Meget forskellige foder behov i vores lille flok, hjælp!

Suk, jeg har altid været en af dem der bare ikke kunne forstå hvordan folk dog kunne lade deres dyr blive overvægtige og så ikke rette op på det, tsk tsk… - Jah, men det var da også kun lige til jeg måtte erfare kampen med overvægtige katte i en flok der har enormt forskellige behov selv, øv… Det er bare alt andet end nemt, det er faktisk rigtig svært… Så nu søger jeg hjælp her hos jer…

Generalt får kattene ikke nogen godbidder, men engang imellem (1-2 gange om måneden) får de måske en lille bid et eller andet…
Lige nu bliver de voksne katte fodret i opdelte grupper, 3-4 gange om dagen.
De har rent, koldt vand til rådighed hele tiden i både skål og en vandautomat til de kræsne der vil have rendende vand :slight_smile:

Dette er vores flok:

Diva, huskat, steriliseret hun 3 år, fylder 4 år om et par måneder. Sund, rask, i god trivsel udover en overvægt på ca. 3 kg :open_mouth:

Vi forsøgte at få vægten ned ved at fodre med afmålte mængder Hill’s Adult Light over en periode på ca. 6 måneder uden resultater.

Thuja, maine coon, steriliseret hun 2 år, fylder 3 år næste måned. Sund, rask, en anelse dårlig trivsel da hun kæmper med at acceptere de nye små der er flyttet ind og vil tage hendes plads som leder, det går dog fint fremad og hun er snart helt sit gamle jeg igen :), kæmper med en overvægt på 1-2 kg efter hendes sterilisation og hendes pels er ikke så god som den har været, hun har normalt en fantastisk tyk og silkeblød pels.

Thuja har de sidste 6 måneder fået Taste Of Wild i de mængder hun nu kunne spise, men som de andre voksne ved faste fodringstider 3-4 gange om dagen.

Milo, maine coon, kastreret han lige over 3 år gammel. Sund, rask, ingen problemer med overvægt eller noget andet for den sags skyld (7/9/13).

Milo har som Thuja fået Taste Of Wild de sidste 6 måneder i de mængder han nu kunne spise, men som de andre voksne ved faste fodringstider 3-4 gange om dagen.

Pandora og Elara, maine coon halvsøskende, fertile hunner begge lige omkring 8 måneder gamle. Sunde, raske, i god trivsel, rigtig kælne, legesyge spilopmagere som killinger nu engang er :slight_smile:

Pandora og Elara har indtil videre fået Taste Of Wild, frit stående fremme, men vi håber at kunne finde en anden løsning da de overvægtige katte så også spiser deres, på trods af at vi prøver at holde dem fra det :-/ Udover det, får de en dåse Almo Nature om aftenen til deling.

Generalt har jeg lidt et ambivalent forhold til Taste Of Wild, da vi ikke ha mulighed for at BARF fodre vores. tænkte jeg BARK måtte være det næst bedste. Nogle af vores katte har fået markant bedre pels af det hvor det modsatte er sket for andre af vores katte :-/

Ideer og råd til hvordan jeg løser dette foder kaos vil blive modtaget med stor glæde og taknemlighed.

hvad er BARK ?

nu ved jeg godt at du skriver at du ikke har mulighed for at fodre med råt (dåse ?) - men syntes umiddelbart det er den eneste løsning.

det løser problemer med overvægt og alle kan få det samme mad, hvilket gør fodring af større gruppe katte meget nemmere (indkøb, tilberedning, fodring)

alle mine katte - fra 4 ugers killinger til voksne og gamle, fertile og kastrater - får de samme mad. Eneste forskel er deres egne præferencer for det som bliver serveret - nogle spiser mere af bestemte ting end andre. (det tager jeg så også hensyn til) men de får alle mere eller mindre det samme mad - råt & dåse. jeg bruger ikke tørfoder. killinger startes op kun på råt og skåret i bitte små stykker i starten…men forbavsende hurtigt kan de små trolde spise en hel kylle

pels bliver også flot af rådt/vådt

Tørfoder er praktisk, men absolut ikke det bedste for kattene, efter min mening.

Min erfaring er, at både over- og undervægtige katte har godt af vådt og råt - på en eller anden måde regulerer de indtaget meget mere naturligt.

Jeg vil foreslå dig:
Vådt/råt ca 4 gange dagligt. Gerne i rigelige mængder - specielt vådt indeholder en del vand og giver stor mæthedsfornemmelse.
En lille mængde tørfoder til når du ikke er hjemme i længere tid. Dette tørfoder ville jeg vælge et højt kødindhold fx Orijen eller lign.

Og light foder er ikke noget godt overhovedet til en overvægtig kat. Der er bare masser af kulhydrat i, og det både gør at katten bliver tykkere, og ikke føler sig så mæt…

Vådfoder flere gange om dagen, og gerne med godt med vand i til de overvægtige :slight_smile:
Og så et tørkost med masser af protein i. Porta 21, Orijen eller lign. er mulige :slight_smile:

BARK står for Biologically Appropriate Real-food Kibble, Orijens ord for høj protein (fra rigtigt kød) og grain free foder.

Hun er også efterhånden skiftet af Light foderet og er nu ovre på Taste of the wild (høj protein/grain free tørfoder) sammen med de andre, vi har tidligere prøvet Orijen Cat men nogle af vores katte fik skæl og dårlig pels af det som ikke kunne afhjælpes med olie…

Måske en blanding Orijen Fish (hvis de reagerer bedre på det), Taste of the wild, en masse vådfoder og en smule forsigtig råfodring kunne fungere… Så kunne jeg måske så småt komme tættere på rådodring, et skrit af gangen :slight_smile:

Nogle der har erfaring med Porta grain free?

[QUOTE=Cinnia;561280]
Nogle der har bedre erfaring med Porta grain free?[/QUOTE]

Ja, jeg har brugt det.
Udmærket foder, men jeg foretrækker faktisk Orijen.
Der er mange katte, der får dårlig mave af Grain Free.

Ok, dårlig mave er vi selvfølgelig ikk interesseret i…
Hvad med vådfoder? (dåse) Her har vi brugt Almo Nature en del, prøvede med Cosma, men de nægter simpelthen at spise det, synes også selv det lugter voldsomt ulækkert…
Har haft et par små prøvedåser Porta, de spiser det men ikke med samme glæde og interesse som de spiser Almo med…

Hvad med acana eller applaws som tør foder det er også uden korn, benmel og andre kunstige ting.

Vådfoder uden sukker og korn ville jeg fortrække prøv at kigge på zooplus.de eller .com.uk de giver en god beskrivelse af fodret og de er billige

Vi fodre næsten udelukkende med Pro Plan p.t. (så vidt jeg husker 4 varianter for at gøre det lidt spændende)
Og ellers så meget andet og det kaldes GUF…kød, fisk, daggamle kyller, vådfoder og hvad nu jeg finder på. Er så heldig, at selvom her er en stor flok og lige fra unge fertile missepige til gamle kastrater så kan jeg stadig slippe om ved at fodre ad libitum også med hensyn til hvad de får. MEN…der er et par stykker der burde tabe sig og et par det ikke ville skade at tage 200 gram på, men det skyldes kastratstatus/fertilitetsstatus OG alder.
Forøvrigt kan jeg se på pelsen vi fodre med Pro Plan…det syntes jeg ikke jeg har registreret alle de andre gange hvor jeg har fodret med andre varianter. For her kan der fodres med alt muligt…det ryger lige ned i “røret” og bliver til fine cigare i den anden ende.
Yderemere har jeg regnet på det. HVIS det havde været nogle af de fodertyper vi har brugt med for mange kulhydrater i, så kan jeg se at den mængde foder (i kilo) jeg købte sidst…at så skulle vi være gået tør for foder for en lille uge siden, men der er stadig ca. 8-9 kilo endnu. Det er da tankevækkende…men logisk nok

Almo Nature er fint. Problemet er måske bare lidt, at det er temmelig dyrt, hvis man sådan skal udfodre det i mere seriøse mængder - og dertil er der så det problem, at det ikke er fuldfoder, så det er heller ikke helt godt at udfodrer som det eneste vådfoder, hvis man gør det i større mængder. Der mangler især kalk og taurin (tilberedt muskelkød er ikke specielt rigt på taurin) og evt. nogle vitaminer, som andre mærker i hvert fald tilsætter. Husk at variere. Almo Nature har også et par okse/kalve-varianter, men ellers er det jo kun kylling og tun med diverse meget små smagsforskelle.

det vist et fint eksempel på en oxymoron :slight_smile:

Vil prøve nogle forskellige mærker og så variere godt imellem dem jeg kan få dem til at spise… Supplerer med råt og tørkost har de indtil videre stadig i foderbolde, activitetslegetøj og lignende :slight_smile:

Nogle der kan anbefale noget godt, forholdsvis billigt vådkost?

[QUOTE=Cinnia;562135]Vil prøve nogle forskellige mærker og så variere godt imellem dem jeg kan få dem til at spise… Supplerer med råt og tørkost har de indtil videre stadig i foderbolde, activitetslegetøj og lignende :slight_smile:

Nogle der kan anbefale noget godt, forholdsvis billigt vådkost?[/QUOTE]

LUX fra Aldi er både billig og godt :slight_smile:

Ja, det undrede mig lidt, da jeg først læste det, men jeg må indrømme at kattene har været glade for det som ekstra-guf.
Og jeg kommer der jo alligevel, når jeg skal købe sticks til dem… :slight_smile:

[QUOTE=FinnFrode;562250]Ja, det undrede mig lidt, da jeg først læste det, men jeg må indrømme at kattene har været glade for det som ekstra-guf.
Og jeg kommer der jo alligevel, når jeg skal købe sticks til dem… :)[/QUOTE]

Hvorfor som ekstra guf ? …Når mine får LUX så er det som et hovedmåltid :slight_smile:

Det kan også være, det ender med det. Indtil videre er vi på prøvesmagnings-stadiet. :wink:

Jeg takker for rådene og var i Aldi i går for at hente lidt smagsprøver på LUX, de synes at være ret tilfredse med smagen :slight_smile: Udover det har jeg bestilt en masse forskelligt vådfoder hjem fra zooplus så de får en masse varieret :slight_smile: