Mere om katteadfærd

Jeg er vild med at studere katte og deres adfærd. Med en uddannelse, hvor jeg har beskæftiget mig med både dyrekognition og etologi, så har jeg en ganske god grobund for også at vide hvad det er jeg snakker om.

Jeg har derfor oprettet en blog http://devonrexing.wordpress.com/ der med udgangspunkt i mine to Devon Rex-katte fortæller om både træning og adfærd. Tag et smut forbi, og kom gerne med kommentarer, input og ønsker. :slight_smile:

//youtu.be/_154Btzr3_U

Hvor ser det fint ud. :wehuu:

Arbejde du også med hunde? Kunne man få en analyse af den her video?

[video=youtube_share;7D5bPLxU8U8]When the dog stays at home alone / Пока никто не видит - YouTube

Fantatisk :smiley: Der er brug for flere, der studerer og udbreder viden om katte. Hvor bliver jeg glad for at se, at du findes :rock: Rigtig god side

Hvilken uddannelse har du taget/er du igang med at tage? :slight_smile:

@Sheer: Først mange tak!
Dernæst, ved ikke hvor meget der som sådan er at analysere. Tænker du på hvorfor hunden springer op i sengen, eller på hvorfor den ruller sig eller noget helt andet? Jeg tror hunden bare falder for fristelsen, når nu der ikke er nogen til at fortælle den hvad den må eller ikke må (andet end katten, der gør et ihærdigt forsøg :tihi:). Hunde elsker at rulle sig i ting der dufter dejligt (du ved, græs, kattelort og den slags…). Denne her seng dufter uden tvivl meget af ejeren, så jeg er ret sikker på at det er derfor den får sig en god rulletur - den er tosset med sin ejer! :love2:

@Eife: Jeg har taget en masteruddannelse fra Lunds Universitet som hedder kognitionsvidenskab. Herunder er der en del fag om dyrekognition, som er hvordan dyr tænker og opfatter verden. Mit speciale handlede om hvordan chimpanser og orangutanger reagerer på (Disney!)bamser. :thumbup:
Derudover har jeg også været forbi biologi og har studeret et fag, der hedder etologi og adfærdsøkologi. Også på Lunds Universitet. Ja, og så har jeg bare en stor interesse for adfærd, så jeg har læst en masse og set en masse dokumentarprogrammer. :slight_smile:

[QUOTE=anettels;1167155]@Sheer: Først mange tak!
Dernæst, ved ikke hvor meget der som sådan er at analysere. Tænker du på hvorfor hunden springer op i sengen, eller på hvorfor den ruller sig eller noget helt andet? Jeg tror hunden bare falder for fristelsen, når nu der ikke er nogen til at fortælle den hvad den må eller ikke må (andet end katten, der gør et ihærdigt forsøg :tihi:). Hunde elsker at rulle sig i ting der dufter dejligt (du ved, græs, kattelort og den slags…). Denne her seng dufter uden tvivl meget af ejeren, så jeg er ret sikker på at det er derfor den får sig en god rulletur - den er tosset med sin ejer! :love2:
[/QUOTE]
Hvad med slikket på næsen ved 0.25-26 og interaktionen med katten under og efter balladen? :tihi:

Slikket tror jeg er lidt for antropomorfisk (mennesker der overfører menneskefølelser og -adfærd til dyr - eller ting) at lægge noget i. Det havde måske været noget andet, hvis den havde smasket eller slikket sig om munden, som jeg indikerer venlighed og underkastelse, men resten af kropssproget synes jeg ikke siger noget om det.
Interaktionen med katten er egentlig ret interessant, for det virker som om de har øjenkontakt, hvilket af begge dyr normalvis opfattes som en truende adfærd. Det er måske også derfor at hunden går hen til katten med sænket hoved, ligesom for at fortælle at den ikke mente det truende. Katten er nok lidt intimideret af at hunden har indtaget dens område og nu “truer”. Derfor er katten naturligvis interesseret i lige at genetablere rangordnen, og hunden accepterer da også og lader katten være.

[QUOTE=anettels;1167174]Slikket tror jeg er lidt for antropomorfisk (mennesker der overfører menneskefølelser og -adfærd til dyr - eller ting) at lægge noget i. Det havde måske været noget andet, hvis den havde smasket eller slikket sig om munden, som jeg indikerer venlighed og underkastelse, men resten af kropssproget synes jeg ikke siger noget om det.
Interaktionen med katten er egentlig ret interessant, for det virker som om de har øjenkontakt, hvilket af begge dyr normalvis opfattes som en truende adfærd. Det er måske også derfor at hunden går hen til katten med sænket hoved, ligesom for at fortælle at den ikke mente det truende. Katten er nok lidt intimideret af at hunden har indtaget dens område og nu “truer”. Derfor er katten naturligvis interesseret i lige at genetablere rangordnen, og hunden accepterer da også og lader katten være.[/QUOTE]
Slikket tror jeg da er enten et “hej” eller “lad være med at springe ud på mig” eller “jeg husker hvad vores menneske synes om om jeg må hoppe op på sengen” eller noget andet, udfra hvad hunden har oplevet af tilladelser og forbud i situationer hvor katten har været enig.

Det kan sagtens være at du har ret. Jeg huskede også forkert, for jeg havde egentlig fået opfattelsen at hunden ikke så på katten mens den slikker, men det ser jeg nu at den gør. Så det er faktisk meget muligt at det er en venlighedsgestus.

I øvrigt kan mine katte faktisk opføre sig på præcis på samme måde som HUNDEN i klippet, lige efter de er hoppet på sengen.

[QUOTE=Sheer;1166979]Hvor ser det fint ud. :wehuu:

Arbejde du også med hunde? Kunne man få en analyse af den her video?

[video=youtube_share;7D5bPLxU8U8]When the dog stays at home alone / Пока никто не видит - YouTube

:lol::lol::lol:

Sikke en fest den skønne hund har i sengen !