Med tungen ud af halsen

Hvis en kat bliver pludseligt forstyrret, mens den vasker sig, kan den somme tider glemme at stoppe tungen tilbage i munden og sidde og se dum ud. Det sker ind imellem for Magic. Men hvad nu, hvis det sker jævnligt - måske ligefrem dagligt, og uden at det er i forbindelse med vask? Kan det så være noget, man skal være opmærksom på?

Det sker nemlig rigtig tit for Chili efterhånden, og jeg tror ikke på den forklaring, jeg fik af en af medhjælperne på internatet - at det er noget, tortier gør :slight_smile:

Min egen mistanke går på, at det kan være for at gøre vejrtrækningen lettere. Ind imellem har jeg tænkt, hun har en meget hurtig og synlig vejrtrækning i forhold til de andre, men eftersom der ikke har været noget andet at sætte fingeren på, har jeg ikke tænkt mere over det. Indtil for ganske nylig, hvor jeg synes, at det med tungen er blevet mere udtalt. Desuden bliver hun tilsyneladende meget hurtigt træt og smider sig ned og ligger og puster, når vi leger. I går var det især meget hurtigt, hun lagde sig, synes jeg - og det var jo ikke sommerens varmeste dag, så jeg synes ikke, det skulle være på grund af varmen.

Måske ser jeg bare syner. Måske leger hun bare for vildt og har god grund til at puste. Men vil da gerne høre, om andre har oplevet noget lignende? Især det med tungen, hvis det har vist sig at betyde andet, end at katten ser uintelligent ud :slight_smile:

Heldigvis skal hun til sit årlige tjek engang i denne måned, så måske skal jeg bare rykke det frem og sørge for at få hende tjekket så hurtigt som muligt. Også for min egen skyld :ups:

Hmm jeg har egentlig aldrig tænkt på det som sygdom - men nærmere som at der ikke er plads… Margrethe har næsten altid tungen ude …

Både i sovende og vågne tilstand…

Hos dyrlægen eller andre skrækkelige ting - så er den inde og koncentrationen er stor :wink:

Jeg har en birmapige, som ofte har tungen ude :slight_smile:

Jag havde en Aby - Mira som også gjorde det efter hæftig leg - Hun var dog lidt overvægtig og ikke i superform, men alligevel gik hun helt amok når hun så Da-brid, og så smed hun sig bagefter og galpede lidt som en hund.
Det var ikke på nogen måde sygeligt :slight_smile:

Har du set starten i alle Simon’s cat-videoerne?

[video]http://www.simonscat.com/Films/Cat-Man-Do/[/video]

:tihi:

Jeg véd godt at det ikke har noget med tråden at gøre, men jeg er altså bare tosset med Margrethe :hjerte:

Jeg kender kun til det i forbindelse med vask.

At hun også bliver for hurtigt forpustet ind i mellem ville få mine alarm-klokker til at ringe lidt …

Jeg ville få hjertet undersøgt grundigt, evt scanning, der er mange katte (af alle racer/blandinger) med hjerte-problemer, heldigvis er der i mange/de fleste tilfælde også behandlingsmuligheder.
Jo hurtigere et evt problem opdages, des bedre prognose.

Håber det bare er en dårlig/sjov vane

[QUOTE=Margrethe;1107251]Hmm jeg har egentlig aldrig tænkt på det som sygdom - men nærmere som at der ikke er plads… Margrethe har næsten altid tungen ude …

Både i sovende og vågne tilstand…

Hos dyrlægen eller andre skrækkelige ting - så er den inde og koncentrationen er stor ;)[/QUOTE]

hahahahahaaaaaaaa…jeg har det på samme måde…Margrethe er en sødeste og sjoveste kat jeg har set…det lille fjæs…og tungen på sned…jeg beklager også, jeg ved det ikke har noget med tråden at gøre…men jeg kunne ikke lade være. :smiley:

kattetunger er også et “lugteorgan” de smager simpelthen på omgivelserne

Hvis det er et sygdomstegn så er jeg på den… Det har ALLE mine katte gjort på et eller andet tidspunkt :slight_smile: Nogle gør det mere end andre, eks. Lucky, men alle gør det :slight_smile:

Begge mine gør det også. Jeg har aldrig set det som et sygdomstegn, så jeg ved ærlig talt ikke om man skal være opmærksom på det. Dog er det uden den hurtige vejrtrækning som Chili kan få…

[QUOTE=Sheer;1107263]Har du set starten i alle Simon’s cat-videoerne?

[video]http://www.simonscat.com/Films/Cat-Man-Do/[/video]

:tihi:[/QUOTE]

Haha - ja, nu hvor du gør opmærksom på det, så kan jeg godt huske, at jeg har lagt mærke til det før :høhø: Men det er jo netop også i forbindelse med vask, at den bliver hængende udenfor :slight_smile:

[QUOTE=danpia;1107304]Jeg kender kun til det i forbindelse med vask.

At hun også bliver for hurtigt forpustet ind i mellem ville få mine alarm-klokker til at ringe lidt …

Jeg ville få hjertet undersøgt grundigt, evt scanning, der er mange katte (af alle racer/blandinger) med hjerte-problemer, heldigvis er der i mange/de fleste tilfælde også behandlingsmuligheder.
Jo hurtigere et evt problem opdages, des bedre prognose.

Håber det bare er en dårlig/sjov vane[/QUOTE]

Og det er det sikkert. Jeg ved heller ikke, om det er for hurtigt, hun bliver træt i al almindelighed. Det syntes jeg, det var i går, og så kommer man jo i tanke om alle mulige småting, der til sammen måske kunne danne et større billede. Det er jo også netop noget med hjertet, jeg har tænkt på selv.

Jeg har i hvert fald tænkt mig at nævne det for dyrlægen. Så må vi se, om han synes, der er noget at komme efter, eller om det bare er mig, der er hysterisk. Og det må jeg så håbe på, at han mener, at jeg er :slight_smile:

Jamen, mine andre katte gør det skam også. Det er bare i forbindelse med, at de bliver afbrudt i rengøringen :slight_smile:

Det er vist ikke tungen, katten (ud over næsen) bruger til at lugte med, men Jacobsons organ, som sidder et sted lige i nærheden af de øverste hjørnetænder. Når katten bruger Jacobsons organ, flehmer den, men det foregår ved, at den trækker overlæben tilbage - ikke ved at den stikker tungen ud.

Eller var det noget andet, du mente?

I morgen bestiller jeg tid til Chilis årlige tjek så hurtigt som muligt. Her til aften smed hun sig igen efter ganske kort tids leg og lå med tungen ud af munden og trak vejret meget hurtigt. Faktisk ligger hun stadig der, hvor hun smed sig.

Jeg håber så inderligt, at jeg ser spøgelser, men jeg vil i hvert fald have hende undersøgt :frowning:

Jeg synes nu også at Fanni bliver hurtigere træt her i varmen. Selv om aftenen, når det er køligere.

Men der krydses ihvertfald fingre og poter for at der ikke er noget alvorligt galt med Chili-musen. :kryds:

At en kat rækker tunge er ikke i sig selv noget at bekymre sig om…
Leo har gjort det al den tid vi har haft hende - og Emil er begyndt på det indenfor de sidste par måneder…
De gør det begge, når de virkelig hygger sig :slight_smile:

Men… det der med at Chilli halser, rækker tunge og ikke er helt op på beatet mht leg… Jo, jeg ville også få en tid hos dr. dyr snarest muligt :slight_smile: og i hvert flad bede om en grundig undersøgelse af lunger og især hjertet…

[QUOTE=galath;1107399]Det er vist ikke tungen, katten (ud over næsen) bruger til at lugte med, men Jacobsons organ, som sidder et sted lige i nærheden af de øverste hjørnetænder. Når katten bruger Jacobsons organ, flehmer den, men det foregår ved, at den trækker overlæben tilbage - ikke ved at den stikker tungen ud.

Eller var det noget andet, du mente?[/QUOTE]

katte har ca 175000 smagsløg…mennesker har til sammenligning ca 10000…flehmen kender jeg, men har kun set det i forbindelsen med at man smager på en anden kat

Næh - mennesket har ca. 9000 smagsløg, katten kun ca. 475.
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1107819]Næh - mennesket har ca. 9000 smagsløg, katten kun ca. 475.
VH
Susanne[/QUOTE]

Hvilket jo også giver fantastisk mening, at det er lugten og ikke smagen der skal “tænde” mis ved foderet :slight_smile:

[QUOTE=Susanne W;1107819]Næh - mennesket har ca. 9000 smagsløg, katten kun ca. 475.
VH
Susanne[/QUOTE]

næh…der tager du fejl…du taler formentligt om papillerne, men hver papil indeholder altså helt op til 40.000 smagsløg…faktisk kan katte have helt op til 10.000.000 smagsløg i mund og svælg, de har nemlig også disse papiller i noget af svælget