Metal-allergi?

Hej alle

Er der nogle af jer, som ikke kan tåle ædelmetaller i ørerne?

Jeg fik i fødselsdagsgave et par rigtig søde sølv-øreringe af min familie. Da jeg havde dem på forleden dag, begyndte mine ører at klø. Det blev så galt, at jeg måtte tage dem af. Øreflipperne blev meget varme, røde og det væskede en smule.

Tidligere har jeg ingen problemer haft, men i eksamensgave fik jeg et par marguerit-øreringe i guld, og dem kan jeg heller ikke holde ud at have på. Jeg overvejer, om jeg skal få foretaget en priktest/blodprøve for at finde ud af, om jeg reelt er overføltsom.

Æv æv altså :confused:

Det er ellers nogle smadderfine øreringe:

http://www.agerbodesign.dk/produkt/waterlily-earstick-2/

det er de færreste der er sensitive over for reelle ædemetaller…hvad siger lødighedsstemplet ? oss på margueritterne

…er det dem du linker til er det “sølv” som i sølvfarvet, i følge produktbeskrivelsen er det messing med coating af rhodium

Kan der være nikkel i legeringen? Det var meget almindeligt tidligere, og selv om det ikke er tilladt mere, overholdes det ikke altid. Køb evt. et nikkel-test sæt på apoteket.

nikkel blev “forbudt” for nok 25 år siden, forbudt i gåseøjne fordi nikkel er svært at undgå helt…
der er en skrap grænseværdi for “udsivningen” 0.5 mikrogram pr cm2 pr uge…
Rh er porøst, så en allergi kan stamme fra messingen, messing er en legering af kobber og zink, men igen kan det sagtens indeholde nikkel
Mht guldallergi er der jo flere andre fyldmetaller afh af lødigheden bl.a. nikkel
ville nok gøre som FF foreslår og købe et testsæt

jeg kender dit problem og øv det er træls. Her virker det kun med kirurgisk stål - desværre