Meget stinkende lort?

Hej alle sammen. Jeg er ny her så ved ikke om jeg har lagt tråden det rette sted, men kunne umiddelbart ikke finde et afsnit om sygdomme.

Jeg har den seneste tid bemærket at min ene kats lorte er begyndt at stinke helt utroligt meget. Han er ellers glad og som altid, hans spiser normelt og prutter heller ikke mere end normalt. Nogen som ved hvad det kan skyldes? Jeg har ikke lige skiftet foder eller noget :confused:

Det kan være analkirtlerne, der bliver tømt samtidig med passering af afføring - de lugter ikke godt.

Synes kun at det har stået på i en måned eller så. Det er så slemt at jeg ikke kan trække vejret normalt, og stanken hænger ved virkelig længe. Analkirtlerne har jeg aldrig hørt om. Det er ikke tegn på at han fejler noget?

Alle katte har analkirtler, der tømmes ind i mellem.
Men det lyder nu, som om det har stået på længe - er det hver gang, han har afføring, at det lugter så voldsomt? Hvad fodrer du med? Nogle fodre får afføringen til at lugte værre end andre…

Jeg ville samle en portion afføring sammen og afleverer den til dyrlægen så de eventuelt kan se hvad det skyldes.
Det kan være så meget…bl.a. en tarmparrasit Giardia og det er en grim fætter

Ja, det kunne jeg læse mig til :slight_smile:

Det er nemlig hver gang. Jeg fodrer med Hills, men kan virkelig ikke tro at det skyldes det foder…for det lugter bare VILDT, og jeg er på ingen måde sart normalt. Desuden synes jeg at de er på tønden en hel del gange hver dag, hvor meget det normelt at de er det?

Katte fik reddet sig en omgang giardia (FØJ) med fra opdrætteren, men det er 2 år siden. Synes nu de her lorte ligner lidt. En ubeskrivelig lugt, meget bløde og lyse. Håber ikke at det er samme problem igen, men kan ikke se hvor det skulle være kommet fra.

[quote=kamikaze;233859]Jeg ville samle en portion afføring sammen og afleverer den til dyrlægen så de eventuelt kan se hvad det skyldes.
Det kan være så meget…bl.a. en tarmparrasit Giardia og det er en grim fætter[/quote]

Hehe ja, havde netop skrevet om det. Er lidt bange for at det er på spil igen. Men han taber sig ikke og det er kun ham?

Du må afsted med en omgang pøller…det er heller ikke så farligt :tihi:
Jeg er afsted hver gang jeg har killinger…udfra devisen de ikke får ormekur hvis testen viser ingenting (ved godt nogle siger den ikke er 100%) men det er der ikke meget her i livet der er, OG er den ene test efter den anden negativ så viser den for mig, et og andet.:ok:

Her er en artikel - også hvordan man tester

http://www.kattegale.dk/index.php?pageid=giardia

Jeg kan bare næsten ikke tro at det er giardia igen. For han prutter ikke, gjorde han sidst bigtime! Og så ville den anden vel være smittet også?

det er smitsomt - men den anden kat kan jo være heldig…

giardia kan komme fra flere steder, men hvis din kat bliver “vandet” med postevand så kan det komme derfra hvis det er giardia… har en grim historie om en der kæmpede forgøves mod giardia i 9 md og fik det igen KONSTANT indtil hendes postevand blev testet… og var positiv…

fulgebade kan også være en smittekilde…

det kan også være en simpel ubalance i hans tarmflora er kan få det til at stinke helt enormt og det er ikke nødvendigvis smitsomt … tilførsel af mælkesyrebakterier kan muligvis afhjælpe det… kombineret med tilførsel af fibre for at holde afføringen normal…

Næhhh - det kunne jeg heller ikke de efterfølgende gange - men den var god nok sagde testen.

Jeg synes mine kattes lort lugter meget forskelligt, trods det, at de spiser det samme. Mon ikke der er forskel på, hvordan maverne “arbejder”?
Ligesom man kan have katte, der her større tendens til løs mave end andre.

Jeg lytter gerne med her. En bekendt af mig har 2 katte, der kommer ud i sele - og hende, der passer dem, når ejeren er ude at rejse, er ved at gå til af stanken.
Giardia kunne de jo nemt få fra f eks en pyt vand i parken :?
Og de får forresten også Hill’s foder, hvilken type ved jeg ikke.

Det kunne også være Tritrichimonas Foetus - et problem der er noget både under og fejldiagnostiseret. Det er sikkert ikke alle dyrlæger der kender til den tarmparasit:

http://www.felisdanica.dk/upl/files/8/238.pdf