Mider i Kingsmoor hundegodbidder - hvordan opbevarer I foder?

Jeg har læst et opslag på Facebook i dag om fund af mider i Kingsmoor OsteKræs til hunde. Ifølge kunden, som klager, var miderne i foderen inden hun købte det og har spredt sig til øvrigt mad i hjemmet før de blev opdagede, bl.a. fordi de kunne komme ud af en uåbnet plastikbøtte i bryggerset. Miderne har også forårsaget en kraftig allergisk reaktion hos hunden - der er åbenbart mange dyr, som er allergiske overfor lagermider.

Der var på Facebook meget snak om korrekt opbevaring af foder. Jeg vil derfor gerne høre, hvordan I opbevarer hhv. tør- og vådfoder? Er skadedyr i foderet noget, I selv har haft oplevelser med?

7-9-13 har jeg aldrig oplevet noget. jeg har de uåbnede poser i et skab i køkkenet.

vi har vores åbnede foder stående i en lufttæt beholder/beholdere specielt beregnet til dyrefoder. alt andet foder står i et skab ude i vores gang hvor der aldrig er varme på.

Jeg har de store poser i en foderspand, de åbne poser lukker jeg med en poseklips fra ikea, også blander jeg i en lufttæt 2 kg plastik bøtte. Jeg har aldrig oplevet dyr i mit foder i de 20år jeg har haft hunde og/eller katte.

Alt vores foder opbevares mørkt, tørt og køligt.
Jeg har aldrig oplevet skadedyr i hverken foder eller snacks. Hvis jeg skulle se noget foder/snacks, der så underligt ud, så er det lige så sikkert som amen i kirken, at jeg IKKE ville give det til mine dyr. Lidt sund fornuft skader ikke :cool2:

Jeg har en enkelt gang oplevet en pose hvor indholdet var blevet dårligt. Nogle af pillerne var mørke, det opdagede jeg desværre først forholdsvis sent, så kattene havde fået af det. Posen var blevet opbevaret som alle mine andre poser i lufttæt beholder (foderspand fra Sanabelle) efter åbning, og var den eneste der var påvirket, så jeg klagede til firmaet, som med det samme erstattede den.

Her er en artikel omkring mider i tørfoder og der er gode råd nederst i artiklen om hvordan man bedst opbevarer tørfoder:

http://www.vderm.com/files/food_storage_mites2013.pdf

Jeg lukker mine poser meget tæt, enten med pakketape eller poseklemme, hvis jeg sådan kan bruge indholdet indenfor “rimelig tid”. Den eneste gang jeg har set mider/larver i foder, var en varm sommer, hvor jeg passede katte, der fik Scnucki. Der var rigeligt hældt op i deres skål, og da jeg efter et par dage lige ville sortere de værste krummer fra, så fandt jeg altså en fed larve i skålen. Så hele indholdet i skålen røg selvfølgelig ud, og foderet i æsken fejlede ikke noget. Så der har vel bare været en fed flue forbi :-p

Ingen oplevelser i den dur her i de 4-5 år jeg har haft kat. Foderet opbevares i posen fra producent og er lukket tæt til. Så har jeg en dåse hvor der er kan være foder til ca. 1 måneds tid som jeg blander i. Den har jeg heller aldrig oplevet være levende

Har oplevet en enkelt gang for mange år siden at der kom “biller” i noget hundeguf, lavet af tørret kød. Det blev ellers opbevaret korrekt, men “billerne” må jo have været i pakken allerede inden vi købte den, evt som larver eller pupper.
Vi smed det bare ud. og næste gang vi var i butikken, nævnte vi det… fik en pose nye guffer med hjem, som intet fejlede.

Hvilken slags “biller” der var tale om, aner vi ikke… men mon ikke det har været flæskeklaner eller lignende?

I øvrigt, min oplevelse med den her larve i madskålen bekræftede mig også bare i, at det er godt at have god rotation i madskålen.
Det der med at hælde op til flere dage, og så bare altid oven i og oven i uden at komme i bund, så har man jo noget foder i bunden, der kan blive temmelig gammelt.
Så selvom jeg synes, at det er sødt og dejligt, når kæresten hælder tørfoder op, så synes jeg egentlig også det er meget rart selv at have styr på rotationen.

[QUOTE=pivnu;1248035]I øvrigt, min oplevelse med den her larve i madskålen bekræftede mig også bare i, at det er godt at have god rotation i madskålen.
Det der med at hælde op til flere dage, og så bare altid oven i og oven i uden at komme i bund, så har man jo noget foder i bunden, der kan blive temmelig gammelt.
Så selvom jeg synes, at det er sødt og dejligt, når kæresten hælder tørfoder op, så synes jeg egentlig også det er meget rart selv at have styr på rotationen.[/QUOTE]

Derudover så vil mine også hellere have det friskt, dvs at de her får lov at spise op/næsten op inden der fyldes nyt i. :slight_smile:

Jeg opbevarer mit foder i de store firkantede spande fra RC. Jeg kan godt lide at blande forskellige mærker, og det gør jeg i dem. Så står blandingen hele tiden klar :slight_smile: Jeg blander, så jeg har en halv spand foder, og resten bliver opbevaret i original emballage med poseklemme på. Det fungerer rigtig godt for mig.
Jeg fylder også kun skålen op, så der lige er nok til gutterne på 1 dag. Deres interesse for foderet formindskes, hvis det får lov til at stå mere end en dag :slight_smile: og så kan jeg godt lide tanken om, at de hver dag får en ren skål med nyt, frisk mad i :smiley:

Vi har to spande, som der kan være cirka 4 kg i. Dem fylder vi, og taper så resten af posen til. Derudover blander vi så derfra over i 2 store glas med plads til cirka 1 kg i hver, som er dem vi tager af til daglig…

Rolig nu folkens

Miderne er fundet i ostektæs (godbidder) ikke i tørkost.
Derudover har kunden så også opbevaret dem i direkte sollys på bordet mens de har været på ferie.
Kunden har fået tilbudt kompensation men afvist.

Produktet er kaldt tilbage, grundet låget kan forskubbe sig. Fremover laves godbidder i lufttætte poser.

Der har ikke været problemer med deres tørkost. Årsagen er at godbidderne er meget bløde og der er ost i.
Det siger sig selv at de ikke skal stå i solen, hvis man kender bare lidt til fødevare.

[QUOTE=Henriette;1248078]Rolig nu folkens

Miderne er fundet i ostektæs (godbidder) ikke i tørkost.
Derudover har kunden så også opbevaret dem i direkte sollys på bordet mens de har været på ferie.
Kunden har fået tilbudt kompensation men afvist.

Produktet er kaldt tilbage, grundet låget kan forskubbe sig. Fremover laves godbidder i lufttætte poser.

Der har ikke været problemer med deres tørkost. Årsagen er at godbidderne er meget bløde og der er ost i.
Det siger sig selv at de ikke skal stå i solen, hvis man kender bare lidt til fødevare.[/QUOTE]

Jeg skrev ikke mit indlæg for at kritisere noget som helst. Kun for at fortælle hvordan jeg opbevarer mit tørfoder :slight_smile: Kattenes godbidder ligger i en mørk skuffe i kommoden :slight_smile:

Jeg lavede tråden, fordi jeg ikke selv har erfaring med opbevaring af tørfoder, og efter at have set opslaget på Facebook ville jeg gerne høre, hvordan I andre gør det. Det er f.eks. meget rart at vide, at tørfoder helst skal stå køligt, for så vil jeg sætte det i en foderspand i kælderen og hente lidt op ad gangen, i stedet for at have flere 10 kgs poser stående i et skab i entreen.

Jeg har kigget på sådan en Petworld foderspand her - er der nogen, som har erfaring med den?

Og hvor lang tid kan man regne med, at tørfoder kan holde efter posen er åbnet? Jeg har læst anbefalinger om at bruge en blanding af forskellige mærker tørfoder, og umiddelbart kan det vist bedst betale sig at købe to-tre forskellige 10 kgs poser og bruge af dem samtidig - men selvfølgelig ikke, hvis foderet så bliver dårligt inden jeg kommer i bund med 3 x 10 kg. :?

Jeg synes, 3x10kg lyder af meget åbent mad for 1 kat. Vi bruger cirka 3 kg om måneden på at fodre 3 katte, så for dig vil det være foder til 30 måneder :uha: Jeg ved ikke, om foderet ville blive dårligt - men måske, det vil blive kedeligt?

Havde vi en kat ville jeg nøjes med at købe sådan 3-5 kg poser. Ja, det er lidt dyrere kilomæssigt, men til gengæld er du sikker på, at foderet er frisk :slight_smile: Da vi havde en kat tog vi det med, som at det bare er lidt dyrere at fodre på en i stedet for 3, hvis man kan sige det sådan :wink:

Vi ‘sparede’ så alligevel lidt ved at købe store mængder vådfoder i 400g dåser. Han fik alligevel 200g vådt om dagen, så sådan en dåse kunne vi sagtens bruge hurtigt.

[QUOTE=Lykke;1248125]Jeg synes, 3x10kg lyder af meget åbent mad for 1 kat. Vi bruger cirka 3 kg om måneden på at fodre 3 katte, så for dig vil det være foder til 30 måneder :uha: Jeg ved ikke, om foderet ville blive dårligt - men måske, det vil blive kedeligt?

Havde vi en kat ville jeg nøjes med at købe sådan 3-5 kg poser. Ja, det er lidt dyrere kilomæssigt, men til gengæld er du sikker på, at foderet er frisk :slight_smile: Da vi havde en kat tog vi det med, som at det bare er lidt dyrere at fodre på en i stedet for 3, hvis man kan sige det sådan :wink:

Vi ‘sparede’ så alligevel lidt ved at købe store mængder vådfoder i 400g dåser. Han fik alligevel 200g vådt om dagen, så sådan en dåse kunne vi sagtens bruge hurtigt.[/QUOTE]

Ja, du har ret i, at det nok er bedre at købe mindre poser, selv om de er dyrere. Og så evt. fodre en del vådt. :slight_smile: Hvad bruger/brugte I af vådfoder til Nobby?

Uh, vi bruger mange slags. Vores kriterie er, at der ikke er korn og sukker i - kattenes kriterie er, at det ikke er paté :wink:

Vi fodrer mest med LUX fra Aldi (der vist snart skifter navn til Topic). Ellers får de især Cosma, Bozita, Feline Porta… Der er flere andre mærker, jeg godt kan lide, men enten synes jeg de simpelthen er for dyre eller også er kattene ikke enige med mig :tihi: