Mere test - denne gang specifikt aby'er

Som er kuriosum kan jeg fortælle at da jeg fik min allerførste avlskat hjem, undrede jeg mig over at hun haltede og spurgte naturligvis opdrætteren. Han kunne berette at hun havde været til helbredstjek dagen før og at dyrlægen simpelthen havde FLÅET i den stakkels kats knæskaller, så hun skreg af smerte og stadig havde ondt dagen efter! Samme dyrlæge havde sagt, at han mistænkte at hun havde PL, fordi han havde været i stand til at luxere hendes knæskaller… :dokdok: Hun blev efterfølgende tjekket et par gange - på en lidt mere normal facon og hun havde aldrig haft og fik aldrig PL.

Til sammenligning kunne min PL-ramte hankats knæskal luxeres med to fingre forsigtigt på knæskallen, klik, klik. Hans knæskal har dog aldrig luxeret spontant og han har aldrig haft brug for en operation, men hans ejere er også dygtge til at holde ham normalvægtig.

Jeg er så uheldig at have en hårdt PL ramt hunkastrat.

Ved det almindelige helbredscheck 1 år gammel blev der konstateret PL på begge bagben. Skønnet som værende grad 3 og 4. Hun var ellers testet fri som 16 uger ved 3. vaccination.

Hun er i dag 3½ år og har nu PL i grad 4 og 5 på begge bagben. Så tilstanden er blevet forværret med tiden. Knæskallerne smutter spontant ud og hun går som reaktion på dette med begge bagben ind-ad-vendt (kalveknæet)
Hun er egentlig helt klart operationskrævende, men har ikke smerter pt. og da det er begge ben, har vi besluttet at give hende den tid hun kan uden smerter, og herefter lade hende få fred når problemet begynder at besvære hende.

Der var ikke kendt til PL i hendes linier, men hun var ud af en søskendeparring (et uheld) så om det er en konsekvens af dette, kan vi kun gisne om.

Mira lever i øjeblikket et godt katteliv. Hun løber og leger i haven, og hoppe kan hun også, men man kan se på hendes måde at gå på at der er noget galt, og det er nok også forventeligt at det på sigt kan give problemer med hendes hofteparti.

jeg får mine killinger checket forsigtigt af en knogle-kyndig dyrlæge, men ikke før de er 16 uger. En opdrætterkollega har udtrykt frygt for at en for tidlig og for kraftig manipulation af leddet kan give risiko for en fremprovokeret PL, så jeg ser ingen grund til at tage chancer.

En røngtenundersøgelse er selvfølgelig skånsom, men også dyr, og jeg tror ikke den vil kunne afsløre PL.

[QUOTE=Wijelo;608539].

En røngtenundersøgelse er selvfølgelig skånsom, men også dyr, og jeg tror ikke den vil kunne afsløre PL.[/QUOTE]

Hvordan kan den være mere skånsom - man gør jo det samme - og ovenikøbet i bedøvelse …

Røntgen er ikke bedre end manuel luxation - med mindre man skal bevise tilstanden.

[QUOTE=Wijelo;608539]Jeg er så uheldig at have en hårdt PL ramt hunkastrat.

Ved det almindelige helbredscheck 1 år gammel blev der konstateret PL på begge bagben. Skønnet som værende grad 3 og 4. Hun var ellers testet fri som 16 uger ved 3. vaccination.

Hun er i dag 3½ år og har nu PL i grad 4 og 5 på begge bagben. Så tilstanden er blevet forværret med tiden. Knæskallerne smutter spontant ud og hun går som reaktion på dette med begge bagben ind-ad-vendt (kalveknæet)
Hun er egentlig helt klart operationskrævende, men har ikke smerter pt. og da det er begge ben, har vi besluttet at give hende den tid hun kan uden smerter, og herefter lade hende få fred når problemet begynder at besvære hende.

Der var ikke kendt til PL i hendes linier, men hun var ud af en søskendeparring (et uheld) så om det er en konsekvens af dette, kan vi kun gisne om…[/QUOTE]

Jo der er PL i Miras stamtavle det ved jeg med sikkerhed - havde endda en anpart i form af en forudbetalt parring på ham - den fandt aldrig sted, netop på grund hans PL - som blev opereret (han er den ene jeg omtaler) - og jeg fik intet andet istedet …

Hvordan kan røntgen være mere skånsom - der skal narkose til - og det der gøres er præcis det samme som ved manuel luxation.

Men klart skal noget dokumenteres - så er røngtgen fint

Den kat du taler om ??? var det farfar/morfar (importen) ???

Det jeg mente med skånsom var mere at der ikke sker nogen utilsigtet skade på leddet ved manipulation. Selvfølgelig er narkosen ikke uden omkostninger.

det behøver jo ikke ligge tæt på - sender dig en pb

Jeg forstår ikke hvad du mener - der gøres præcis det samme - narkose eller ej …

[QUOTE

Jeg forstår ikke hvad du mener - der gøres præcis det samme - narkose eller ej …[/QUOTE]

Jeg troede ikke at man skulle manipulere med leddet i narkosen. Det var manipulationen som jeg mente at man skånede leddet for ved at tage et røgntenbillede.

Dog kan jeg ikke forstå, hvad man skulle kunne se på dette billede, hvis det er ledbåndene der giver problemet. Kan det ses på billedet, hvor stramme de er???

Det kan være slappe ledbånd, det kan være for flad knæskål så knæskallen ikke har “hule” nok - faktisk kan knæskallen også være så stor den nærmest ikke kan være i knæskålen.

Man luxerer også under narkose - for at gradbestemme

Jeg ved ikke om ledbåndene kan ses

Jeg kan ikke huske at have set et røntgenbillede, hvor man har kunnet se ledbånd.