Meget groggy Åse-mis efter narkose

Nu er min kære lille Åse-mis kommet hjem fra dyrlægen efter en omgang sterilisering.
Jeg afleverede hende kl 8.30 imorges, meget kvadret efter en nat med nervøse spekulationer om narkose mm, følende mig som den ondeste “kattemor” i hele verden; først lader jeg hende SULTE, dernæst putter jeg hende - aldeles modvilligt i transportkassen, efterlader hende i armene på en “fæææl” dyrlægemand med nåle og knive, der tvinger hende til at sove og sidst men ikke mindst er medskyldig i at hun “vågner” op med en kæmpe post-narkose-brandert .
Well…jeg tænker nok for meget, men lige sådan noget med narkose og at pådrage andre smerte, der har jeg virkelig et blødt punkt :sorry:. Jeg prøver dog at huske mig selv på, at jeg gør en god gerning.

Da jeg hentede hende, sagde dyrlægen, at hun var MEGET groggy og narkosen havde taget lidt hårdt på hende. Ved genforeningen: ingen reaktion overhodet! Da var det tre timer siden, hun var “vågnet” op. Han forsikrede mig dog om, at hun trak vejret og hjertet slog, høh, så intet unormalt. Da jeg kom hjem placerede jeg transportkassen med Åse i i køkkenet, hvor hun opholder sig meget. Nu er der gået tre timer siden hun kom hjem og hun sover stadig - med øjnene åbne:uha:.
Dyrlægen sagde, at det kom hun nok til resten af dagen og muligvis også imorgen. Jeg synes alligevel det er vildt, at jeg ingen livstegn har fået fra hende - udover hendes vejrtrækning. Hvad siger I? Jeg håber det bare er mig der er lidt pylret…
Dyrlægen gav mig tre minireagensglas med smertestillende (Metacam) med, som hun skal have 1 gang dagligt oralt. Men hvordan kan jeg få det i hende, hvis hun fortsætter med at sove? og endelig…når hun vågner, tvivler jeg på, at hun bare gubber det i sig, for Åse er temmelig kræsen. Jeg kan jo godt hælde/tvinge det i munden på hende, men jeg kan jo ikke kontrollere hendes “synkemuskler”…
Håber I kan hjælpe mig:)

Nu ved jeg ikke, hvor gammel Åse-missen er, men jo ældre jo hårdere tager narkosen ofte på dem. Killinger hopper næsten rundt med det samme, men vi har også to gange været af sted med Olav, som nu er 3 år, og han var meget groggy bagefter. Han ville egentlig gerne en masse, men han vadede rundt som om, han havde en ordentlig brandert på. Så han blev også pænt løftet ned, da han ville op i kradsetræet efter mad -what

Mht. Metacam, så fik vi også sådan nogle med hjem. Det var nu ikke små reagensglas men små sprøjter uden nål på. Metacam smager lidt sødt, og vi har ikke haft problemer med, at de ikke vil synke det. Få åbnet munden lidt, ind i mundvigen med sprøjten og sprøjt så Metacam ind i munden med et hurtigt tryk. Så skal det helt sikkert nok glide ned.

God bedring med Åse-missen :inlove:

/Flemming

Nåerh, lille mis, dog…

Reagerer hun hvis du prikker lidt til hende?

Og min erfaring med Metacam, er at mine to tidligere katte godt kunne lide det. Selv hende den kræsne.

Hun kan jo være blevet steriliseret sent hvis klinikken har haft noget akut.

Reaktionsevne kan testes med at “dille” øret med en fjer.

Alle katte jeg har hentet hjem har været vågne - mere eller mindre. Hvis det er en killing SKAL den være vågen nu - voksne “koger” længere. De er smertebehandlet på klinkken og skal først have smertestillende dagen efter

Jeg har engang haft en kat, der reagerede sådan. Jeg tog kontakt til dyrlægen, der fandt ud af, at hun var blevet bedøvet med Domitor - og det blev skrevet i journalen, så hun aldrig fik det præparat igen - hun kunne simpelthen ikke tåle det.

Det er ikke normalt, at katten er så medtaget, som det lyder Åse er. Det er ganske normalt, at de sover en hel del, men stadig plejer de at være til at få kontakt til.
Så længe hun har det sådan, skal du holde hende adskilt fra de andre katte - lad hende gerne ligge i transportkassen.

Det er meget vigtigt at du holder hende varm, hun kan ikke selv holde kropstemperaturen. En god ting er også at vende hende en gang imellem.
Katte har et lille akupunktur sted midt på næsen, det kan du prikke lidt til. Et lille “dut” ved øjenkanten skal gerne give reaktion hvor hun trækker øjenlåget lidt i. Hun vil have perioder hvor hun glider ud og ind af narkosen, men skal gerne snart begynde at reagere lidt mere.
Jo ældre katten er jo længere tager det at omsætte narkosen, hvis du føler hun slet ikke kommer op til overfladen så hiv fat i dyrlægen så hun kan få lidt mere at vågne på og væske.
Metacam skal hun først have fra imorgen af, hun er smertedækket et døgn med det hun har fået hos dyrlægen og i morgen skal hun være så frisk at hun spiser.
marina

Hun lyder faktisk mere påvirket end min 2 år gamle Sander var sidste fredag, da han var i narkose :frowning:

Han lukkede da i det mindste øjnene, når han sov og spiste også lidt af sig selv (at han så typisk faldt i søvn midt i maden er en anden ting :D).

Men så vidt jeg husker er Åse din killing?

Har dyrlægen husket at give noget at vågne op på ??

Når det er sagt, har jeg prøvet flere gange at få en birma hjem som har været helt væk i 8-9 timer…nogen katte er bare mere følsomme overfor narkose end andre.

[quote=Chicabee;221725]Har dyrlægen husket at give noget at vågne op på ??

Når det er sagt, har jeg prøvet flere gange at få en birma hjem som har været helt væk i 8-9 timer…nogen katte er bare mere følsomme overfor narkose end andre.[/quote]

Jeg har også været ude for at en hunkat efter sterilisation, først var vågen dagen efter. (Hun reagerede dog på stimulation hele tiden.)

Jeg håber det går godt med Åse!! - Hun lyder yil at være rimelig medtaget!

Ja det har været en hård omgang for Åse - og for Åses “mor”:ups: Åse er min ældste kat på ca. 15 mdr, så hun er ikke hvad jeg vil betegne som “ældre”.
Som Marina skrev, oplevede jeg også at hun var koldere end normalt, især på hendes poter - lidt ubehageligt med en kold kat.
Jeg må indrømme, jeg er faktisk ikke klar over, hvorvidt dyrlægen gav hende noget at vågne op på - jeg ved bare, at han ikke nævnte noget om det… Jeg vil dog håbe/tro det er tilfældet, netop fordi hun hun var så langt væk og han selv påpegede det. De havde ikke travlt og virkede meget professionelle.

Siden jeg skrev, er der heldigvis sket en udvikling. Jeg sad ved 20-tiden og talte til hende og fiskede efter en reaktion på min berøring - men stadig ingen bask med halen el vims med øret. Så tænkte jeg, at jeg ville stille lidt mad frem. Åse er helt ekset med den killingefoder, jeg giver Magda (min killing på 13 uger) - så det prøvede jeg (selvom jeg, som sådan, normalt ikke lader hende spise det), men idag syntes jeg godt lige, jeg kunne gøre en undtagelse…:slight_smile:

Pludselig blev hendes, ellers, åbne sovende øjne, meget åbne og hun gloede stift, men tåget, på maden. Nu prøvede hun at møve sig ud af transportkassen, fik næsten rejst sig op, svajede, svajede, svajede og væltede pladask - kun halvvejs ude af kassen - men alligevel strategisk godt placeret, eftersom hun landede med hagen oveni maden…hvorefter hun faldt i søvn igen. Hmmm…:S

Sådan gik det nogle timer, hvor hun skiftevis sov, fik smag for mad, stavrede, væltede og faldt i søvn oveni den.
Nu er hun dog begyndt rent faktisk at spise, men jøsses det går i slowmotion. Men Åses “mor” er glad:)
Så mangler hun bare at begynde at drikke, det har endnu ikke vagt hendes interesse. Hvornår er dette kritisk?

Jeg har delt lejligheden op, så Åse og Magda har hver deres halvdel foreløbig. Jeg er lidt nervøs for, at lille Magda skal hoppe på hendes med hvad der dertil hører af fis og ballade og møflen rundt, hvis jeg lukker dem sammen, for hun er virkelig HYPER lige nu og der er no mercy, hvis en pote el en fod bevæger sig. Men spørgsmålet er hvorlænge…? Er det indtil bedøvelsen er helt ude af kroppen og hun er tilbage til sit mobil adrætte “jeg”? Eller bør jeg vente til at såret er groet tilpas meget sammen…? Og hvornår er det det?

Jeg tilføjer lige et par billeder af de to…

Magda med sit forbogstav i panden

Åse - min hyæne-mis, som ligger med “hul i maven”, sovende med åbne øjne

Puhh…sikke en smørre jeg lige fik skrevet:ups:

Godt Åse har det bedre nu.
Når hun er i stand til selv at sige fra overfor killingen, kan du sagtens lukke dem sammen :slight_smile:

Åhh, den lille kat! Hold op hvor ser hun bare groggy ud! Jeg synes du skal prøve at give hende lidt vand! Du kan starte bare med at duppe det på næsen af hende, så slikker hun det selv af. Du kan finde ud af om hun er dehydreret ved at rykke op i nakkeskindet og bliver det der i (selvfølgelig meget) kort tid så er hun dehydreret og så skal hun altså til at have noget vand!