Meget bestemt hunkat

Vores kat er 1,5 år og har udviklet sig til en meget bestemt kat. Vi købte hende steriliseret fra et kattehjem da hun var ca.16.uger og hun var fra starten meget nysgerrig, men også rolig så selvom vi ikke kan vide det med sikkerhed var det ikke vores oplevelse at hun var kommet for tidligt fra moderen. De vurderede hende til at være en indekat.
Vi fik så kolonihave som hun har været med i det meste af sommeren, men da den er tæt på vores hjem, var vi ofte også hjemme. Hun har helt klart nydt at være udenfor, selvom hun overraskede os med at være mere forsigtig end hun er herhjemme. Ret hurtigt fik hun dig sat sig i respekt overfor en stor hankat/ungkat som dagligt kom forbi. For det meste holdt hun sig i nærheden af os når vi var i kolonihaven og strejfede ikke på samme måde, som mine tidligere kastrerede hankatte har gjort.
Når vi var tilbage i lejligheden virkede det som om hun slappede helt af.
Siden oktober har vi ikke været i kolonihaven, men hun går fast frit i gården hver aften. Også her gælder det dog, at hun helst vil have mig med. Når jeg går med, er hun meget killingeagtig og spæner rundt og leger. Men oppe i lejligheden er hun blevet mere bestemt og agressiv. Hun udfordrer virkelig min autoritet, ved fx at hoppe op på bordet når jeg har bedt hende gå ned eller taget hende ned. Dette kan hun blive ved med op til 10 gange, og er tydeligt bevidst om at hun udfordrer mig.
Ligeledes er hun begyndt pludselig at blive ekstra agressiv og kan finde på at hoppe tilbage op og angribe mig, hvis jeg har taget hende væk.
Jeg har haft kat før og har aldrig oplevet noget lignende med en så egenrådig kat. Jeg kan faktisk blive lidt bange for hende. Samtidig leger både jeg og min søn med hende, så jeg har svært ved at se at hun skulle være understimuleret. Er det mon en slags sen teenage-adfærd? Og er det særligt hunkatte der er så bestemte?


Pomfrit her på naboens dørmåtte (han har hund og det er åbenbart spændende. Hun ynder også at hoppe op i overboens hundetasker, som ofte står ude på opgangen)

Hej
Jeg har også en diva, som . og jeg skal stadig en gang eller to om året “fortælle hende hvem der bestemmer” fx i forbindelse med kloklip eller ved uønsket adfærd.
Typisk tager jeg et godt greb i nakken, trykker hende ned mod underlaget og med vred stemme "NU stopper du "
Hun er den eneste af 4 hvor det nogensinde har været nødvendigt.