Suk, jeg har altid været en af dem der bare ikke kunne forstå hvordan folk dog kunne lade deres dyr blive overvægtige og så ikke rette op på det, tsk tsk… - Jah, men det var da også kun lige til jeg måtte erfare kampen med overvægtige katte i en flok der har enormt forskellige behov selv, øv… Det er bare alt andet end nemt, det er faktisk rigtig svært… Så nu søger jeg hjælp her hos jer…
Generalt får kattene ikke nogen godbidder, men engang imellem (1-2 gange om måneden) får de måske en lille bid et eller andet…
Lige nu bliver de voksne katte fodret i opdelte grupper, 3-4 gange om dagen.
De har rent, koldt vand til rådighed hele tiden i både skål og en vandautomat til de kræsne der vil have rendende vand
Dette er vores flok:
Diva, huskat, steriliseret hun 3 år, fylder 4 år om et par måneder. Sund, rask, i god trivsel udover en overvægt på ca. 3 kg
Vi forsøgte at få vægten ned ved at fodre med afmålte mængder Hill’s Adult Light over en periode på ca. 6 måneder uden resultater.
Thuja, maine coon, steriliseret hun 2 år, fylder 3 år næste måned. Sund, rask, en anelse dårlig trivsel da hun kæmper med at acceptere de nye små der er flyttet ind og vil tage hendes plads som leder, det går dog fint fremad og hun er snart helt sit gamle jeg igen :), kæmper med en overvægt på 1-2 kg efter hendes sterilisation og hendes pels er ikke så god som den har været, hun har normalt en fantastisk tyk og silkeblød pels.
Thuja har de sidste 6 måneder fået Taste Of Wild i de mængder hun nu kunne spise, men som de andre voksne ved faste fodringstider 3-4 gange om dagen.
Milo, maine coon, kastreret han lige over 3 år gammel. Sund, rask, ingen problemer med overvægt eller noget andet for den sags skyld (7/9/13).
Milo har som Thuja fået Taste Of Wild de sidste 6 måneder i de mængder han nu kunne spise, men som de andre voksne ved faste fodringstider 3-4 gange om dagen.
Pandora og Elara, maine coon halvsøskende, fertile hunner begge lige omkring 8 måneder gamle. Sunde, raske, i god trivsel, rigtig kælne, legesyge spilopmagere som killinger nu engang er
Pandora og Elara har indtil videre fået Taste Of Wild, frit stående fremme, men vi håber at kunne finde en anden løsning da de overvægtige katte så også spiser deres, på trods af at vi prøver at holde dem fra det :-/ Udover det, får de en dåse Almo Nature om aftenen til deling.
Generalt har jeg lidt et ambivalent forhold til Taste Of Wild, da vi ikke ha mulighed for at BARF fodre vores. tænkte jeg BARK måtte være det næst bedste. Nogle af vores katte har fået markant bedre pels af det hvor det modsatte er sket for andre af vores katte :-/
Ideer og råd til hvordan jeg løser dette foder kaos vil blive modtaget med stor glæde og taknemlighed.