MCO med krøller?

Ja, ja, ro på. Mig bekendt har der aldrig været gjort seriøse forsøg på at få varianten godkendt. Det var vist nærmest kun David og et par af hans hangarounds, som syntes, at det var en god idé, og det var end ikke tæt på at lykkes.

Samme David, som ironisk nok nu er MCO BC Secretary i FIFe, uden nogensinde at være opstillet til valg, og som dermed skal forestille at være en nøgleperson ift. at varetage racens interesser. Tjah.

Og den krøllede perser kan ses her:
http://www.amalias.dk/index.php?id=8
-love

-upssa Må dybt beskæmmet indrømme at jeg et kort øjeblik tænke YESSS - både krøller og coon… super ide!!!
Altså når nu det har vist sig at rex-genet åbenbart optræder som noget unikt i racen, så kunne der jo vel ikke ske så meget ved at få fremavlet en krøllet variant.

Så fik jeg lige vendt tanken… Og kom til at tænke på, hvis det var skovkatten, der var omtalt i link’ene…
Damn - der kom så det mentale haglgevær frem!!!

ST’ME NEJ!!! ikke på vilkår om vi skal til at have krøllede skovsere… hvis folk vil have en krøltop, så kan de dælme købe en af rex-racerne - de findes også i en langhåret udgave… SG!!!

-LOL-LOL-LOL-LOL-LOL
Mon ikke enhver coon-opdrætter tænker ligesådan? :smiley:

Tja… det er jo før set at BC enten har valgt ikke at arbejde for det en races store flertal af opdrættere mener, der bør arbejdes for…
Eller at BCs henstillinger totalt ignoreres - fordi lovene i FIFe muliggør den slags…
BC er vist på mange måder et af de mest unyttige organer, som FIFe længe har barslet med… Desværre!
Ideen er nemlig fremragende…

[quote=Felis;84609]Man ser da ofte MCO med tendens til let krøllet pels…altså ikke krøllet som hvis man sådan taler “afrokrøller” eller Cornish Rex-krøller…men sådan “bølge-krøller”.

Og det er en fejl, sådan ser en oprindelig MCO-pels ikke ud, men måske et resultat af mange års arbejde for at få en meget fyldig semilanghåret pels, der så begynder at vise nogen fejl.
Oprindeligt er en MCO-pels ikke særlig fyldig/“fluffy”…men en “tungthængende”, glathåret pels med et let fedtet udtryk, fordi katteracen fra naturens side havde udviklet en vedligeholdelsesfri, vandskyende pels…

Så altså en MCO-pels, der er “ulden og vamset” og som krøller/bølger og let bliver filtret er en fejl når man sammenligner med det oprindelige…[/quote]

Jeg kan kun være enig - vi har desværre selv én af slagsen. Og der er et kæmpe arbejde med pelsen. Netop det med pelskvaliteten var jeg ikke bevidst om, da jeg valgte min drømmekilling.

[quote=MiSi;85240]Og den krøllede perser kan ses her:
http://www.amalias.dk/index.php?id=8
-love[/quote]

Jeg kender så ret så meget til Tino’s opdrætter og jeg har set ham helt fra lille. Og jeg kan love jer, at opdrætteren selv er et stort spørgsmålstegn over, hvordan Tino fik sit udseende, der er så forskelligt fra standarden (jeg synes dog ikke, at han har krøller) :smiley: Jeg blev virkelig forelsket i ham. Han har en helt ubeskrivelig dejlig personlighed - og indrømmet. Det har været inde i vore overvejelser om Tino skulle flytte hjem til os, men vi har de katte, vi skal have.

Der står mere om Tino her: http://www.123hjemmeside.dk/Vibekka/14747595

Min Mufti (NFO/MCO) har super mange bølger/krøller på maven og han filtrer ret meget… Hvad kan man lære af det? KØB ALDRIG EN BLANDINGSKAT! - hold live i de dyder der er i racekattene.

May-Britt og MiSi - Kan godt forstå I er forelskede.Kan ikke så meget se krøllerne. Sådan ser Diegos krave også tit ud efter lidt vandpjaskeri og efterfølgende slikning hvor hårene ikke kommer helt ud af munden igen :wink: Men hvor er ham Tino da kær med næse og den farve. Har noget for de sort sølv der, tror det må blive min næste farve :wink:

RF - Ja og nej. Skulle jeg generalisere på lige det punkt ville min konklusion blive omvendt. Køb aldrig en maine coon, køb en blanding :wink: Sådan er det nemlig hjemme hos mig. Hihi, ikke at jeg ville promovere blandinger af den grund.

Har haft besøg af Tino’s opdrætter her i julen og hun fortalte, at hans pels bølger lidt ind imellem. Hvis der er nogen, som kan lide en meget kælen og klæbende kat, så er Tino lige den I søger, hvis I kan lide en atypisk typet perser :wehuu:

Hold da op, hvor er verden lille!!!
Tinos opdrætter er den ene af tre perseropdrættere, jeg kender :thumbup:
Sødt, dejligt menneske!

Lige præcis:ok: Arthas som er colorpoint / mco krøller overalt! krave, ører, armhule, bukser og mave. Det er noget af en opgave at holde sådan en pels:(

Jeg synes lige, at jeg vil sætte et foto ind af min MCO med “krøller” - jeg siger jer, det er noget af et mareridt med den pelskvalitet, Rumle har. Her er det under en uge siden, at han er børstet helt igennem.

Hold da helt op May-Brit…
Hjælper det at vaske ham?

(Og helt hemmeligt, hvis altså du lader være med at sige det til andre… han er altså lidt sød med de der krøller -tihi )

[quote=Ann K;105213]Hold da helt op May-Brit…
Hjælper det at vaske ham?

(Og helt hemmeligt, hvis altså du lader være med at sige det til andre… han er altså lidt sød med de der krøller -tihi )[/quote]

Vi har ikke prøvet at vaske ham Ann (gisp), men hans pels er totalt anderledes end vores 2 andre MCO’er. Den føles ligesom ru i det og som stampet uld visse steder og så er den meget elektrisk.

Jeg ville klippe ham, tror jeg. Evt. med en trimmer.

Puha, kan godt forestille mig den pels er et hyr.

[quote=Sheer;105222]Jeg ville klippe ham, tror jeg. Evt. med en trimmer.

Puha, kan godt forestille mig den pels er et hyr.[/quote]

Ja, det er den altså - og vi har også klippet/trimmet meget af hans pels på undersiden på det sidste. Det vigtigste er, at der ikke er pelsknuder, som gør ondt. Så må han hellere se dum ud. Godt de andre 4 ikke har sådan en pels - og at Rumle som regel er meget samarbejdsvillig.

Nøjagtig samme pels min har:S Han er ru på ryggen, noget af pelsen filter helt sammen som små uldtotter der KUN kan klippes af, når man redder ham får man små stød fordi han er så elektrisk:p

Her kan man se hvor hans krave krøller og det egentlig bare er en omgang vat der filtrer, det fortsætter på hele maven, samt på yder bagbukser, bag ører og omkring forbenene - også også lige i numsen, så den bliver altid klippet ned-høhø

For det elektriske vil jeg klart anbefale Bi-Phase spray fra Anju Beauté (kan købes hos Mysterycoons Petshop). Og så tænker jeg på, om du mon har prøvet en FURminator? Hans pels ser ud som om den kunne have rigtig megen gavn af at blive tyndet ud.

Mht. vask, så kunne du evt. også prøve at tale med Ann-Dorrit fra Mysterycoons Petshop? Hun ved rigtig meget om pelspleje, og kan måske hjælpe dig med at finde nogle produkter, som kunne forbedre pelsens tekstur. :slight_smile:

[quote=~Prinsesse~;105437]Nøjagtig samme pels min har:S Han er ru på ryggen, noget af pelsen filter helt sammen som små uldtotter der KUN kan klippes af, når man redder ham får man små stød fordi han er så elektrisk:p

Her kan man se hvor hans krave krøller og det egentlig bare er en omgang vat der filtrer, det fortsætter på hele maven, samt på yder bagbukser, bag ører og omkring forbenene - også også lige i numsen, så den bliver altid klippet ned-høhø[/quote]

JA - det ser desværre fuldstændig ens ud :frowning:

[quote=Pil;105454]For det elektriske vil jeg klart anbefale Bi-Phase spray fra Anju Beauté (kan købes hos Mysterycoons Petshop). Og så tænker jeg på, om du mon har prøvet en FURminator? Hans pels ser ud som om den kunne have rigtig megen gavn af at blive tyndet ud.

Mht. vask, så kunne du evt. også prøve at tale med Ann-Dorrit fra Mysterycoons Petshop? Hun ved rigtig meget om pelspleje, og kan måske hjælpe dig med at finde nogle produkter, som kunne forbedre pelsens tekstur. :)[/quote]

Tak for dine forslag Pil - det er somom pelsen er alt for bastant i det, til jeg kan bruge FURminatoren (og du har ret, det ville være rigtig godt med en udtynding). FURminatoren glider ligesom bare hen over pelsen uden at få fat.

Jeg har Anti-Stat Spray fra House of An-Ju og Jean Peau Tangle Repair. Produkterne hjælper lidt, men slet slet ikke nok.

Til det med at vaske ham. Jeg forestiller mig faktisk at det bliver til én stor omgang stampet uld, hvis vi forsøger os. Men jeg er bestemt ikke afvisende, jeg har bare overhovedet ingen forstand på at vaske en kat, så jeg er nødt til at have en meget erfaren til at hjælpe mig. Umiddelbart vil jeg ikke tro, at Rumle ville være så slem at gå igang med. Han er en ret godmodig og dejlig kat.

Tak igen!