Hvis man skal købe en Maine Coon, som familie/kælekat, er prisen så den samme som for en udstillingskat :?
en kælekat er en kælekat og er defineret af at den er neutraliseret priserne ligger mellem 4000 og 5000 kroner typisk.
Hvis man så er så heldig at have fået en super smuk mis der er udstillingsmateriale - så er det bare en bonus
det kommer nok an på hos hvilken opdrætter du køber
men jeg tror de fleste mco-opdrættere tager det samme for en kælemisling uanset om den bliver udstillet eller ej
som jeg fornemmer mco-verdenen er det gængse 2 priser
nemlig kæleprisen og avlsprisen på en killing
vil mine købere udstille kunne jeg ikke drømme om at nægte dem det
men jeg fortæller om eventuelle mangler og forcer så de ikke bliver overrasket…for husk på…ingen er perfekt og det er lige de øjne der ser den dag der vurderer
Ja, man giver typisk det samme hvad enten katten er udstillingsmateriale eller ej.
(Vil man udstille er det en god idé at nævne det for opdrætter, så vedkommende kan sige om killingen måske vil kunne være egnet til det eller om den slet ikke er pga. en eller anden fejl )
Det er avlskatten, der som regel er lidt dyrere;
Men køber du en kælekat; er det også en kastrat.
Det er kun en fordel.
Jeg spørger altid - om den kan udstilles - da jeg gerne vil på udstilling.
Det er min erfaring, at kælekat og udstillingskat koster det samme
Hmmmmm
Ja og nej…jeg har haft enkelte katte som jeg har solgt billigere en de øvrige - en af årsagerne kunne være at de ikke var udstillings egnet…
Men jeg har også solgt enkelte dyrere end hvad jeg normalt tager fordi at den var - efter min vurdering - rigtigt god og derfor også kunne sælges til avl…men hvor en køber kun har været interesseret i en til kæl og udstilling…
anna
Jeg tager samme pris for kælekatte, udstilling eller ej.
Desværre har jeg ikke haft en kælekatte køber endnu der har været interesseret i udstilling
Hejsa Heidi…
Nej jeg er heller ikke stødt ind i så mange som har lyst til at udstille…
anna
Men ser man omkring på udstillingerne, ja så er det jo også primært opdrættere
Hehe, sjovt for dem jeg snakker mest med på udstiller er ikke opdrættere Men ellers enig, det er primært opdrættere og så nogle få “kælekat-ejere”
Ja, jeg ved godt der er en lille fast scare af ikke opdrættere.
Men de fleste
Jeg syn’s det er noget forfærdeligt sludder, når en opdrætter siger, at de har killinger til udstilling . . . . . ja bevares det har vi da alle sammen - alle katte kan udstilles.
Uanset om jeg sælger til kæl el. til avl, står der i min kontrakt, at man gerne må udstille katten, men at jeg ikke garanterer for dommerens bedømmelse.
Men hvis jeg vurderer at katten ikke bør tages med på en udstilling, så tager jeg en snak med køber og forklarer mit synspunkt . . . . men derfor er katten jo stadigvæk den dejligste for køber.
Jeg ved godt, at man snakker om Show-linier og de kan begår sig . . . og mere af den skuffe.
Men jeg vil altså ha’ det meget dårligt, hvis jeg havde lovet en killingekøber en showkat og så bliver den bedømt at en Skod-dommer den første gang . . . . så tror jeg tilliden til mig, kan ligge på et meget lille sted.
Forøvrigt har jeg haft en del killingekøbere, som har startet med at udstille mine katte . . . og senere er blevet opdrættere. . . et par stykker er med på denne liste :fløjte: . . .
Og det er jeg faktisk skide stolt over
Og til dine ord, Lotte kan tilføjes.
Hvem kan garanterer en kat solgt til udstilling VIL udstilles, eller kan køre bil.
Hvad nytter det, den gør i bukserne inden man er ude af indkørslen hver gang man kører på udstilling. En sådan kat har i mine øjne en kort udstillingskarriere såvel som èn der enten æder sine omgivelser fordi den panikèrer eller èn der gemmer sig og sidder og ryster hele dagen.
Har mine killingekøbere ytret sig angående at ville udstille har jeg hjulpet dem´bl.a. ved at sy et burgardin til dem, hjulpet med at tilmelde OG melde sig ind i en klub.
Så er det op til de højere magter OM killingen vil det der er hensigten.
Så vidt jeg kan huske af de 88 mislinger jeg har lavet er
Anelka, Beloki,Cirkeline, Cedille,Chanell, Cocu, Findus,Galooli, Ganesha, Habibi, Honey Blue, Inzaghi, Kali Ma Linka, Kurany, Kalisto, Karim Zaza, La-Toya, Le-Ander, Naya Nuki, Pepita, Riahnna og Rasmis…de fleste blot en enkelt gang. Man har blot skullet prøve…og det er helt fint med mig.
Ingen tvang såvel som krav om noget.
Hejsa…
Selvfølgelig er der mange ting som spiller ind når man sælger en kat som evt. skal bruges til kæl…eller for den sags skyld til avl…
Så som temperamente…
Men men…jeg syntes altså ikke, at man kan sælge en kat med meget små øre, manglende hage og lige profil til dame/herre som specifikt ønsker at gå på udstilling…just min mening…
eller jo det kan man…og alle kan selvfølgelig tage deres kat med på udstilling hvis de ønsker…men kommer der en og specifikt spørger efter en kat med “show” kvaliteter…så skal katten altså bare nogenlunde “følge standarten” og have et super godt og stabilt temperament…
Og ja jeg ved godt at standarten kan variere fra dommer til dommer…
anna
Gugger - Det var også lidt det jeg mente, men som jeg nok ikke fik formuleret nemlig at man ved ikke hvordan den udvikler sig, men at hvis opdrætter allerede fra start ved at killingen nok ikke egner sig
at man så gør som du siger der
Brita Ja, da jeg købte Diego gik jeg også mere efter temperament end udseende. Diego har en lækker bror, der var meget mere nervøs anlagt, så valget blev ret hurtigt taget for mig at det var Diego, når jeg nu håbede på at kunne udstille
Vi sælger kun to slags katte: til kæl og til avl.
Jeg kunne aldrig drømme om at sælge en kat til show (altså tage en speciel pris for det). Som Britta skriver, så kan jeg aldrig garantere hverken for kattens udvikling, dens lyst til at køre bil, lyst til at blive udstillet m.m. så derfor betaler man ikke ekstra for den slags hos os. Men alle vores katte må udstilles, hvis man har lyst til det. Ved man det allerede før man køber katten, så er det helt sikkert en fordel at fortælle det, så opdrætter kan hjælpe med at udvælge en egnet kat.
Jeg kunne heller ikke drømme om at tage ekstra for en kælekat, bare fordi den er mere smuk/bedre typet/tilføj selv mere end “normal kælekatsstandard” (hvad det så end er :))
Jeg kan godt have killinger, som findes egnet til avl eller som jeg forestiller mig, kunne gøre sig godt på show. Disse killinger kan jeg have specielle præferencer for, når de skal sælges, men sælges de ikke til avl(hvilket stort set aldrig sker herfra) eller til en køber med interesse for show, så sælges de til kæl - og til kælekatspris
Enhver opdrætter med respekt for sig selv og sit opdrætsarbejde ville vel også gøre køber opmærksom på at sådan en kat ikke ville begå sig særligt godt på en udstilling?
Hos andre mindre udbredte og færdig avlede racer hvor du kunne få en kat “med fejl” billigere - men for MCO, som er ret udbredt og seriøst “gennemarbejdet” race er det mit indtryk, at alle kælekatte er fine og racetypiske katte.
Selvfølgelig bør OG skal man oplyse sine killingekøbere om dens udseende. Vi burde jo være den part med den største viden og forstand på lige det
En enkelt gang har jeg sagt jeg absolut ikke syntes det var en god ide at udstille…han så rent ud sagt sjov ud. Men han var den mest VIDunderlige misling og noget af det slemmeste og sødeste så han var perfekt LIGE til dem, og Henrik var da heller ikke itvivl OM Honda skulle være hans. Problemet var så blot Dorte havde udset sig Gatito (nok nærmest omvendt) for hver eneste gang de besøgte og var Gatito der som et søm og lagde sig PÅ Dorte. Det var tæt på familiekrise…for NÅR man kommer for at købe 1 kat (de havde i forvejen en hunmis Og Kamikaze’s Binalto) så er det problematisk man er faldet for hver sin misling.
SÅ var der ikke andet for end jeg måtte være diplomat og de fik en kat hver til en pris de kunne leve med.
Det sidste billede jeg har af Honda og Henrik er et badebillede. Henrik i karret og Honda der nærmest dukker manden ned i vandet og med skum på poterne…de to VAR lige det rette match.
Haha, han lyder til at have været alle tiders herlige kat!!