Med tungen ud af halsen

Har booket sundhedstjek til Chili torsdag eftermiddag.

Krydser poter, fingre og andet “krydsbart” for at lille Chili ikke fejler noget alvorligt :kryds:

Katte har, til sammenligning med mennesket, kun få smagsløg, sødt kan de f.eks slet ikke smage.
Tror det er meget praktisk når nu en kat (eller hund der har lidt flere smagsløg men stadig langt fra menneskets) skal vaske sig selv med tungen:høhø:
Men har du undersøgelser der påviser noget andet vil det da være meget interessant at se.

Marina

nå…så prøver jeg igen,…katte har så vidt jeg husker 3 forskellige typer af papiller…hver enkel papil huser et antal smagsløg…mellem 40 og 40.000

antallet af papiller stemmer ganske udmærket overens med ca 500, men det er IKKE smagsløg, de INDEHOLDER smagsløg - og det er ganske ordinær smagsanatomi :høhø:

google: cat’s taste anatomi, cat’s papillae …eller whatever

er der forresten nogen som helst bevis for at katten ikke kan smage sødt ?? prøv dette : en lille sjat cacao skummetmælk i bunden af et glas og en sjat sødmælk i et andet
en killing er mere lactose tolerant end en voksen kat…er det derfor den voksne vælger cacao skummetmælken …eller er der en der kan komme med en plausibel grund

Jamen jeg kan da sagtens google… og få det samme resultat hver gang, at katten har omkring 470 smagsløg fordelt på tungens papiller på siden og bagerst.
Og ja det er påvist at katten ikke har en sød tand, genetisk er der “slukket” for at sødt kan smages, også selvom der bag på tungen sidder enkelte receptorer for sødt. Grunden er at katten ikke har brug for det, tværtimod. Den mangler også det enzym i leveren der er med til at nedbryde sukker fra kulhydrat, det er næppe uden grund at flere katte får diabetes da der i meget foder er for stor en andel af kulhydrat og der tilsættes sukker i visse vådfodertyper(ikke for kattens skyld men for farve og konsistens).
Hvis jeg skulle få mine katte til at drikke cacao skal der vist en stor klat flødeskum på:høhø:
Marina

[QUOTE=Jim;1108115]er der forresten nogen som helst bevis for at katten ikke kan smage sødt ?? prøv dette : en lille sjat cacao skummetmælk i bunden af et glas og en sjat sødmælk i et andet
en killing er mere lactose tolerant end en voksen kat…er det derfor den voksne vælger cacao skummetmælken …eller er der en der kan komme med en plausibel grund[/QUOTE]

Om det er bevis for det, ved jeg ikke, men:

The tongue’s surface has dozens of humps of tissue called papillae that hold microscopic clusters of taste buds. The taste bud and supporting cells connect to a taste pore on the outer layer I[/I] of the tongue. A few taste buds also lie on the back of the throat. Each taste cell in the taste bud has several cellular fibers called taste hairs, which detect dissolved food substances.

jo, de “lugter” også med tungen

http://www.televets.com/articles/cats/cats-and-taste.html

vi kan sagtens blive enige om at antallet af pappiler er væsentligt mindre end hos mennesker, men det er fejlagtigt kun at påtrykke en pappil et smagsløg…men det er lettere

Hvis katte ikke kan smage sødt, så gad jeg godt vide hvorfor min gamle kat Zeus var VILD med ‘lakridskonfektstykkerne’ fra en Pingvinblanding (altså slik!!) :? Man kunne slet ikke lade posen ligge fremme - så stjal han lystigt. :S Det er da det rene sukker…:?

Der gættes vist på, at det har noget med konsistensen og fornemmelsen af maden at gøre :slight_smile: Magic er også vild med is, og Asani elsker småkager af forskellig slags. Men is er der jo fløde i, og det er koldt og blødt, og småkager knaser, så det kan måske være det.

Jeg ved det ikke, men der er åbenbart forsket i det.