeligt og er synd for den gode kærnemælk, nå!

Morede mig lidt over en tråd om 70’er mad, for en hel del af det, der nævntes, var fast repertoire i min mors køkken, og dét var af ældre dato!
Ikke mindst fordi min far krævede - hver dag - at få “luksusversionen” af hans barndoms husmandskost. Det har været magert!
Intet under, at han kom ud at tjene som 9-årig dreng… Intet under, at han havde det forhold til penge, som han havde, men nu digresserer jeg tsk tsk

Vællinger har vi dog aldrig fået, det var babymad.
Da min bror m frue havde svært ved at gøre sundhedsplejersken på Nørrebro tilfreds mht 1. søns vægt, drog min mor over med mig ved hånden, og så blev 1. søn ellers fodret godt og tit med - maizenavælling. Jo da. Fed blev han!

Nå, summa s: Desværre vil min mave ikke lade mig stå op ret længe. Sidde ned og skrive lidt, ja, hænge i sofaen, ja, komme til at grine for meget af Alan Davies i Qi, nej, lave mad, nej.

Fuldkornspasta passer heldigvis næsten sig selv, og nu håber jeg, at det er eet fedt, om det er den ene eller den anden slags mel-mad, den får. Pasta al burro. Basta.

Ja, mel-mad. Ikke mel(lem)mad. I en af mine gamle kogebøger er der afsnit kaldet “Mælkemad” og “Melmad” (herunder div. grød) - dog ikke “Vandmad” :wink:

Det går vist bedre her…