Medicin eller kosttilskud - hvad, hvornår og hvorfor?

Inspireret af Eva Ks indlæg i Free Jazz’ tråd om kalkchok - så har jeg lyst til at spørge jer om jeres definitioner på forskellen mellem kosttilskud og medicin…

hvornår er det det ene og hvornår er det det andet…

Personligt - så har jeg gang i noget 18-20 timer i døgnet - og madlavning er ikke en af tingene hvorfor vores kost ofte bliver noget ensidig. Af samme årsag snupper jeg vitaminpille og diverse kosttilskud fordi jeg er helt bevidst om at jeg ellers ikke ville få det kroppen skal have…

min blodprocent lå på 9,7 ved sidste tapning, og jeg har ingen mangelsymtomer af nogen art men jeg får også en del urte, pollen, royal jelly og fibertabletter i tilskud :slight_smile:

for mig er det tilskud - ikke medicin…

MEN når man får jernpiller efter fx en tapning fordi man ligger på under 8, hvad er det så ?

hvordan ser i på det at tage kosttilskud og hvad tager i selv og hvorfor lige netop det produkt?

-kramer

Både mine piger og jeg tager en god multivitamin med mineraler og diverse i. Så får vi også Fiske Olie med både Omega 3-6 og 9.

Det er vigtig mine piger får deres D vitaminer da de er mørke i huden og derfor ikke optager d vitamin fra solen særlig godt. Og den smule sol vi møder om vinteren er slet ikke nok.

Jeg tager i perioder Jern tilskud, da jeg i perioder har mangel på dette og derfor går og svimler. Jeg kan også godt finde på at tage C vitamin.

VI prøver at spise så varieret som muligt, men jeg er overbevidst om at det er umuligt at få alle de vitaminer vi har behov for i en travl hverdag.

Medicin i mine øjne er pamoler, Antibiotika og diverse medikamenter man har på recept :slight_smile:

Jeg tager osse en multivitamin pille og så tager jeg ekstra D vitaminer, de ekstra er på en måde medicin, da jeg er i underskud af D vitaminer…

Jeg er af den mening hvis du tager et praparat af en eller anden art, fordi din krop enten er i underskud eller har ondt, så er det medicin…

Uha…her kommer kosttilskudets mester -høhø

Jeg sørger for at spise rigtig meget grønt og groft, og holder mig fra hvidt brød og sukker (pånær når det gælder mine spejderhagl). Drikker kun vand eller urtethe samt grøntsagsjuice.

Jeg tager hver dag en kalk+D (jeg har problemer med at optage D-vitamin) , 2 fiskeoliekapsler, 2 magnesium (modviker muskelspændinger ), 2 ingefær, 1 enaxin energi multitablet, 1-2 jerntabletter og stærk B-vitamin (har problemer med for lavt B12 i perioder).

Herudover suplerer jeg 4 x dagligt med med 30 dråber Solidaforce ekstrat i vand (hjælper nyrer og blære med at rense ud ). Samt 30 dråber Echinaforce 4xdagligt (styrker immunforsvaret ).

I perioder tager jeg en Resium kur for at hjælpe min lever og nyrer til at udskille affaldsstoffer samt i perioder med smerter 6 tabletter med Ægte venustorn. (Virker smertestillende samt hjælper kroppen af med ophobede affaldsstoffer )

Og hvorfor tager jeg alle disse ting ?

Jeg fik for 5 år siden ødelagt mit immunforsvar efter en slem omgang salmonellaforgiftning. Jeg fik rigtig meget receptmedicin og MANGE smertestillende piller…de mange piller har desværre skadet mine nyrer, så de er kalket til = mange nyrestensanfald og nyrebækken, blærebetændelser.

Pga salmonellaen blev mit tarmsystem porøst, og jeg har ikke kunnet optage vitaminer normalt.

Nu går det rigtig meget fremad…især efter jeg har droppet ALT smertestillende for 6 mrd. siden + droppet mit efterfølgende cola misbrug. (jeg er faktsisk sluppet af med mine ugentlige migræneanfald )…altså pånær hvis jeg “kommer” til at drikke for meget vin …jeg bliver så dårlig med migræne og opkastninger.

Hvis jeg så blot kunne stoppe med at ryge…så var jeg så hammersund, at det var til at brække sig over.-engel

[quote=Chicabee;81461]Uha…her kommer kosttilskudets mester -høhø

Jeg sørger for at spise rigtig meget grønt og groft, og holder mig fra hvidt brød og sukker (pånær når det gælder mine spejderhagl). Vi alle har vores små afhængigheder, min er Tyrkisk peber Bolser NAM NAM

Drikker kun vand eller urtethe samt grøntsagsjuice. Ja bare eg kunne det samme. Prøver dog at tvinge mindst en kande grøn The ned, men det er nu ikke kaffe eller cola

Jeg tager hver dag en kalk+D (jeg har problemer med at optage D-vitamin) , 2 fiskeoliekapsler, 2 magnesium (modviker muskelspændinger ), 2 ingefær, 1 enaxin energi multitablet, 1-2 jerntabletter og stærk B-vitamin (har problemer med for lavt B12 i perioder).

Herudover suplerer jeg 4 x dagligt med med 30 dråber Solidaforce ekstrat i vand (hjælper nyrer og blære med at rense ud ). Samt 30 dråber

Echinaforce 4xdagligt (styrker immunforsvaret ). Må man ikke kun tage det i perioder eller må man godt tage det altid?

I perioder tager jeg en Resium kur for at hjælpe min lever og nyrer til at udskille affaldsstoffer samt i perioder med smerter 6 tabletter med Ægte venustorn. (Virker smertestillende samt hjælper kroppen af med ophobede affaldsstoffer )

Og hvorfor tager jeg alle disse ting ?

Jeg fik for 5 år siden ødelagt mit immunforsvar efter en slem omgang salmonellaforgiftning. Jeg fik rigtig meget receptmedicin og MANGE smertestillende piller…de mange piller har desværre skadet mine nyrer, så de er kalket til = mange nyrestensanfald og nyrebækken, blærebetændelser. Puuuhhaaa sikke en omgang :frowning: DEt var da godt nok voldsomt

Pga salmonellaen blev mit tarmsystem porøst, og jeg har ikke kunnet optage vitaminer normalt.

Nu går det rigtig meget fremad…især efter jeg har droppet ALT smertestillende for 6 mrd. siden + droppet mit efterfølgende cola misbrug. (jeg er faktsisk sluppet af med mine ugentlige migræneanfald )…altså pånær hvis jeg “kommer” til at drikke for meget vin …jeg bliver så dårlig med migræne og opkastninger. HE HE -tihi-tihi-tihi-tihi

Hvis jeg så blot kunne stoppe med at ryge…så var jeg så hammersund, at det var til at brække sig over.-engel[/quote]

Ja det er da godt nok flot, men kan jo så også høre at det virkelig er en nødvendighed, men flot det er det godt nok:D

Echinacea (rød solhat) må man kun tage i perioder på 2 uger :slight_smile:

Jamen jeg synes det er forholdsvis simpelt - det man køber i håndkøb er vel kosttilskud, med ganske få undtagelser.
Men skal man injicere sin hunkat med receptpligtigt kalktilskud, er det for mig medicin og ikke kosttilskud.

Okay. ER det det man kan tage når man er ved at blive forkølet?

[quote=Battlestar;81439]Inspireret af Eva Ks indlæg i Free Jazz’ tråd om kalkchok - så har jeg lyst til at spørge jer om jeres definitioner på forskellen mellem kosttilskud og medicin…

hvornår er det det ene og hvornår er det det andet…

Personligt - så har jeg gang i noget 18-20 timer i døgnet - og madlavning er ikke en af tingene hvorfor vores kost ofte bliver noget ensidig. Af samme årsag snupper jeg vitaminpille og diverse kosttilskud fordi jeg er helt bevidst om at jeg ellers ikke ville få det kroppen skal have…

min blodprocent lå på 9,7 ved sidste tapning, og jeg har ingen mangelsymtomer af nogen art men jeg får også en del urte, pollen, royal jelly og fibertabletter i tilskud :slight_smile:

for mig er det tilskud - ikke medicin…

MEN når man får jernpiller efter fx en tapning fordi man ligger på under 8, hvad er det så ?

hvordan ser i på det at tage kosttilskud og hvad tager i selv og hvorfor lige netop det produkt?

-kramer[/quote]

En blodprocent på…
9,7 er usædvanlig høj for en kvinde.
De fleste ligger på 7,0 - 7,5.

Det er meget flot.
Du har ikke grund til bekymring.
Men husk altid mælk.

Nogle voksne/gamle mener ikke, at de skal drikke mælk.
Det er en stor fejl.

Nogle “alternative” mener endog, at små børn ikke skal
have mælk.
Komælk er kun for kalve. -what

Vore knogler skal have calcium-tilskud hele livet.
Vore knogler afkalker.
Derfor brækker mange ældre håndled, hofteled o.s.v.
med deraf følgende tab af livskvalitet.

Skummetmælk har samme calcium-indhold som sødmælk.

Drop derfor den fede sødmælk,
med mindre vi taler om et spædbarn.
Mange gode hilsner -wehuu
Mona
P.S. Longo Vital er et super kosttilskud; 3 stk daglig.
B12 er særdeles god for hukommelsen.
.
For øvrigt ud med det hvide brød og sukker.
Bag kun med økologisk mel

Jeg holdt op, efter 20-25 smøger om dagen i næsten 20 år, ved at tage ét eneste kursus her:

Det er det bedste, jeg nogensinde har gjort for mig selv - og der er intet at tabe; man får pengene igen, hvis man ikke bliver røgfri. -thumbs

(ja, undskyld reklameindslaget, men jeg synes virkelig, at metoden fortjener at blive mere kendt og anerkendt)

Jeg tager (når jeg husker det -upssa) to Gerimax 50+ (ikke at jeg føler mig så gammel, men fordi det har højt indhold af både selen og D-vitamin), to D-vitamin og en Beta Karoten … det sidstnævnte holder min hud fri for bumser på ryggen, som jeg ellers døjede med hver vinter.

B-12 vitamin får jeg som indsprøjtning hver 3. måned, da min krop ikke optager det fra føden … det foregår hos lægen, så det ser jeg som medicin og ikke kosttilskud.